شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 111029

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مدعیان در رشته طب فیزیکی بسیار زیاد هستند، برخی پزشکان بدون پشتوانه علمی مناسب برای برخی کارها مثل لیزردرمانی دستگاه‌ها را به داخل مطب می‌برند.

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مدعیان در رشته طب فیزیکی بسیار زیاد هستند، برخی پزشکان بدون پشتوانه علمی مناسب برای برخی کارها مثل لیزردرمانی دستگاه‌ها را به داخل مطب می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نادر معروفی در نشست خبری که به مناسبت برپایی بیست و پنجمین کنگره فیزیوتراپی برگزار شد، گفت: تحریمی که در کشور رخ داد باعث گران شدن بسیاری از تجهیزات فیزیوتراپی شد و گران شدن ارز باعث شد تا سرمایه‌گذاری بر فیزیوتراپی ریسک‌پذیر شود.

وی ادامه داد: گران شدن این تجهیزات باعث شد بازگشت سرمایه غیرقابل انجام شود و حتی تجهیزات با استهلاک بالایی روبه رو شدند که با عنوان مثال اگر نوعی از لیزر قیمتش 15 میلیون تومان بود، تعرفه‌ای که برای آن در نظر گرفته شد، بسیار کم بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در این شرایط هم در سطح شهر می‌بینیم که بر خلاف قانون پزشکی برخی افراد تابلویی را در اتاق منازل خود نصب می‌کنند و جلسه‌ای 200 هزار تومان بابت انجام خدمات فیزیوتراپی از مردم می‌گیرند.

وی ادامه داد: در حالی که اگر کنترلی در سطح تعرفه‌های درمانی انجام می‌گرفت افراد متخصص به این عرصه ورود نمی‌کردند و عملکرد آنها کنترل می‌شد.

معروفی ادامه داد: متأسفانه این افراد وانمود می‌کنند که کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و بیماران نیز به دلیل عدم اطلاع کافی و امید به بهبودی به آنها مراجعه می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر نظارت بر تعرفه‌گذاری محکم است اما می‌بینیم در جایی نشتی می‌کند و خدمات فیزیوتراپی با سطحی پایین‌تر ارائه می‌شود چرا که در این شرایط تجارت در پزشکی مطرح شده و مسئولیت پذیری کاهش می‌یابد.

وی گفت: متأسفانه شاهد هستیم در برخی مطب‌ها پزشکان فیزیوتراپ این خدمات را ارائه نمی‌دهند و شخصی در این مطب‌ها حضور دارد که با مدرک دیپلم کار پزشکان را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: عدم آشنایی کافی مسئولان با وظایف حرفه‌ای فیزیوتراپی منجر می‌شود که دکترای حرفه‌ای در این عرصه ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ارتقای حرفه‌ای هر رشته‌ای به ارتقای نظام سلامت منجر می‌شود، گفت: اگر در رشته‌ها انحصارطلبی باشد ارتقای نظام سلام زیر سوال می‌رود. مسئولان باید برای ارتقای حرفه‌ای سطح کیفیت خدمات فیزیوتراپی برنامه‌«یزی کنند.

وی گفت: علیرغم قول مساعد مسئولان، خارج از جلساتی که برگزار می‌شد، تصمیم‌گیری دیگری می‌شد به طوری که بعد از پذیرش یک دوره دانشجوی دکترای حرفه‌ای موضوع دکترای حرفه‌ای و ارتقای آن مسقوط ماند.

معروفی افزود: متأسفانه رشته‌های پزشکی در کشور به درون یکدیگر تهاجم دارند که باید وزارت بهداشت جلوی آن را بگیرند این در حالی است که مداخلات فیزیوتراپی در عرصه پزشکی رعایت نمی‌شود.

وی گفت: برخی پزشکان بدون پشتوانه علمی مناسب برای برخی کارها مثل لیزر درمانی دستگاه‌ها را به داخل مطب می‌برند و این کار را انجام می‌دهند، به همین دلیل مدعیان در رشته طب فیزیکی بسیار زیاد هستند، با این وجود ما دلایل خود را بارها اعلام کرده‌ایم اما به دلایلی نامشخص نادیده گرفته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha