دکتر مصطفی معین، رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت، به مناسبت برگزاری هفدهمین همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه :«بدون آموزش و مشارکت موثر بیماران، تشخیص، پیشگیری و درمان مطلوب بیماری ها امکانپذیر نخواهد بود. » تاکید کرد:« پزشک باید به عنوان آرامش بخش و مصلح جامعه باشد.»

بدون آموزش و مشارکت موثر بیماران، تشخیص، پیشگیری و درمان مطلوب بیماری ها امکانپذیر نخواهد بود

سلامت نیوز :دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران و کرسی یونسکو در آموزش سلامت، به مناسبت برگزاری هفدهمین  همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه :«بدون آموزش و مشارکت موثر بیماران، تشخیص، پیشگیری و درمان مطلوب بیماری ها امکانپذیر نخواهد بود. » تاکید کرد:« پزشک باید به عنوان آرامش بخش و مصلح جامعه باشد.»

وی همچنین این راهبرد را  تعیین کننده در کنترل بیماری های مزمنی چون مشکلات قلب و عروق، سرطان، سکته مغزی و بیماری های مزمن تنفسی بویژه آسم و آلرژی که با سازو کارهای پیچیده ایمونوژنتیک و تحت تاثیر عوامل خطر محیطی و سبک نادرست زندگی ایجاد می شود دانست و افزود :« بنابراین آموزش بیماران و مشارکت مستقیم آنان یکی از چهار رکن برنامه نوین درمان آسم را تشکیل می دهد.»

 

به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام در زیر می آید:

"شما می توانید آسم خود را کنترل کنید" شعار ثابت و راهبردی روز جهانی آسم طی چندین سال گذشته بوده است. در واقع بدون آموزش و مشارکت موثر بیماران، تشخیص، پیشگیری و درمان مطلوب بیماری ها امکانپذیر نخواهد بود. این راهبرد تعیین کننده در کنترل بیماری های مزمنی چون مشکلات قلب و عروق، سرطان، سکته مغزی و بیماری های مزمن تنفسی بویژه آسم و آلرژی که با سازو کارهای پیچیده ایمونوژنتیک و تحت تاثیر عوامل خطر محیطی و سبک نادرست زندگی ایجاد می شود، بیش از پیش مورد تاکید نهادهای سیاستگذار سلامت در سطح بین المللی قرار گرفته است.

بنابراین آموزش بیماران و مشارکت مستقیم آنان یکی از چهار رکن برنامه نوین درمان آسم را تشکیل می دهد. این چهار رکن شامل ارزیابی شدت بیماری، آموزش و جلب مشارکت بیماران، پرهیز از عوامل خطر محیطی و درمان دارویی است که با مسئولیت و مدیریت پزشک معالج به انجام می رسد. از نظر صاحبنظران و نظریه پردازان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، "سلامتی" شاخص مهم عدالت اجتماعی و مدیریت علمی و کارآمد در یک جامعه است.

"انسان سالم" محور اصلی توسعه است و لذا پزشک در جامعه جدید در جایگاه و نقشی چندگانه و منحصر بفرد قرار می گیرد. اکنون شایسته است که پزشک نه فقط به عنوان یک درمانگر، بلکه به عنوان تعدیل کننده شرایط و آرامش بخش برای جامعه، معلم و آموزشگر، الگوی ایثار و اخلاق، تاثیر گذار در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان و هم در نقش یک مصلح اجتماعی مورد اعتماد ایفای مسئولیت نماید.

در چنین زمینه ای است که حلقه ارتباط، همکاری و تشریک مساعی مورد نیاز با محوریت پزشکان برای کنترل بیماری ها، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای فرهنگ و نظام سلامت شکل می­گیرد.

بزرگداشت روز جهانی آسم که در شانزدهم اردیبهشت 93 ، هفدهمین همایش سالانه آن در ایران برگزار می شود، تلاش در جهت تحقق بخشی از راهبرد "آموزش، آگاهی و تشریک مساعی" است. بدون تردید آموزش، افزایش آگاهی و تشریک مساعی بیماران و خانواده ها، پزشکان و پرستاران، دانشجویان و استادان و پژوهشگران، کارشناسان و مسئولان اجرایی نظام سلامت در جهت کنترل اپیدمی آسم یک راهبرد و ضرورت ملّی است.

کنترل این اپیدمی در هر سه سطح فردی، اجتماعی و جهانی شامل کاهش علائم بالینی و بهبود کیفیت زندگی بیماران، کاهش هزینه های بهداشتی- درمانی در سطح کشور و کنترل شیوع و بار جهانی آسم، هدف های اساسی در اجرای راهبرد فوق می باشد.

در اینجا یکبار دیگر راهبردهای ملی و جهانی کنترل آسم، اصول راهنمای کنترل بالینی آسم برای کادرهای پزشکی و اصول راهنمای بیماران و خانواده ها برای معالجه و کنترل بهتر آسم را یادآوری می نمایم:

I-  راهبردهای جهانی و ملّی کنترل آسم: 

1-   تعیین سیاست ها، اولویت ها و برنامه­های کشوری پیشگیری و کنترل آسم (تصویب و اجرای اولین برنامه ملّی کنترل آسم، اختصاص حداقل 2-1 درصد از بودجه بهداشت و درمان کشور به پیشگیری، تشخیص و درمان آسم)

2-   تلفیق برنامه پیشگیری از آسم و بیماری های مزمن تنفسی در سیاست های توسعه ملّی و برنامه های تمام دستگاه­های اجرایی

3-   پیشگیری از عوامل خطرزای محیطی و یا کاهش آنها (آلودگی هوای شهرها، کاهش مصرف سیگار و آلاینده ها در محیط زندگی، مهد کودک، مدرسه و محل کار)

4-   در اولویت قرار دادن پژوهش در زمینه پیشگیری و مراقبت های بهتر پزشکی در زمینه آلرژی، آسم و سایر بیماری های تنفسی

5-   برنامه ریزی برای آموزش بیماران و خانواده ها، افزایش آگاهی و مشارکت عمومی، بازنگری برنامه های آموزشی و تخصصی پزشکی در جهت تشخیص و درمان درست و بهنگام بیماری و پیشگیری از آن

6-   تامین و توزیع داروهای آسم در سطح کشور با استانداردهای جهانی و دسترسی بیماران به خدمات پزشکی با پوشش کامل بیمه های درمانی

7-   ادغام برنامه کنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی در نظام بررسی و مراقبت بیماری های غیرواگیر، نظام ارجاع و ارزیابی مستمر نتایج برنامه ملّی کنترل آسم

II-     اصول راهنمای کنترل بالینی آسم برای کادرهای پزشکی و بویژه پزشکان عمومی:

1-   تشخیص آسم بر پایه شرح حال کامل بیمار، معاینه دقیق و انجام آزمون های تخصصی

2-   آغاز درمان برپایه شدت علائم بالینی بیمار و دسترسی به داروها

3-   ارتباط منظم با بیمار جهت پایش مستمر سطح کنترل آسم از نظر شدت علائم بالینی برای تنظیم نوع داروها و میزان مصرف آنها

4-   تشخیص و معالجه بیماری های همراه با آسم مانند آلرژی بینی، سینوزیت، اگزما و رفلاکس معده

5-   آموزش بیماران و افزایش آگاهی آنان در زمینه علت آسم، نحوه مصرف داروها و چگونگی پرهیز از عوامل خطر محیطی، (دادن دستورالعمل راهنمای مکتوب به بیمار ضروری است) .

6-   بروز نگه داشتن اطلاعات علمی درباره تشخیص، درمان و پیشگیری از آسم، ارائه مشاوره به سیاستگزاران و برنامه ریزان و مسئولان اجرایی نظام سلامت

III-   اصول راهنمای بیماران و خانواده ها:

1-   ارتباط منظم با پزشک معالج و دریافت اطلاعات کافی از بیماری خود برای کمک به تشخیص و درمان بهتر آسم

2-   همکاری در مصرف دقیق داروهای تجویز شده و گزارش چگونگی بهبود علائم بیماری به پزشک

3-   اجرای توصیه های پزشکی برای کنترل عوامل خطر محیطی و چگونگی پرهیز از آنها (مواد آلرژی زا)، دود سیگار و اسپند، آلاینده های محیط زندگی، آلودگی هوای شهر و ...)

4-   اطلاع رسانی درباره شدت یافتن علائم آسم و یا بروز عوارض احتمالی دارویی به پزشک معالج

5-   اجرای دستورالعمل راهنمای درمان حمله آسم، تماس با پزشک و یا مراجعه به اورژانس در صورت نیاز

امیدوارم با اهتمام تمامی استادان، دانشجویان، پژوهشگران، پزشکان، پرستاران، مربیان بهداشت مدارس و مسئولان نظام سلامت در سطح شبکه ای از نهادهای علمی، تخصصی و اجرایی شامل انجمن آسم و آلرژی ایران، مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، کرسی یونسکو در آموزش سلامت، انجمن بیماری های ریه، کمیته کشوری آسم و آلرژی و مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر و خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم به هدف کنترل آسم در سطح ملّی و ایجاد "جامعه ای سالم و توانمند" نائل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha