مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی سازمان غذا و دارو به تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت و گفت: مسئولیت سازمان غذا و دارو در اجرای طرح، تهیه و تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستانهای دولتی است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی سازمان غذا و دارو به تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت و گفت: مسئولیت سازمان غذا و دارو در اجرای طرح، تهیه و تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستانهای دولتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر جلال غفارزاده اظهارداشت: با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت از سه چهار ماه قبل از اجرا، در کارگروههای فشرده بحث و بررسی شد، و از نظرات کارشناسان ستادی و دست اندرکاران بیمارستانی استفاده شد.

وی با بیان این مطلب که قریب به اتفاق نکات مهم اجرایی که باید در طرح تحول نظام سلامت لحاظ می شد، گنجانده شده است، افزود: پیش بینی ها برای اجرای این طرح خوب انجام شده اما به معنای صدر درصد آمادگی نیست و می توان با مشکلاتی نیز مواجه شویم.

غفارزاده ادامه داد: برای شروع طرح یک عزم ملی وجود داشت و همین عزم ملی باعث شد زمینه برای اجرای بهتر طرح تحول نظام سلامت در کشور فراهم شود.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح از ساعت 8 صبح 15 اردیبهشت 93 در سطح بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی سراسر کشور، افزود: در روز اول اجرای طرح، رضایتمندی قابل توجهی بین مردم ایجاد شد به خصوص برای آن دسته از بیماران که قبل از شروع طرح بستری شده بودند.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی سازمان غذا و دارو توضیح داد: بیمارانی بودند که قبل از شروع طرح در بیمارستانهای دولتی بستری شده بودند و ودیعه قابل توجهی نیز داده بودند. ضمن اینکه چند میلیون هم تهیه کرده بودند که در موقع ترخیص بپردازند. اما وقتی مرخص شدند، نه تنها پولی ندادند که بلکه مبلغ قابل توجهی از ودیعه نیز به آنها بازگردانده شد و این طرح، شعف بزرگی در بین بیمارانی که به بیمارستانهای دولتی مراجعه کرده بودند، ایجاد کرد.

غفارزاده در ادامه با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت دارای 7 بخش است که در فاز اول تنها دو بسته آن اجرایی شده است که شامل پرداخت 10 درصدی هزینه های بستری و همچنین زایمان طبیعی رایگان است، افزود: حمایت از بیماران خاص، ارتقای هتلینگ بیمارستانی، استقرار پزشک مقاوم و افزایش کیفیت ویزیت و... از دیگر بسته های طرح تحول نظام سلامت است که از 15 خرداد اجرایی می شوند.

وی تاکید کرد: با اجرایی شدن بسته های طرح تا پایان سال، می توان پیش بینی کرد که میزان رضایتمندی مردم و بیماران از اجرای طرح تحول نظام سلامت، قابل توجه باشد.

غقارزاده با اشاره به افزایش 10 تا 15 درصدی میزان مراجعات مردم به بیمارستانهای دولتی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: مسئولیت سازمان غذا و دارو در اجرای طرح تحول نظام سلامت، تهیه و تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستانهای دولتی است و معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه دارند که بر امر پیگیری و نظارت بر تامین اقلام دارویی و ملزومات پزشکی ورود کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی سازمان غذا و دارو در همین زمینه ادامه داد: اینکه دارو و ملزومات مصرفی به مقدار کافی تامین می شود و آیا قیمت آنها و همچنین سهم 10 درصدی مردم از پرداخت هزینه ها رعایت می شود، وظایفی است که معاونت های غذا و دارو دنبال می کنند.

وی با اشاره به خبر اخراج 5 نفر از پرسنل و روسای بیمارستانها که از قول وزیر بهداشت عنوان شد، گفت: بیشتر این اخراجها مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.

غفارزاده از تشکیل تیمهای مشترک سازمان غذا و دارو و درمان برای نظارت بیشتر بر روند اجرای طرح خبر داد و افزود: این تیمها، چک لیستهایی دارند که پس از بررسی عملکرد بیمارستانها، گزارشات خود را به ستاد می دهند.

وی گفت: ستاد هم مرتب جلساتی را تشکیل می دهد و گزارشات دریافتی را بررسی می کند.

غفارزاده از حضور هر یک از معاونین وزیر بهداشت در تقسیم بندی قطب هایی که انجام شده است خبر داد و گفت: در همین راستا، شناسنامه ای برای هر یک از معاونین غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور تهیه شده و بر اساس ارزیابی عملکردی که دارند، بالا و پایین می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha