وزیر بهداشت در پیام خود می‌گوید كه از سال 85 و پس از تصویب قانون جامع كنترل استعمال دخانیات تا سال گذشته، فقط 20 درصد از مجموع مالیات تعیین شده برای دخانیات به حساب وزارت بهداشت واریز شده است. نقش مجلس در این جریان و وصول نشدن سهم وزارت بهداشت از مالیات سیگار چه بوده است؟

سود دخانیات به جای وزارت بهداشت به جیب مافیا سرازیر شده

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در پیام خود می‌گوید كه از سال 85 و پس از تصویب قانون جامع كنترل استعمال دخانیات تا سال گذشته، فقط 20 درصد از مجموع مالیات تعیین شده برای دخانیات به حساب وزارت بهداشت واریز شده است. نقش مجلس در این جریان و وصول نشدن سهم وزارت بهداشت از مالیات سیگار چه بوده است؟

گفت‌وگوی «اعتماد» با محمدحسین قربانی، رییس فراكسیون مبارزه با دخانیات مجلس را میخوانید:
‌ نقش مجلس، قانونگذاری است و سهم وزارت بهداشت از مالیات سیگار را هم مشخص كرده و باید مجموعه وزارت بهداشت و شخص وزیر قدرت چانه‌زنی با دولت را بالا ببرند و سهم شان را بگیرند.
‌ وزیر بهداشت هم وزرای قبلی را خطاب قرار داده؟

‌ به هر حال در سال‌های گذشته هم همین میزان مالیات برای سیگار در نظر گرفته شده بود و قوانین بودجه تصریح می‌كرد كه بالاترین سهم از مالیات سیگار حدود 75 درصد به وزارت بهداشت تخصیص داده شد. اما وزرای بهداشت وقت باید برای استیفای این حق تلاش می‌كردند. اگر آقایان نتوانستند این حق را بگیرند یا كمتر از آنچه كه باید، گرفتند، دیگر به مجلس ربطی ندارد. مجلس وظیفه قانونگذاری خودش را به دقت و درستی انجام داده.
‌ امسال در قانون بودجه مالیات قابل توجهی برای قیمت خرده فروشی سیگار در نظر گرفته شده اما این قانون باید از ابتدای امسال اجرا می‌شد و هنوز با گذشت 3 ماه از سال اثری از اجرای قانون بودجه در حوزه دخانیات نمی‌بینیم. حتی سال 91 به علت افزایش قیمت ارز شاهد گران شدن سیگار بودیم كه در سال 92، سیگار ارزان شد و اكنون هم با همان قیمت ارزان و بدون تغییر فروخته می‌شود.
‌ ما خوشحالیم كه فهمیدیم می‌شود بودجه را به موقع تقدیم مجلس كرد. خوشبختانه تمام مصوبات و بندها و ردیف‌های پیشنهادی دولت هم در بودجه 93 تصویب شد و این اتفاق، اوج همكاری دولت و مجلس است. اما فكر می‌كنم دولت هنوز قانون مالیات 93 را ابلاغ نكرده كه این افزایش قیمت هم اجرا شود.


‌ صنعت دخانیات كه خصوصی شده. قانون مالیات به كدام نهاد باید ابلاغ شود؟
‌ به هر حال یك بخش حاكمیتی در شركت دخانیات مستقر است و این شركت باید زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت كند. به هر حال این شركت باید مالیات مصوب را پرداخت كند و مجلس هم بر این روند نظارت خواهد داشت و مصمم هستیم كه در صورت تكرار تراژدی سال‌های گذشته، با خاطیان برخورد كنیم.


‌ چرا سال‌های گذشته مجلس نظارت و برخورد نكرد؟
‌ مجلس نهم برای این كار، بیشتر مصمم است.
‌ شما در اظهارات‌تان از مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار ابراز نگرانی می‌كنید در حالی كه وزارت بهداشت به استناد اعلام پژوهشكده آمار می‌گوید كه سالانه در كشور حدود 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود.
‌ آمار ما دقیق‌تر است.


‌ از میزان سود صنعت دخانیات چه برآوردی دارید؟
‌ رقم دقیقی در دست ندارم اما متاسفانه در اثر بی‌تدبیری‌ها و نبود مدیریت صحیح، درصد عمده‌یی از سود دخانیات به جیب دلال‌ها و مافیای فعال در قاچاق سرازیر شده است.
‌ فكر می‌كنید دولت دهم كه موانع زیادی در مسیر اجرای قانون كنترل استعمال دخانیات ایجاد كرد، موافق توسعه مصرف دخانیات بود؟
من با چنین فركانسی برخورد نكردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha