چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 112576

مدت‌هاست وقتی برای خرید روغن به سوپرماركت یا فروشگاه مواد غذایی می‌رویم، یكی از سوال‌هایی كه فروشندگان می‌پرسند این است كه چه روغنی می‌خواهید؟ آنقدر تنوع روغن‌ها زیاد شده كه می‌توان از میان چند نوع مختلف، یكی را انتخاب كرد؛ از روغن ذرت و زیتون گرفته تا روغن سویا و كنجد...

آنچه از روغن كنجد نمی‌دانستید

سلامت نیوز: مدت‌هاست وقتی برای خرید روغن به سوپرماركت یا فروشگاه مواد غذایی می‌رویم، یكی از سوال‌هایی كه فروشندگان می‌پرسند این است كه چه روغنی می‌خواهید؟ آنقدر تنوع روغن‌ها زیاد شده كه می‌توان از میان چند نوع مختلف، یكی را انتخاب كرد؛ از روغن ذرت و زیتون گرفته تا روغن سویا و كنجد...

 هریك از این روغن‌ها هم خاصیتی ویژه دارند؛ مثلا، روغن زیتون را برای پخت‌و‌پز می‌توان استفاده كرد اما روغن ذرت برای سرخ‌كردن مناسب‌تر است اما روغن كنجد چطور؟ روغن کنجد چه خواصی دارد؟ پاسخ به این پرسش، موضوع این هفته «پوستر سلامت» است. با ما همراه شوید تا 10 نكته مهم را درباره این روغن بدانید. 

1.روغن كنجد، یك روغن گیاهی و استخراج‌شده از دانه‌های كنجد است كه از قدیم در جنوب هند برای پخت و پز از آن استفاده می‌شده و می‌شود. این روغن برای طعم‌دادن به غذا در آشپزی چینی، ژاپنی و كره‌ای نیز كاربردهای فراوانی دارد. به هر حال این روغن از آسیا به سایر نقاط دنیا معرفی شده و خواص فراوانی را به آن نسبت می‌دهند.



2.روغن كنجد از منابع ویتامین E محسوب می‌شود و سرشار از منیزیم، كلسیم، مس، روی و ویتامین B6 است. به دلیل داشتن عنصر مس، مصرف این روغن به درمان آرتروز كمك می‌كند، روی و كلسیم هم احتمال ابتلا به پوكی استخوان را به حداقل می‌رساند و منیزیم موجود در آن از سلامت سیستم تنفسی بدن محافظت می‌كند.

3.روغن كنجد از بهترین گزینه‌های انتخابی برای كسانی است كه از فشار خون بالا رنج می‌برند. این روغن دارای اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است و به این دلیل در دمای اتاق مایع باقی می‌ماند. روغن كنجد تركیب‌هایی به نام سیزامین و سزاملین دارد كه دریافتشان به تنظیم فشار خون كمك می‌كند. البته منیزیم موجود در این روغن نیز در تنظیم فشار خون موثر است.

4.روغن كنجد را می‌توان برای پخت و پز استفاده كرد اما برخی از انواع آن برای سرخ‌كردن مناسب نیست. مثلا روغن كنجد با رنگ روشن نقطه دود بالایی دارد و برای همین منظور می‌توان آن را برای سرخ‌كردن عمیق (طولانی‌مدت) موادخوراكی استفاده كرد اما روغن كنجد تیره‌رنگ برای سرخ‌كردن طولانی‌مدت مناسب نیست و فقط می‌توان آن را به عنوان چاشنی سالاد یا پخت و پز معمولی به كار برد.

5.روغن كنجد دارای خواص ضدباكتریایی و ضدقارچی نیز است به همین دلیل عادت به مصرف آن می‌تواند به بهداشت دهان و دندان كمك كند زیرا باكتری‌های مضر دهانی را از بین می‌برد و احتمال پوسیدگی دندان‌ها را به حداقل ممكن می‌رساند.


 6.یكی از دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی، ورود رادیكال‌های آزاد به بدن و آثار منفی آنها بر عروق خونی است. روغن كنجد به دلیل داشتن سیزاملین كه خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی دارد، از گرفتگی عروق جلوگیری و حتی به كاهش شدت این مشكل كمك می‌كند.

7.بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت روزانه 100 میلی‌گرم منیزیم كه در این روغن به مقدار قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، تا 12 درصد احتمال ابتلا به سرطان (به‌خصوص سرطان كولون یا روده بزرگ) را كاهش می‌دهد بنابراین افرادی كه مستعد ابتلا به این بیماری هستند، بهتر است این روغن را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند.


8.یادتان باشد هر روغنی حتی روغن كنجد هم باید در حد تعادل مصرف شود زیرا زیاده‌روی در مصرف آن باعث اضافه وزن خواهد شد. هر واحد روغن مایع 1 قاشق مرباخوری روغن و دارای 45 كیلوكالری انرژی است كه باید در كل انرژی دریافتی روزانه محاسبه شود.

9.افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بهتر است روغن كنجد مصرف كنند زیرا بررسی‌ها نشان داده منیزیم موجود در این روغن به كاهش قند خون افراد دیابتی كمك می‌كند.



10.روغن كنجد را باید در ظروف تیره‌رنگ و به‌خصوص شیشه‌ای ریخت، در ظرف را محكم بست و آن را در كنار اجاق گاز نگذاشت. به این ترتیب احتمال اكسیدشدن اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن به حداقل ممكن خواهد رسید.

منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    روغن ها مواد معدني ندارند، روغن كنجد هم منيزيم زيادي ندارد. بهتر است اين هفته نامه در شماره بعدي اين اشكال را تصحيح كند.