یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11242

ممنوع شدن مصرف سیگار در اماكن عمومی هلند از این نظر جالب است كه این كشور معمولاً مسالمت‌جویانه‌ترین قوانین جهان را در برخورد با مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر دارد.

در هلند نگهداری مواد‌مخدر جرم محسوب می‌شود اما افرادی كه راغب باشند می‌توانند در قهوه‌خانه‌های مجاز این كشور با خیال راحت حشیش مصرف كنند.

قانون جدید هلند راه مصرف ماری‌جوانا را همچنان باز نگهداشته اما مصرف سیگار در تمام اماكن عمومی از جمله رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها را ممنوع اعلام كرده است. به این ترتیب پس از اسكاتلند و انگلیس، هلند سومین كشوری محسوب می‌شود كه در این مسیر گام می‌گذارد.

اگرچه منع استعمال سیگار در اماكن عمومی بیشتر به قصد دفاع از حقوق شهروندان غیرسیگاری طراحی شده كه ناخواسته در معرض دود سیگار هستند، اما نتیجه بررسی‌ها در انگلستان نشان می‌دهد كه از زمان اجرای این قانون در سال گذشته، تا به امروز 400 هزار سیگاری، ترك سیگار كرده‌اند كه این رقم به معنای پیشگیری از 40 هزار مرگ زودرس در ده سال آینده است.

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم با خوشحالی اظهار می‌كنند كه با فروكش كردن فضای مه آلود كافه‌ها و رستوران‌ها حالا بهتر نفس می‌كشند و موارد تنگی نفس شان خیلی كمتر شده است.

كمربند قانون‌های محدود‌كننده افراد سیگاری در شرایطی تنگ‌تر می‌شود كه سیگاری‌های ما هنوز به‌به و چه‌چه‌كنان قلیان به خانه‌ها می‌برند. هر دم از این باغ بری می‌رسد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha