چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 111392

جاده یی كه انتقال آن به بخش شمالی پارك ملی گلستان دو مصوبه را یدك می كشد در اثر اجرایی نشدن این مصوبه ها، همچنان قربانی می گیرد.

جاده مرگ، حیات وحش گلستان را می كشد

سلامت نیوز: جاده یی كه انتقال آن به بخش شمالی پارك ملی گلستان دو مصوبه را یدك می كشد در اثر اجرایی نشدن این مصوبه ها، همچنان قربانی می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، گونه های در معرض خطر انقراض پیاپی در این جاده با مرگ دست وپنجه نرم می كنند و از گستره تنوع زیستی ایران و زمین حذف می شوند. جاده مرگ در دل پارك ملی گلستان این بار پلنگ مادر را به كام نیستی كشاند. جمعه شب گذشته یك پلنگ حدودا سه ساله در اثر برخورد با یك تریلی، جان خود را از دست داد. شاهدان عینی گفتند كه تریلی در حدود 100 كیلومتر در ساعت سرعت داشته است. در حالی كه تابلوهای راهنما در پارك ملی گلستان سرعت مجاز برای خودروها را بین 30 تا 60 كیلومتر اعلام می كنند. این نخستین بار نیست كه جاده پارك ملی گلستان حادثه می آفریند. تنوع زیستی این پارك ملی كه عنوان پارك ملی بین المللی و ذخیره گاه زیست كره مسكون را از سوی یونسكو به خود اختصاص داده است بارها مورد آسیب قرار گرفته است. بر اساس قوانین جهانی پارك های ملی، جاده ترانزیت نباید از داخل این پارك ها و مناطق تحت حفاظت سازمان ها و وزارتخانه های محیط زیست عبور كند: چرا كه برای حیات وحش و تنوع زیستی -گیاهی وجانوری- دردسرآفرین می شود. بر این اساس مصوبه هایی در دولت های خاتمی و احمدی نژاد بر خروج جاده تاكید كرده و وزارت راه و شهرسازی را ملزم به اجرای این مصوبه كرده اند. با این همه و با وجود صرف بودجه های هنگفت از سوی وزارت راه و نیرو برای برخی طرح های غیراقتصادی از جمله احداث جاده ابر و برخی سدسازی های غیر اصولی، مصوبه انتقال جاده پارك ملی به سه راهی «كلاله-گلی داغ-آشخانه» همچنان به دلیل نبود اعتبار خاك می خورد.
    
تنها راه نجات پارك ملی

دكتر حسین آخانی استاد دانشگاه تهران معتقد است تا هنگامی كه این جاده آسیایی از میان پارك ملی گلستان می گذرد و راه تردد هزاران خودروی سبك و سنگین بدون كنترل در آنجا باز است توقع حفاظت از این پارك توسط نیروهای محدود محیط بان با امكانات ناكافی شان وجود ندارد و حیات وحش در معرض خطر دایمی است.»   

مرگ پلنگ ها

 این سومین پلنگ است كه در سال جدید قربانی می شود. این را رییس پارك ملی گلستان می گوید. جواد سلیاری می گوید: « از ابتدای سال 93 دو اسكلت پلنگ در پارك ملی پیدا كرده ایم كه احتمالادر اثر تصادف با خودرو به جنگل رفته و سپس مرده اند. این گونه با ارزش در معرض خطر انقراض است و به راحتی با یك تصادف از دست می رود.» سلیاری راهكار اصلی این گونه حوادث برای حیات وحش پارك ملی گلستان را انتقال جاده به گزینه شمالی كه سال ها پیش و در دولت هشتم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شده می داند و می گوید: «با تعریض جاده پارك ملی كه خلاف تفاهم نامه است، مشكلات حیات وحش بیشتر شده: چرا كه قبلاهم رانندگان سرعت مجاز 30 تا 60 كیلومتر را رعایت نمی كردند و حالاهم كه وزارت راه عرض جاده را در برخی نقاط عریض كرده با سرعت بیشتری تردد می كنند كه این تلفات جاده یی حیات وحش را افزایش داده است.»رییس پارك ملی گلستان درباره آثار منفی دیواره های ساخته شده در پارك ملی برای مقابله با سیل نیز گفت: «دیواره ها علاوه بر جدایی زیستگاه حیات وحش، آمار تصادفات و برخورد حیوانات را تا دو برابر و حتی بیشتر افزایش داده اند. زیرا قبلاحیوان اگر با خودرو برخورد نمی كرد رد می شد و می رفت: اما حالاحیوان رد می شود و گاهی به دیواره می خورد و به سمت جاده برگشته و اینبار با خودرو برخورد می كند و تلف می شود.» سلیاری بر ناهمخوان بودن قوانین تاكید كرد و گفت كه پلیس هم معمولادر داخل پارك ملی گلستان سرعت بالای 60 را جریمه نمی كند و مطابق عرف جاده یی، عمل كرده و با سرعت های بالای 100 برخورد می كند كه این خود تناقض بوده و رانندگان را نیز دچار سردرگمی می كند. چرا كه قوانین پارك های ملی فرق می كند. رییس پارك ملی گلستان با تاكید بر اینكه راه حل اصلی، انتقال جاده از داخل پارك است گفت كه تمهیدات دیگر مانند رعایت سرعت و جریمه، تنها مسكن هستند.    

وزارت راه مسوول است

    محمود شكیبا، رییس اداره محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست گلستان نیز در این باره گفت: «متاسفانه هیچ تمهیدی برای عبور و مرور حیات وحش پارك ملی گلستان در نظر گرفته نشده و حتی گاردریل هم در آن جا نصب نشده است. روگذر و زیرگذرهای لازم احداث نشده است. هر هفته و گاه همه روزه شاهد تلفات حیات وحش در این نقطه از پارك هستیم.» این كارشناس محیط زیست با انتقاد از مكان جاده پارك ملی گلستان گفت: «كدام عاقلی در كف دره، جاده ایجاد می كند؟ جاده یی كه بارها توسط سیل ویران شده است؟ چه كسی تضمین می دهد كه این سیل دوباره نیاید و جاده را نبرد؟» شكیبا معتقد است كه وزارت راه به عنوان متولی جاده های كشور مسوولیت تصادفات و دیگر حوادث جاده یی را به عهده دارد و باید در این رابطه به مردم پاسخگو باشد. همچنان كه حیات وحش آن منطقه متعلق به 80 میلیون نفر ایرانی است و آنها حق دارند از وزارت راه پرسش كنند كه چرا این جاده به بیرون از پارك برده نمی شود؟
    
 سرگردانی رانندگان جاده تهران-مشهد

 یك راننده كامیون كه در مسیر تهران-مشهد كار می كند در این باره  گفت: «چرا وزارت راه و شهرسازی این جاده را از پارك ملی بیرون نمی برد؟ حالاكه مصوبه های دو تا دولت را اجرا نكرده چرا من راننده باید خسارتش را بدهم؟ اگر این جاده را به بیرون از پارك ملی ببرند به نفع من هم هست. دیگر بدون نگرانی و اضطراب تصادف با حیوانات بی زبان، می توانم بارم را به مقصد برسانم. مسوولان بررسی و عاملان این كوتاهی را شناسایی و رسیدگی كنند و تكلیف این جاده را نیز مشخص كنند.»   

 وزارت راه همراهی می كند

علی بخش رستمی، مدیركل راه و شهرسازی گلستان كه مجری اصلی مصوبه خروج جاده از داخل پارك ملی گلستان است انتقال جاده به خارج از پارك ملی را لازم می داندمی گوید: «مسیری كه در مصوبه های دو دولت آمده بود در دستور كار قرار داشت. مطالعات اولیه هم انجام شد كه خروجی آن، به لحاظ زمین شناسی نتیجه رضایت بخشی نداشت تا بتوانند جاده را از آن منطقه عبور دهند. به همین دلیل مجددا در سفرهای استانی دولت نهم و دهم، تغییرات دیگری در ادامه محور نوكنده- بندرگز- آق قلا- گنبد- كلاله- مراوه – آشخانه مشخص شد كه تا خراسان شمالی متصل بشود. این برای استان مصوب شده بود كه با پیگیری هایی كه استان و مجمع نمایندگان محترم گلستان داشته اند این بزرگراه به آزادراه اصلاح شده و پذیرفته شده است. اگر این مسیر باز شود بحث خروج جاده از پارك ملی گلستان نیز اجرایی می شود و جاده از جنگل خارج خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha