اعضای شورای شهر و مدیر باغ‌وحش بابلسر متعهد شده‌اند در یک هفته ایراد های محیط‌ زیستی باغ‌وحش این شهرستان را بر طرف کنند.

سلامت نیوز: اعضای شورای شهر و مدیر باغ‌وحش بابلسر متعهد شده‌اند در یک هفته ایراد های محیط‌ زیستی باغ‌وحش این شهرستان را بر طرف کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، براساس دستور صادره از سوی دادستان بابلسر در صورت رفع نشدن ایرادات چند گونه از جانورانی که اکنــــــــون در این مرکز نگهداری می‌شوند به پارک پردیسان منتقل خواهند شد.

اقدامات مأموران محیط‌زیست و دستگاه قضایی برای برخورد با باغ‌وحش این شهرستان به دنبال انتشار گزارش‌ها و عکس‌هایی از فضای نامناسب نگهداری چند گونه از حیوانات در این مرکز انجام گرفته است.

کوروس ربیعی مسئول اداره حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان مازندران در باره مسائل به وجود آمده در باغ‌وحش بابلسر گفت: در استان مازندران هم اکنون دو باغ‌وحش وجود دارد که باغ‌وحش منطقه طاهر ده ساری و باغ‌وحش بابلسر است. هر چند در کنار این دو باغ‌وحش، برخی افراد در مکان‌های مختلف جایی را برای نگهداری از پرندگان و حیوانات در نظر گرفته‌اند ولی هیچ یک از آنها مجوز لازم را از محیط‌زیست دریافت نکرده‌اند.

بنا بر اعلام وی باغ‌وحش بابلسرکه جزو قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های مازندران است و در نزدیک ساحل دریا واقع شده است، متأسفانه برای نگهداری از برخی نمونه‌های جانوری امکانات و شرایط مناسبی نداشت  به همین دلیل اداره کل محیط‌زیست هم از دادستانی این شهرستان حکم گرفت تا نسبت به انتقال این گونه‌های جانوری به مرکز نگهداری پارک پردیسان اقدام کند.

وی ادامه داد: روز شنبه ما به همراه مأموران نیروی انتظامی برای اجرای حکم به محل باغ‌وحش مراجعه کردیم. اما دو تن از اعضای شورای شهر بابلسر با اعلام این‌که این مکان، مرکزی تفریحی و آموزشی برای مردم بابلسر و سایر شهرستان‌های اطراف است مانع شدند. در نهایت به اتفاق هم نزد دادستان رفتیم در آنجا مدیر باغ‌وحش و اعضای شورا تعهد دادند ظرف یک هفته مکان مناسبی جهت نگهداری از این حیوانات  فراهم کرده و از اداره کل محیط‌زیست مجوز لازم برای نگهداری را دریافت کند.

بنا بر اعلام وی، حیواناتی مثل خرس، گوزن زرد، سیاهگوش و گـــــرگ که جزو حیوانات حیات وحش مازندران هستند مدنظر محیط‌زیست بوده و بر این عقیده هستیم که این حیوانات را به مرکز نگهداری پارک پردیسان منتقل کنیم. اما حیواناتی مثل شیر و برخی جانوران دیگر  که جزو جانوران حیات وحش مازندران نیستند را تا یک هفته در باغ‌وحش نگهدای می‌کنند تا جایی برای انتقال آن‌ها پیدا شود.به گفته وی هم اکنون باغ پرندگان فریدونکنار و باغ‌وحش منطقه میرود بابلسر نیز جزو مناطقی هستند که مجوز‌های لازم را از محیط‌زیست دریافت کرده‌اند اما این مراکز در سطح محدودی فعالیت دارند.در کنار این مراکز باغ‌وحش آمل  هم بوده که در حد محدودی حیوان نگهداری می‌کرد.

وی ادامه داد: باغ‌وحش ساری نیز اکنون تقاضا برای مجوز داده و قرار است در همان محدود ه با رعایت مسائل زیست‌محیطی بار دیگر باغ‌وحش ساری برپا شود.
ناصر کیایی رئیس اداره محیط‌زیست بابلسر نیز با تأیید این‌که فضای نگهداری دوگونه از حیوانات در باغ‌وحش بابلسر مناسب نیست و دادگستری حکم انتقال کامل گونه‌ها را از این باغ‌وحش صادر کرده است، افزود: در حال حاضر انواع مرغابی، گرگ، میمون، طاووس، عقاب، فلامینگو، گوزن اروپایی، بز دالی، کانگورو، قو و خرس به صورت امانی در این باغ‌وحش نگهداری می‌شود.

وی افزود: در این بین گرگ و خرسی که در این باغ‌وحش نگهداری می‌شوند از گونه‌های کمیاب هستند و زمانی که فضای کافی برای نگهداری حیوان در باغ‌وحش وجود نداشته باشد نحوه نگهداری نیز دچار مشکل می‌شود.

کیایی تصریح کرد: فضای نگهداری دو گونه از حیوانات در این باغ‌وحش مناسب نبوده که خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر این معضل شدیم اما به دلیل رفع نشدن مشکل توسط بخش خصوصی و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی محیط‌زیست بابلسر، دادگستری حکم انتقال کامل گونه‌ها از این باغ‌وحش را داده است تا بعد از انتقال آنها درخصوص تعطیلی این باغ‌وحش تصمیم‌گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha