یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11342

بر اساس نتایج یک مطالعه جویدن آدامس در کاهش تجمع پلاک های دندانی موثر است.

دکتر "مریم کرمی" استادیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک مطالعه به این نتیجه دست یافته است.
این مطالعه در هفتمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی کودکان ایران ارایه شد. این بررسی در سه دوره چهار روزه با فواصل دو هفته استراحت ، به منظور تاثیر جویدن آدامس بر پلاک دندانی ، مورد بررسی قرار گرفت.
در این تحقیق و در دوره اول از داوطلبان خواسته شد که روزانه پنج عدد آدامس فاقد ساکاروز و در دوره دوم آدامس های حاوی ساکاروز را به مدت 20 دقیقه بعد از صرف وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها بجوند.
دوره سوم با همین توالی ولی بدون مصرف آدامس انجام شد.
همچنین از داوطلبان خواسته شد تا در این دوره ها از انجام هر گونه اقدام بهداشتی مثل مسواک زدن و مصرف هر گونه آدامس دیگر خودداری کنند.
در پایان ، نتایج این تحقیق نشان داد اگر چه جویدن آدامس فاقد ساکاروز به طور معنی داری نسبت به آدامس حاوی ساکاروز در کاهش تجمع پلاک دندانی موثر است.
همچنین جویدن آدامس حتی از نوع حاوی ساکاروز نسبت به گروه کنترل در کاهش تجمع پلاک دندانی به طور معنا داری موثر بوده است.
به گفته متخصصان غذاهای مصرفی در دهان ایجاد باکتری و اسید می کنند که برای مانع شدن از تجمع آنها باید با استفاده از مسواک سطح دندانها را تمیز کرد. باقی ماندن این مواد به مرور زمان تبدیل به یک ورقه چسبنده به نام "پلاک دندانی" می شود که پوسیدگی های دندان را ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha