یک روانشناس با بیان انواع خودکشی به علل ایجاد این موضوع پرداخت و گفت: علت اصلی خودکشی های منجر به مرگ بیماری افسردگی است که 50 درصد موارد را تشکیل می دهد.

سیر صعودی آمار خودکشی در ایران/افسردگی عامل 50درصد از خودکشی ها

سلامت نیوز: یک روانشناس با بیان انواع خودکشی به علل ایجاد این موضوع پرداخت و گفت: علت اصلی خودکشی های منجر به مرگ بیماری افسردگی است که 50 درصد موارد را تشکیل می دهد.

فربد فدایی در گفت و گو با پانا درباره علت و چگونگی خودکشی در ایران، گفت: مهم ترین علت خودکشی بیماری های روانی و در درجه اول افسردگی است.
وی افزود: اما قبل از این موضوع باید درباره انواع خودکشی بحث کرد. بدین ترتیب اقدام به خودکشی یعنی فردی که دست به خودکشی زده و نجات پیدا می کند، یعنی قصد او مردن نبوده بلکه بدین وسیله خواسته توجه خانواده را جلب، ترحم دیگران را برانگیخته یا از یک مساله مشکل، خود را رها کند.
وی با اشاره به گروه دوم خودکشی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که به قصد مردن دست به خودکشی زده و منجر به فوت فرد می شود اما گروه سوم خودکشی پنهان انجام می دهند. یعنی رفتارهایی که خود می دانند سرانجام باعث مرگ می شود.


*20 درصد از موارد خودکشی ناشی از عوامل آسیبی ناگهانی
این روانشناس عنوان کرد: علت اصلی خودکشی های منجر به مرگ بیماری افسردگی است که 50 درصد موارد را تشکیل می دهد و افرادی که نشانه های بیماری افسردگی را دارند متاسفانه یا خود یا خانواده مطلع نبوده و باید نزد روانپزشک روند.
فدایی بیان کرد: درصد دیگر موارد خودکشی ناشی از بیماری های روانی دیگر مانند اسکیزوفرنیا است. در اختلالات شخصیتی از جمله شخصیت ضد اجتماعی و شخصیت مرزی، خودکشی منجر به مرگ، زیاد دیده می شود.
وی گفت: 20 درصد از موارد خودکشی نیز ناشی از عوامل آسیبی ناگهانی و بدون برنامه ریزی است. اما راجب موارد خودکشی منجر به مرگ، شخصیت های ناپخته و شخصیت نمایشی خوانده شده است.
وی بیان کرد: این افراد برای جلب توجه دست به این اقدام زده، حتی بعضی وقت ها دچار مشکل شده و به جای نجات می میرند. موارد دیگر اقدام به خودکشی در دانش آموران یا دانشجویان است که در زمینه هایی با موفقیت روبرو نشده و گاهی فشار خانواده روی آن ها در حدی است که برای جلوگیری از سرزنش و تنبیه اقدام به خودکشی می کنند.


* سیر صعودی تعداد خودکشی منجر به مرگ در ایران
این روانشناس با اشاره به اینکه تعداد خودکشی منجر به مرگ در ایران متاسفانه سیر صعودی دارد، افزود: بعضی وقت ها خانواده ها ترجیح می دهند که خودکشی را به عوامل دیگری منصوب کنند اما به هرحال میزان خودکشی در ایران در قسمت های پایین جدول خودکشی جهانی است.
 
فدایی تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع خوشبختانه وجود احساسات عاطفی در خانواده و از سویی دیگر دین اسلام است که رفتار بازدارنده ای دارد. به طور کلی در کشورهای مسلمان میزان اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن بسیار کمتر از کشورهای دیگر است و برای مقایسه میزان خودکشی در آمریکا که جمعیتی نزدیک به 4 برابر ایران دارد، در حدود 12 برابر ایران است.


*سوئد و ژاپن، بالاترین میزان خودکشی را در جهان دارا هستند
وی عنوان کرد: خودکشی منجر به مرگ در آمریکا 3 برابر ایران تخمین زده شده و کشورهایی که در رفاه مادی بوده و روابط انسانی ضعیف دیده می شود، مانند سوئد، بالاترین میزان خودکشی بررسی شده است. در کشور ژاپن نیز با توجه به ارزش های سنتی، میزان خودکشی بالا بوده و زندگی پررقابت و مشکلات معیشتی باعث شده تا این کشور یکی از بالاترین میزان خودکشی را در جهان دارا باشد.
فدایی در در رابطه با ارائه طرح برای جلوگیری از خودکشی افزود: از ده ها سال پیش در رابطه با جلوگیری از خودکشی در ایران بحث هایی شده و اقداماتی انجام شده است اما در درجه اول باید خانواده ها این مساله را جدی گرفته و هوشیار باشند نا اگر به علائمی نظیر بی اشتهایی، بی خوابی، بغض و یا تغییر در رفتار مواجه شدند، با مراجعه به روانشناس به درمان خودکشی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha