وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم در حوزه سلامت مشکلات فراوانی دارند اما دولت و شخص رییس جمهوری اهتمام ویژه‌ای نسبت به حل این مشکلات دارند.

40درصد درآمدهای مردم صرف درمان می‌شود/ کنترل جمعیت از منظر شرع و منافع ملی نادرست است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم در حوزه سلامت مشکلات فراوانی دارند اما دولت و شخص رییس جمهوری اهتمام ویژه‌ای نسبت به حل این مشکلات دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی در بازدید از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و دیدار با آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس این مرکز، افزود: عقب ماندگی‌های بسیاری در حوزه بهداشت ودرمان داریم و یکی از عمده مشکلات مردم این است که در یک بیماری صعب العلاج شاهد بیمه موثری برای حمایت نیستند و از آرزوهای همه ما آن است که یک بیمه یکپارچه و قوی داشته باشیم.

وی افزود: هر سال تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل مشکلات در تامین هزینه های درمان زیر خط فقر می افتند و حتی باید 40 درصد درآمد خود را صرف هزینه های درمان کنند.

وی گفت: دولت اسلامی وظیفه حمایت از مردم در درمان را دارد و امیدواریم اجرای سیاست‌های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری در ابتدای امسال اعلام شد طلیعه‌ای باشد که مردم در سختی‌ها و گرفتاری‌ها از حمایت‌های دولت بهره مند شوند.

وی گفت: بیش از 20 سال تعداد زیادی از پرسنل درمانی کشور برای پیشگیری از بارداری تربیت شده بودند و در بحث جمعیت هدف بازدارندگی وجود داشت به طوری که تعداد این پرسنل بالغ بر 35 هزار نفر در کل کشور بود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در دو دهه در کشور تلاش شد که به مردم آموزش های پیشگیری داده شود اما اکنون با بخشنامه نمی‌شود فکر آنها را تغییر داد البته نیاز است بدون تبلیغات و بدون سر و صدا اقدام به فرهنگ سازی کنیم.

هاشمی افزود: باید پیش از پایان دولت این مسیر را تغییر بدهیم و برکات آن حاصل شود و مردم کم کم به این باور می رسند که کنترل جمعیت امری نادرست بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر شرع از نظر منافع ملی ضرورت دارد که جمعیت کنترل نشود و روش های تشویقی پیش بینی شده است و رییس جمهوری فرموده‌اند که زایمان طبیعی رایگان انجام شود و در نظر داریم در دو سال آینده تسهیلات زایمانی در نقاط مختلف را ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: حدود سه میلیون نفر نابارور در کشور داریم که از نظر پزشکی روش ها و فرصت هایی است که می توان به آنها کمک کرد که از فرزند بهره مند شوند، بی توجهی به درمان آنها آثار اجتماعی نامناسبی خواهد داشت.

دانش پزشکی بعد از انقلاب 40 درصد رشد داشته است

وزیر بهداشت در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی نیز با ابراز خرسندی از پیشرفت های قابل توجه دانش پزشکی و حوزه سلامت گفت: بیش از 40 درصد رشد علم در کشور در عرصه دانش پزشکی و رشته های مرتبط است.

وی با اشاره به تربیت متخصصان در عرصه جراحی و دارو شناسی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت و تحولات گسترده‌ای در دانش پزشکی صورت گرفته که واقعا قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

وی عنوان کرد:رئیس جمهور توجه خاصی به حل مشکلات مردم در حوزه سلامت و بهداشت دارد و هیات وزیران نیز یکی از اولویت های مهم کشور را ارتقای سلامت جامعه می دانند و حتی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است که از 15 اردیبهشت ماه به طور جدی مورد پیگیری قرار می گیرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت کنترل جمعیت اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم در این مسیر، افزایش جمعیت است که کار آسانی نبوده و در قالب شعار عملیاتی نمی شود.

وی تصریح کرد: اگرچه پیشگیری از ناباروی در حوزه سلامت بر عهده وزارت بهداشت بوده اما در راستای تشویق مردم به افزایش جمعیت بر عهده همه بدنه دولت است البته مجلس، دولت و رسانه ها باید مخاطرات موجود نسبت به کنترل جمعیت وجود دارد را معرفی نمایند.

وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: در دولت یازدهم موفق شدیم بیش از 80 درصد مطالبات بیمه ها را پرداخت کنیم تا مشکلات بیمه‌ای بر سر راه مردم در درمان کاهش یابد.

اولویت مهم دولت در حوزه سلامت مقابله با بیماریهای غیرواگیردار است

وزیر بهداشت در دیدار با آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: 70 درصد مرگ و میرها در ایران مرتبط با بیماری های غیرواگیردار همچون چاقی، قند و اعتیاد است که در این زمینه یکی از اولویت‌های مهم حوزه سلامت مقابله با این بیماری ها است و دولت برنامه های خاصی در این عرصه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ سلامت در جامعه گفت: سبک زندگی مردم باید به گونه ای باشد که سلامت خود را حفظ نمایند هرچند متاسفانه کم تحرکی و غذاهای ناسالم یکی از بلاهای مهم در جهت سلامتی است.

این مرجع تقلید در خصوص ظرفیت های بهداشتی و درمانی در کشور افزود: در حال حاضر 18 هزار خانه بهداشت روستایی و دو هزار و 500 مرکز بهداشتی در شهرهای کشور وجود دارد همچنین 900 بیمارستان در بخش درمان در کشور مشغول به فعالیت می باشند.

هاشمی درباره توسعه امکانات در حوزه سلامت بیان داشت: در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها برنامه های مختلفی در قالب بهداشت و درمان در راستای ارتقای ظرفیت های لازم به منظور ایجاد آرامش در میان مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه می باشد.

وی تصریح کرد: مشکلاتی در حوزه بهداشت و درمان و دارو وجود داشت که مردم را تحت فشار قرار می داد به ویژه با چند برابر شدن داروهای بیماری های صعب العلاج این مشکلات افزایش چشمگیری داشت.

وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از افزایش اعتبارات در بخش سلامت و بهداشت کشور خاطرنشان کرد: در سال جاری ده هزار میلیارد تومان برای بخش بهداشت و سلامت در کشور سرمایه گذاری خواهد شد که این رقم افزایش 5 برابری نسبت به سال قبل داشته است.

وی تاکید کرد: سلامتی حق مردم است و باید با سیاست گذاری های انجام شده بخش قابل توجهی از مشکلات مردم حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha