چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

یک کارشناس علوم تربیتی، "بازی" را وسیله‌ای برای پرورش خلاقیت کودکان دانست و گفت: بازی کردن در کودکان می‌تواند رشد آنان را تحت تأثیر قرار دهد، لذا باید تلاش کرد تا بازی‌های سالم و مفیدی در برنامه روزانه کودکان گنجانده شود.

بازی کودکان راهی برای شکل گیری شخصیت اوست

سلامت نیوز: یک کارشناس علوم تربیتی، "بازی" را وسیله‌ای برای پرورش خلاقیت کودکان دانست و گفت: بازی کردن در کودکان می‌تواند رشد آنان را تحت تأثیر قرار دهد، لذا باید تلاش کرد تا بازی‌های سالم و مفیدی در برنامه روزانه کودکان گنجانده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه صفره  با اشاره به اینکه بازی در سال‌های اولیه زندگی کودکان منجر به تأثیرات بارزی در آنان می‌شود، اظهار کرد: بازی می‌تواند به کودک اعتماد به نفس بخشیده و راهی برای شکل گیری شخصیت او باشد.

وی استفاده از بازی‌های سالم را بهترین روش برای شکل گیری شخصیت سالم و مفید در کودک دانست و افزود: انجام بازی‌های جسمی، عاطفی، اجتماعی و ذهنی با همسالان به کودک این اجازه را می‌دهد که توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را دریابد.

وی با بیان اینکه کودک در حین بازی "من" بودن خود را کشف می کند، گفت: بازی برای پسران وسیله‌ای برای اثبات خود و برای دختران وسیله‌ای برای بودن با دیگران تعریف می شود.

صفره، تصریح کرد: وقتی والدین برای کودکان از روی دلسوزی و عدم آگاهی بازی‌های او را منحصر به بازی‌های کامپیوتری می‌کنند، ناخواسته کودکان را از رشد سالم و شاد دور می‌کنند.

وی استفاده بیش از حد از این دست بازی‌ها را عاملی در گوشه گیری و تنبل بار آوردن کودکان دانست و اظهار کرد: نباید بازی، فقط دستاویزی برای سرگرم کردن کودک به هر وسیله‌ای باشد.

صفره با ذکر این نکته که کودکان حین بازی با همسالانشان در قالب ارتباطات گروهی، نحوه با هم بودن و توانایی ایجاد ارتباط با دیگران را یاد می گیرند، بیان کرد: با این فرآیند کودک به راحتی برای زندگی در جامعه آماده خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که بازی ها باید متناسب با سن کودک انتخاب شوند، گفت: هم بازی‌های کودک نیز باید در یک رده سنی و جنسی باشند تا بازی علاوه بر سرگرم کننده بودنش، جذاب و تعلیم دهنده نیز باشد. 

این کارشناس علوم تربیتی بازی را وسیله‌ای برای پرورش خلاقیت کودکان اعلام و خاطرنشان کرد: بازی موجب ابراز احساسات، عواطف، ترس ها و همچنین مهر و محبت در کودک می شود، به همین خاطر بهترین وسیله برای از بین بردن حس جنگجویی و ستیزه گری کودکان است.

صفره در پایان با ذکر این نکته که بازی عامل مهمی در رشد کودکان محسوب می شود، یادآور شد: بازی والدین با کودکانشان به آنان این اطمینان خاطر را می‌بخشد که در سایر موارد زندگی نیز می توانند حضور والدینشان را در کنار خود بیابند، لذا باید توجه داشت که این امر در بلندمدت منجر به ایجاد تصویر ذهنی مثبت از ارتباطات فرزندان با والدینشان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha