عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، از تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان انتقاد کرد وگفت: متاسفانه عوارض استفاده بی رویه از دارو علاوه بر تاثیر نامطلوب بر بیمار، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه سلامت می‌شود.

انتقاد از تجویز بی‌رویه دارو/ضرورت حضور داروساز در داروخانه‌ها برای جلوگیری از تداخلات دارویی

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، از تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان انتقاد کرد وگفت: متاسفانه عوارض استفاده بی رویه از دارو علاوه بر تاثیر نامطلوب بر بیمار، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه سلامت می‌شود.


رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت،‌ با انتقاد از تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان، افزود: متاسفانه اغلب بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه و مشکلات پیرامون آن همچون پیوند کلیه و دیالیز، بیشتر به سبب عوارض دارویی و تاثیر آن بر کلیه است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه امروزه ‌اقتصاد سلامت در دنیا به یکی از مباحث مهم و جدی تبدیل شده است، ادامه داد: بدون‌شک توجه به اقتصاد سلامت بر سبد خانوار‌ها تاثیرگذار است و نادیده گرفتن آن باعث اضافه‌کردن بار مشکلات در حوزه سلامت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی طی سنوات گذشته پایش‌هایی را انجام می‌داد به گونه‌ای که هر سه ماه یکبار، تداخلات دارویی را مشخص می‌کرد تا پزشک از تجویز بی‌رویه دارو یا تجهیزات پزشکی خودداری کند.

خضری یادآور شد: اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اقدامات بررسی تداخلات دارویی را به صورت مقطعی انجام می‌دهد اما به طور حتم لازم است هر ماه با ارایه گزارشاتی، تداخلات دارویی را برای پزشکان ارسال کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، درباره عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی، ادامه داد: انجام سی‌تی‌اسکن اشعه‌های زیادی را وارد بدن می‌کند که بسیار مضر است و علاوه بر آن، هزینه‌های زیادی هم بر دوش بیمار می‌‌گذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: کاهش مصرف دارو منجر به تزریق هزینه‌ها به حوزه سلامت می‌شود که از این طریق می‌توان اعتبارات را در  قسمت‌های دیگر حوزه سلامت یا سایر بخش‌ها هزینه کرد.

وی حضور داروساز در داروخانه‌ها را عاملی برای منع تجویز داروهای غیر ضروری خواند و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی داروساز در داورخانه‌ها تطبیق و بررسی تداخلات دارویی است و در برخی زمان‌ها، پزشک با هماهنگی و مشورت داروساز می‌تواند به تجویز دارو برای بیمار اقدام کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه در چرخه سلامت، پزشک، داروساز و دارو در خدمت بیمار هستند، گفت: دارو غذا نیست بلکه ماده‌ای شیمیایی است که با دستور پزشک به بهبودی بیمار کمک می‌کند در این میان پزشک باید مضرات و فواید تجویز دارو را کنار هم قرار دهد تا اگر فواید دارو برای بیمار بیشتر بود اجازه استفاده بیمار از داروی مورد نظر را بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha