بلدوزرهای سازمان مسکن و شهرسازی در حالی دورتا دور 20 هکتار از منطقه حفاظت شده دنا را که از مناطق چهار گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است با تخریب پوشش گیاهی این منطقه که بانک ژن زاگرس محسوب می شود کانال حفر کرده اند که این منطقه جز ذخایر زیستکره یونسکو نیز محسوب می شود.

سلامت نیوز: بلدوزرهای سازمان مسکن و شهرسازی در حالی دورتا دور 20 هکتار از منطقه حفاظت شده دنا را که از مناطق چهار گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است با تخریب پوشش گیاهی این منطقه که بانک ژن زاگرس محسوب می شود کانال حفر کرده اند که این منطقه جز ذخایر زیستکره یونسکو نیز محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در روزهای آغازین هفته جاری، سازمان مسکن و شهر سازی با تخریب پوشش گیاهی منطقه ای با عنوان منطقه دلون جنب پارک ملی دنا و در مرز منطقه حفاظت شده دنا با بلدوز و لودر های خود دور تا دور  20 هکتار از این اراضی کانالی حفر کرده اند تا محدوده ساخت و ساز مجتمع های مسکونی را در این منطقه مشخص کنند.

محیط زیست

اگرچه سازمان محیط زیست که گفته می شود از ابتدا در جریان این تصرف بوده تا کنون سکوت کرده اما مردم منطقه و بومیان دنا با تشکیل زنجیره های انسانی در کنار ماشین آلات سازمان مسکن و شهرسازی مانع از ادامه فعالیتهای بولدوزر ها و گسترش کانال ها این منطقه شده اند.

محیط

مدیر کانون سبز فارس در این باره می گوید: منطقه دلون که در شمال شرق شهرستان سیسخ در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد از 22 سال پیش جز مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست است اما سازمان مسکن و شهرسازی با زد و بند های سیاسی و اداری توانسته برای 20 هکتار از این اراضی به نام این سازمان سند تهیه کند تا زمینه  را برای ساخت و ساز مجتمع های مسکونی و همچنین ویلاسازی در این منطقه  فراهم کند.

محیط

به گفته بهمن ایزدی، این منطقه رویشگاه گونه های گیاهی نادر زاگرس مرکزی است و بانک ژنتیکی این منطقه محسوب می شود. همچنین دیواره های شمال شرق آن که به دیواره برف انبار معروف و به منطقه دلون مشرف است زیستگاه منحصر به فرد کل و بز در این منطقه است که با تخریب و ساخت و ساز کاملا از بین می رود.

محیط

او این منطقه را یکی از مراتع بکر وحوش دنا عنوان می کند و می افزاید:  در این منطقه گونه های گیاهی نادری همچون کیکم، شهن، بنیون و  بادام کوهی وجود دارد که همین حالا با حفر این کانال تعدادی زیادی از این درختچه ها از بین رفته است.

این فعال محیط زیست به  روژه حفاظت از زاگرس که با کمک سازمان بین المللی جف چندین سال است در این منطقه اجرا می شود اشاره می کند و ادامه می دهد : به نظر می رسد این پروژه نیز نتوانسته به درستی حفاظت و کنترل از این منطقه را مدیریت کند.

آنطور که ایزدی می گوید: پس از اخطاریه ها و کارت های زرد و قرمزی که از یونسکو بابت ژئو پارک قشم و عدم مدیریت و حفاظت از این منطقه گرفتیم حالا با تخریب این منطقه که از سال 88 جز ذخیره های زیست کره یونسکو بوده و اهمیت جهانی دارد یکبار دیگر موجب بدبینی و واکنش این سازمان جهانی خواهیم شد ورسیدگی به  پرونده های دیگرکشورمان برای ثبت جهانی مانند لوت و جنگل های هیر کانی به تعویق می افتد.

سکوت در برابر  تخلفی چنین آشکار یعنی سندسازی برای تصرف منطقه ای که از یک سو جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست است و از سوی دیگر دو سازمان بین المللی یونسکو و جف به دلیل ویژه بودن موقعیتش بر آن نظارت دارند عجیب و غیرمنطقی به نظر می رسد.  به نظر می رسد در سکوت و غفلت سازمانهای متولی تنها ناجیان زاگرس مردم آگاه و دوستدار محیط زیست این منطقه منحصر به فرد  هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha