چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 112599

‌یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است: تنها دو درصد از موارد تب مالت در انسان منجر به مرگ می‌شود.

شیوع بیماری تب مالت در فصل گرما

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است: تنها دو درصد از موارد تب مالت در انسان منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بابک صیادبا اشاره به شیوع بیماری تب مالت در فصل گرما، این بیماری را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواند که در فصل گرما با افزایش زاد و ولد دام‌ها بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: تب مالا عمدتا از طریق فرآورده‌های گوشتی و لبنی آلوده به انسان منتقل می شود، اما تماس مستقیم نزدیک با دام نیز امکان ابتلا را ایجاد می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: اینکه گاهی این بیماری در تعدادی از افراد خانواده دیده می‌شود ناشی از مصرف فرآورده‌های دامی آلوده از یک منبع است.

صیاد، زمان بروز علائم تب مالت بعد از تماس با دام و یا استفاده از فرآورده‌های دامی آالوده را یک تا سه هفته عنوان و خاطرنشان کرد: تب، درد استخوانی، ضعف و بی حالی و تعریق از مهمترین علائم این بیماری است.

به گفته وی تب مالت می تواند ارگان‌های مختلف بدن از جمله کبد، دریچه قلب یا یک مفصل را نیز درگیر کند و باعث بزرگ شدن کبد و طحال شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه مرگ تنها در دو درصد مبتلایان به تب مالت دیده می شود، افزود: اگر این بیماری به موقع درمان نشود می تواند ستون فقرات را درگیر کند و حتی موجب قطع نخاع شود.

صیاد گفت: برای درمان تب مالت داروهای مناسب در دسترس است و امکان درمان را در صورت تشخیص به موقع فراهم می‌کند.

وی در خصوص راهکار پیشگیری از تب مالت نیز اظهار کرد: توصیه می‌شود مردم در این فصل از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و نامطمئن خودداری کنند و گوشت مورد نیاز خود را مراکز معتبر خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha