سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 110706

شدت و ضعف بینایی از جمله مواردی است که هر وقت صحبتی از آن به میان می آید حتی کم سوادترین افراد نسبت به آن ابراز نظر کرده و برخی باورهای غلط خود را در قالب توصیه و پیشنهاد به دیگران ارایه می دهند.

سلامت نیوز: شدت و ضعف بینایی از جمله مواردی است که هر وقت صحبتی از آن به میان می آید حتی کم سوادترین افراد نسبت به آن ابراز نظر کرده و برخی باورهای غلط خود را در قالب توصیه و پیشنهاد به دیگران ارایه می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یکی از این باورهای غلط، شدت یافتن ضعف بینایی در افرادی است که باید از عینک استفاده کنند ولی در این کار تعلل می کنند. 

به باور عموم مردم افراد به اصطلاح عینکی در صورت عدم استفاده مداوم از عینک دچار شدت ضعف بینایی می شوند و بنابراین باید همیشه عینک به چشم داشته باشند. 

این درحالی است که به گفته پزشکان و متخصصان چشم این باور اشتباه است و عدم استفاده از عینک در افراد عینکی سبب ضعف بینایی آنها نمی شود. 

دکتر احمد عامری متخصص انحرافات چشمی (استرابیسم) در این مورد توضیح داد: عینک های طبی برای افرادی که دچار ضعف بینایی هستند، به منظور بهبود دید آنها تجویز می شود و استفاده نکردن از عینک در این دسته از افراد سبب آسیب فیزیکی و کاهش میزان بینایی آنها نمی شود. 

وی افزود: یکی دیگر از دلایل رد این باور غلط این است که بسیاری از افرادی که برای آنها عینک تجویز می شود و به طور مرتب و مداوم از عینک استفاده می کنند دیگر نباید نمره چشم آنها افزایش یابد اما مشاهده می کنیم که نمره چشم این دسته از افراد نیز افزایش می یابد.

عامری ادامه داد: تنها در مورد کودکانی که دچار تنبلی چشم هستند، استفاه مداوم از عینک تاکید می شود چراکه استفاده از عینک در این دسته از کودکان نقش درمانی دارد و به بهبود دید و رفع مشکل بینایی آنها کمک می کند. 

باور غلط دیگری که در برخی محافل بین افراد مطرح می شود این است که قدرت بینایی کودکان خردسال در صورت استفاده از عینک کاهش می یابد. این درحالی است که به گفته پزشکان، کودکان خردسالی که برای آنها به هر دلیلی عینک تجویز می شود باید به طور مداوم از عینک استفاده کنند تا مشکل بینایی آنها در همان سنین بهبود یابد و به بزرگسالی کشیده نشود. 

مشاهده تلویزیون و یا کار زیاد با رایانه نیز از دیگر مواردی است که به ظن برخی افراد سبب بروز ضعف بینایی می شود؛ پزشکان بر این باورند که استفاده از رایانه و سایر دستگاه های تصویری سبب ضعف بینایی نمی شود. 

تنها موردی که پزشکان بر اساس نتایج تحقیقات بر آن تاکید دارند، بروز خشکی چشم در کاربران رایانه ای است که به دلیل خیره شدن به صفحه رایانه و کاهش پلک زدن بروز می کند. 

به گفته دکتر عامری کاربران رایانه ای باید در حین کار بیشتر پلک بزنند و هر چند دقیقه یک بار نگاه خود را از صفحه رایانه بردارند و به یک نقطه دور نگاه کنند تا چشم ها استراحت کنند. 

وی همچنین بر حفظ فاصله ایمن حدود 50 سانتی متری چشم ها از صفحه رایانه در حین کار تاکید کرد و افزود: افرادی که دچار خشکی چشم می شوند برای رفع آن باید زیرنظر چشم پزشک برای مدتی از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنند. 

در کنار رعایت اصول ایمنی در مراقبت از چشم ها یکی دیگر از راه های مراقب از دید و سلامت چشم ها رعایت رژیم غذایی مناسب است؛ مصرف روزانه ویتامین ها ازجمله ویتامین A که در برخی سبزیجات مانند هویج وجود دارد، می تواند به حفظ سلامت و قدرت چشم ها کمک کند. 

افرادی که مزاج آنها طعم هویج را پذیرا نیست، می توانند برای این منظور از سایر مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند شیر و سایر لبنیات، جگر، تخم مرغ، سبزی هایی مانند جعفری، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی و میوه هایی مانند خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال استفاده کنند. 

همچنین استفاده از عینک های آفتابی استاندارد به ویژه در فصول گرم سال که آفتاب به صورت مستقیم می تابد، برای محافظت از چشم ها مورد تاکید چشم پزشکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha