سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 110717

یک متخصص اورولوژی با بیان اینکه ۸ تا ۱۰ درصد ایرانی‌ها به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند گفت: دفع ۲.۵ لیتر ادرار در ۲۴ ساعت می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان مثانه شود.

سلامت نیوز: یک متخصص اورولوژی با بیان اینکه ۸ تا ۱۰ درصد ایرانی‌ها به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند گفت: دفع ۲.۵ لیتر ادرار در ۲۴ ساعت می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان مثانه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباس بصیری متخصص اورولوژ و جراح کلیه و مجاری ادراری در حاشیه هفدهمین کنگره انجمن اورولوژ ایران شایع‌ترین مشکل دستگاه ادراری در آقایان را پروستات عنوان کرد.

وی گفت: 30 درصد مراجعه کنندگان به متخصصان اورولوژ از مشکلات مرتبط با پروستات رنج می‌برند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه پروستات تمام مردان بعد از 40 سالگی بزرگ می‌شود، گفت: تنها 20 درصد این افراد دچار مشکل می شوند و تنها 10 درصد افرادیکه دچار مشکل شده‌اند کارشان به جراحی می‌کشد.

وی بروز سرطان پروستات را از سن 60 سالگی به بعد عنوان کرد و گفت: عفونت‌های مجاری ادراری در سنین پایین رخ می‌دهد و بیماری‌های پروستاتی در سنین بالای 50 سال.

بصیری همچنین 30 درصد دیگر از مراجعه کنندگان به متخصصان اورولوژ را افرادی دانست که از سنگ کلیه رنج می‌برند و گفت: سنگ کلیه در آقایان شایع‌تر است اما سنگ کلیه در خانم‌ها بعداز یائسگی رخ می‌دهد در صورتیکه در آقایان از همان سنین پایین، کلیه‌شان دچار مشکل می‌شود.

وی کشور ایران را در منطقه سنگ‌خیز دنیا عنوان کرد و گفت: از قدیم‌الایام و بخاطر الگوی غذایی، مصرف پایین مایعات و تابش آفتاب و گرمای محیط، درصد ابتلا به سنگ کلیه در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.

این جراح کلیه ادامه داد: در تحقیقی که انجام شده است مشخص شد کسانی که شغل‌های نشسته و بی تحرک دارند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

وی بالاترین میزان مشکلات مادرزادی کودکان را مربوط به مشکلات دستگاه ادراری عنوان کرد و گفت: بیماری‌های مادرزادی دستگاه ادراری در نوزادان به علت اینکه نوزاد توان بیان درد و رنج خود را ندارد، نیاز به توجه بیشتری دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بیان اینکه بیماری پروستات در کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا شایع‌تر است، گفت: سرطان مثانه در ایران از شیوع بیشتری برخوردار است بطوریکه رتبه آن در میان سرطان‌های ایران 4 و در میان خانم‌ها 9 است.

وی سرطان پروستات را کم خطر اما سرطان مثانه را خطرناک دانست و گفت: با عدم مصرف مواد دخانی می‌توان درصد ابتلا به این سرطان را کاهش داد.

وی درصد شیوع ابتلا به سنگ کلیه در ایران را 8 تا 10 درصد عنوان کرد و افزود: در هرسال از هر 100 هزار نفری که سنگ کلیه ندارند، 3.5 نفر دچار بیماری سنگ کلیه می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه و متخصص اورولوژ، حجم آبی که بدن به صورت ادرار دفع می‌کند در عدم ابتلا به سرطان مثانه اهمیت دارد و متخصصان معتقدند 2.5 لیتر ادرار در 24 ساعت بهترین حجم ادرار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha