چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 111939

متخصصان دارویی در یک مطالعه جدید به بررسی تاثیر عوامل ژنتیکی بر نحوه اثرگذاری داروها در بدن بیماران پرداختند.

سلامت نیوز: متخصصان دارویی در یک مطالعه جدید به بررسی تاثیر عوامل ژنتیکی بر نحوه اثرگذاری داروها در بدن بیماران پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،این مطالعه در پاسخ به این پرسش انجام شده که چرا برخی داروها برای برخی افراد موثرند در حالی که ممکن است در گروهی دیگر که بیماری مشابه دارند بی‌تاثیر باشند. متخصصان در پاسخ به این پرسش ادعا می‌کنند که این وضعیت بیشتر به نقش ژن‌ها در بدن بستگی دارد.

متخصصان آلمانی در این بررسی 145 نقطه ژنتیکی را با بیش از 400 مولکول که در سوخت و ساز بدن در خون دخیل هستند، مرتبط دانسته‌اند. این نقشه جامع از ارتباطات ژنتیکی با فرآیند سوخت و ساز در واقع فرصت‌های بسیار جدیدی را به وجود می‌آورد تا مسیرهای مولکولی اصلی و مرتبط با بیماری‌های شایع و سخت شناسایی شوند.

«اریک فائومن»، یکی از متخصصان اصلی در این مطالعه گفت: این یافته دیدگاه جدید و مهمی را به سوی تاثیر پنهان عوامل ژنتیکی بر فرآیند سوخت و ساز بدن ایجاد می‌کند.

 مولکول‌های سوخت و سازی شامل طیف وسیعی از مولکول‌های مختلف از قبیل ویتامین‌ها، لیپیدها، کربوهیدرات‌ها و نوکلئوتیدها می‌شوند. آنها بخشی از تمامی مسیرهای بیولوژیکی هستند یا از فرآورده‌های آن به حساب می‌آیند. به اعتقاد متخصصان علوم دارویی از این ارتباط مهم بین عوامل ژنتیکی و میزان سوخت و ساز می‌توان در آینده به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی ژن‌های موثر در تست‌های تشخیص امراض و نیز آزمایش‌های دارویی مرتبط با طیف وسیعی از اختلالات متابولیسمی بهره جست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha