تخصصی شدن داروخانه‌ها، ثبت سوابق دارویی بیمار، افزایش ارتباط داروساز با پزشکان و عدم مهارت‌آموزی مناسب در دانشکده‌های داروسازی کشور از جمله مواردی بود که در پنجمین همایش داروسازی بالینی مطرح شد.

لزوم ثبت سوابق دارویی بیمار/ داروخانه‌های تخصصی کودکان و سالمندان تشکیل شود

سلامت نیوز: تخصصی شدن داروخانه‌ها، ثبت سوابق دارویی بیمار، افزایش ارتباط داروساز با پزشکان و عدم مهارت‌آموزی مناسب در دانشکده‌های داروسازی کشور از جمله مواردی بود که در پنجمین همایش داروسازی بالینی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خیرالله غلامی، رئیس انجمن داروسازان بالینی صبح امروز در پنجمین همایش داروسازی بالینی با بیان اینکه متخصصان ما در کشور دانش ارائه بسیاری از خدمات را دارند، گفت: من نمی‌دانم چرا این متخصصان قدم‌های لازم را برای پیشرفت بر نمی‌دارند.

وی مهمترین مشکل عمده داروسازی کشور را عدم توجه به مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های ما دانش و علم را بسیار خوب به دانشجو منتقل می‌کنند اما در حوزه مهارت‌آموزی ضعف دارند. دانشجوهای ما نمی‌دانند که چطور از دانش خود بهره ببرند.

رئیس انجمن داروسازان بالینی ادامه داد: داروسازان پیشتر به سمت بیمار‌محوری کشانده شده بودند اما باید سعی کنیم تا خود را به سمت سلامت‌محوری ببریم. داروساز باید خدماتی ارائه کند که مردم آن را درک کنند.

وی با بیان اینکه داروسازان از جایگاه خود غافل شده‌اند گفت: بسیاری از کارهایی که در بیمارستان‌ها وجود دارد یک داروساز می‌تواند انجام دهد اما سال‌هاست که داروسازان از این حوزه غافل شده‌اند به طور مثال این غفلت در طرح تحول نظام سلامت نیز مشاهده می‌شود.

غلامی یادآور شد: بیشترین تأثیر در کاهش پرداختی مردم را داروسازان می‌توانند ایفا کنند اما در کمال تعجب در طرح تحول جایگاه داروسازان دیده نشده است که در این ارتباط خود ما داروسازان مقصر هستیم چرا که جایگاه خود را درک نکرده‌ایم.

رئیس انجمن داروسازان بالینی راه حل برطرف شدن این مشکل را افزایش ارتباط داروساز با پزشک از طرق مختلف عنوان کرد و گفت: تغییر برنامه آموزشی داروسازی در کشور و حرکت به سمت مهارت‌آموزی می‌تواند دیگر راه حل این مشکل باشد.

در ادامه همایش مجتهد‌زاده، متخصص داروسازی بالینی نیز گفت: بقای حرفه داروسازی به تغییر رویکرد داروساز و ترک توجه به مصرف‌گرایی است.

وی گفت: داروخانه‌های ما باید به سمت سلامت‌‌محوری حرکت کنند و در این ارتباط مشاوره‌های لازم را به مراجعه‌کننده بدهند.

مجتهد‌زاده ثبت سوابق دارویی مراجعه‌کنندگان را اقدام مناسبی دانست که می‌توان آن را در بسیاری از داروخانه‌ها اجرا کرد.

وی همچنین طرح تخصصی شدن داروخانه‌ها را پیشنهاد کرد و گفت: به طور مثال می‌توان داروخانه اطفال، سالمندان و غیره تأسیس کرد تا در این داروخانه‌ها به صورت تخصصی به مراجعه کنندگان مشاوره دارویی داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha