آمارهای غیررسمی از شیوع نگران‌کننده بیماری‌های التهابی روده موسوم IBD و کاهش سن ابتلا به این بیماریها در کشور خبر می‌دهد.

سلامت نیوز: آمارهای غیررسمی از شیوع نگران‌کننده بیماری‌های التهابی روده موسوم IBD و کاهش سن ابتلا به این بیماریها در کشور خبر می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، دکتر محمدرضا زالی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آئین افتتاح نخستین کنگره بین المللی بیماری های التهابی روده در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد مقدس، ضمن اعلام این خبر، ضرورت توجه به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های التهابی روده را مورد تاکید قرار داد.

زالی با اشاره به پرسروصدا بودن برخی بیماری ها-از قبیل بیماری های قلب وعروق- و مورد توجه بودن این بیماری ها در میان مردم، از مظلوم واقع شدن بعضی بیماری های مهم دیگر از قبیل بیماری های التهابی روده (IBD) در کشور خبر داد.

وی با اشاره به شیوع روز افزون این نوع بیماری گوارشی در کشور گفت: طبق اطلاعات میدانی از مطب ها و کلینیک ها، سن ابتلا به این بیماری به 5 سال و 10 سال رسیده است.

زالی با اشاره به برخی ویژگی های این بیماری گفت: این بیماری مزمن و عودکننده است و با توجه به اینکه فرد بیمار را تا مدت طولانی درگیر خود می کند، هم در اقتصاد خانواده و هم در اقتصاد کلان کشور تاثیر سوء دارد.

هزینه درمان بیماری 30 میلیون تومان در یک سال

دکتر حمید اسدزاده عقدایی، دبیر علمی کنگره بیماری های التهابی روده نیز در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش در زمینه بیماری های التهابی روده خاطرنشان کرد که شیوع بیماری هایی همچون «کرون» و «سلیاک» در حال حاضر در کشور نگران کننده است و بر همین اساس لزوم توجه ویژه به این بیماری در مراکز پژوهشی درمانی کشور بیش از گذشته احساس می شود.

اسدزاده با اشاره به اهمیت پیشگیری در این گونه بیماری ها از هزینه بالای درمان خبر داد و گفت: در حال حاضر برای درمان این بیماری، حدود 30 میلیون تومان هزینه به خانواده فرد بیمار تحمیل می کند.

وی بررسی موضوعاتی همچون «علل شیوع بیماری»، «چگونگی درمان» ، «درمان های نوین» و «کیفیت درمان» را از اهداف کنگره بیماری های التهابی روده برشمرد و تاکید کرد این مباحث در سخنرانی های متخصصان بنام ایرانی و خارجی در طی روزهای کنگره به شکل موشکافانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نخستین کنگره بین المللی بیماری های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن از امروز در بیمارستان فوق تخصصی رضوی آغاز شده است و تا روز نهم خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

در این کنگره بین المللی که با همکاری بیمارستان رضوی مشهد، انجمن علمی گوارش آمریکا، انجمن سلیاک ایتالیا، مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، پژوهشکده بیماری های دستگاه گوارش، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و مشهد در مشهد مقدس برگزار می شود، 15 متخصص از آمریکا، انگلیس، هلند، ایتالیا، آلمان، رومانی، کره جنوبی، اسپانیا و شماری از متخصصات ایرانی حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha