تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در هشت ماده به امضای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی رسید.

سلامت نیوز: تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در هشت ماده به امضای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهمنامه، گفت: اجرای استانداردهای زیست محیطی به نفع فعالیت های اقتصادی، توسعه ای و صنعتی در کشور است.

ابتکار افزود: تسری نگاه حافظ محیط زیست در ابعاد و برنامه های توسعه ای کشور، می تواند منتج به ترویج اقتصاد سبز در ایران شود.

وی با تأکید بر اهمیت مسئولیت های اجتماعی در ابعاد توسعه ای کشور، تصریح کرد: امروزه بحث مسئولیت اجتماعی و بنگاه داری اقتصادی کاملاً به هم پیوند خورده و رعایت مسائل محیط زیستی یکی از مسایل مهم این بخش است که در تفاهم نامه امروز هم بر این موضوع تأکید شده است.

معاون رئیس جمهور امضای این تفاهم نامه را اولین گام جهت توسعه مشاغل سبز و زیست محیطی همگام با توسعه اقتصاد دانست و اذعان داشت: در این زمینه کار زیادی در کشور صورت نگرفته است که باید با همکاری سازمان های مختلف در این زمینه اقدام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری تفاهم نامه امضاء شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان با رویکرد محیط زیستی، هم افزایی و همفکری بین نهادها و دستگاه های مختلف را یکی از مهم ترین ارکان حفظ محیط زیست اعلام کرد.

حفظ محیط زیست با ایجاد پیوندمیان صنعت و محیط زیست

ابتکار اظهار داشت: به دلیل پیچیدگی مشکلات محیط زیست، مطالعات علمی زیادی در دنیا در حال انجام است و اگر بتوانیم بین محیط زیست و صنعت پیوند برقرار کنیم هم موفق به حفظ محیط زیست شده ایم و هم اقتصاد کشور را توسعه داده ایم.

وی حضور مسئولان جامع نگر در دولت تدبیر و امید را یکی از نقاط قوت دولت تدبیر و امید دانست و افزود: بخشی نگری یکی از مهم ترین چالش های ادوار گذشته بود که به ویژه با توجه به فرابخشی بودن محیط زیست، آسیب فراوانی را بر این حوزه وارد می کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به این موضوع که تجلی تصمیمات محیط زیست در سایر دستگاه های قوه مجریه و سایر قوا و نهادها است، عدم هم پیمانی و تعامل در این حوزه را ضربه ای بزرگ برای محیط زیست دانست.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سخنان خود در حضور رئیس جمهور مبنی بر پایان دوره انکار مشکلات محیط زیست، گفت: خوشحالم که امروز مسئولانی در صدر قوه مجریه فعالیت می کنند که با نگاهی جامع، اهمیت محیط زیست را درک کرده اند و در تلاشند تا توسعه را همگام با حفظ محیط زیست پیش ببرند.

رفع بحران بیکاری و تخریب محیط زیست با ایجاد مشاغل سبز

وی افزود: امروزه نگاه جهانی و بحران های محیط زیستی کشور این شرایط را ایجاد کرده که برطرف کردن بحران بیکاری و حفظ محیط زیست را کنار هم داشته باشیم و ایجاد مشاغل سبز یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: آموزش و توانمند سازی افراد در زمینه حفظ محیط زیست همراه با توسعه اقتصادی، بسیار کلیدی و راهبردی است و دنیا هم به این سمت حرکت کرده است.

وی ادامه داد: ایجاد مشاغل سبز و مرتبط با فناوری های نوین مانند انرژی های نو یکی از اقداماتی است که در دنیا در حال توسعه است اما کشور ما در زمینه هدف گذاری راهبردی برای استفاده از انرژی های نو بسیار عقب است.

ابتکار گفت: امروز زباله و پسماند در کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده است در حالی که می توان با برنامه ریزی، زمینه ایجاد مشاغل زیادی در زمینه بازیافت را فراهم کرد.

وی افزود: همچنین در زمینه منابع محدود آب و آلوده شدن آنها هم مشکلات زیادی در پیش داریم که استفاده بهینه مصرف آب بسیار مهم است، 93 درصد آب کشور با راندمان پایین 30 درصدی در بخش کشاورزی استفاده می شود که نیاز به بازنگری دارد اما متاسفانه آنطور که باید در این بخش کار نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ادامه این روند در بخش کشاورزی دیگر امکان پذیر نیست و باید به سمت استفاده از فناوری های نوین در بخش آبیاری قطره ای و پیشرفته پیش رویم.

وی گفت: در این زمینه از بخشهای مختلف بین المللی دعوت کردیم تا از تجارب دنیا استفاده کنیم چون محیط زیست یک مساله جهانی است و تمام کشورها با کمک هم باید به فکر حفظ محیط زیست باشند.

ابتکار افزود: دولت تدبیر و امید توسعه همکاری های بین المللی و دو جانبه در منطقه و جهان را در دستور کار خود قرار داده است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست هم برای هر گونه همکاری بین المللی زیست محیطی آماده است.

فقر زمینه ساز تخریب محیط زیست است

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: اشتغال، رشد اقتصادی، تولید و حفظ محیط زیست لازمه کشور است، می دانیم که فقر زمینه ساز تخریب محیط زیست است اما زمانی می توانیم از اقتصاد توسعه یافته صحبت کنیم که محیط زیست را حفظ کرده باشیم.

وی گفت: این نگرش سنتی که توسعه و رشد اقتصادی موجب تخریب محیط زیست است باوری غلط است در حالی که امروز می توان با نگاه و برنامه های صحیح هر دو را در کنار هم داشت.مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی؛ استراتژی دولت تدبیر و امید

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال، خروج از رکود اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی، گفت: دولت تدبیر و امید، سال جدید را با نشست شورای عالی اشتغال شروع کرد که این اقدام، حاکی از تلاش دولت برای ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: نرخ تورم اعلامی دوره زمانی پس از مرحله دوم هدفمندسازی و تثبیت نرخ تورم که با مدیریت رئیس دولت تدبیر و امید و همراهی و همکاری و برنامه ریزی تیم اقتصادی دولت صورت گرفت، دستاورد بسیار مهم و قابل تقدیری در این حوزه است.

ربیعی با تأکید بر این موضوع که مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی؛ استراتژی دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: نرخ تورم اردیبهشت ماه نشان داد، دولت در کنترل و مهار تورم موفق بوده است.

سازمان محیط زیست دایه دار ایجاد شغل سبز

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری لزوم و اهمیت حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال در کنار هم، اظهار داشت: توسعه پایدار به معنی پایبندی به الزامات محیط زیستی و داشتن پیوست های محیط زیستی برای طرح های توسعه ای و صنعتی است، به گونه ای که چرخ توسعه و صنعت با رعایت مسائل محیط زیست بچرخد.

وی خبر از گسترش مشاغل سبز در آینده‌ای نزدیک داد و  خاطرنشان ساخت: ایجاد انگیزه وارتقای بهره وری نیروی کار، توسعه محیط های کاری سالم، کاهش حوادث و بیماری ها از مزایای مشاغل سبز است.

ربیعی یکی از مهم‌ترین دغدغه های دولت تدبیر و امید را ایجاد اشتغال و ارتقای وضعیت افراد شاغل اعلام کرد و تأکید کرد: دولت در راستای بسته سیاستی اشتغال، اولویت هایی را در زمینه‌های مختلف دنبال می کند که همکاری و تعامل با وزیر جهاد کشاورزی در زمینه مشاغل روستایی، تعامل با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه مشاغل صنایع دستی و همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشاغل آی تی سی در همین زمینه صورت می پذیرد.

وی یکی از اولین مزیت مشاغل را رویکرد کار شایسته دانست و تصریح کرد: این مشاغل به محیط زیست آسیب نمی‌زند و آینده شغلی روشنی دارند که با کارایی بالا می‌توان آنها را در سطح جامعه گسترش داد.

وزیر تعاون افزود: سازمان حفاظت محیط زیست دایه دار ایجاد مشاغل سبز با رعایت تمام استانداردها و در تعامل با سایر با دستگاه ها و نهادهای دولتی است و ما هم از این موضوع استقبال می کنیم و آمادگی داریم تا هر کمکی در این راستا داشته باشیم زیرا اشتغال و محیط زیست دو نیاز امروز کشور است و با نگاه تعاملی و درست، می توان هم ایجاد اشتغال داشت و هم محیط زیست را از آسیب ها دور نگاه داشت.

وی با بیان اینکه بخش اعظم بنگاه های خرد به موضوع مسائل زیست محیطی بی توجه هستند، تاکید کرد: رعایت مسائل زیست محیطی علاوه بر واحدهای بزرگ باید در واحدهای کوچک نیز مورد توجه قرار گیرد.

ربیعی گفت: تاکنون 100 عنوان شغل سبز شناسایی و استانداردهای آن در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین شده است.

وزیر کار اضافه کرد: مشاغل باید بر مبنای حفظ محیط زیست ایجاد و مشاغل سبز موجود در جامعه نیز شناسایی شوند.

ربیعی با ابراز امیدواری از این موضوع که همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست منجر به افزایش بهره وری نیروی کار و منابع در کنار بهره وری کار شود، گفت: آموزش و تربیت نیروی مناسب برای مشاغل سبز یکی از موارد مورد تأکید در این تفاهم نامه است.

لزوم ایجاد جنبشی عظیم برای کارآفرینی و تغییر نگرش به محیط زیست در اجتماع

این مقام مسئول با تأکید بر نیاز کشور به دو جنبش عظیم اجتماعی در زمینه کارآفرینی و اشتغال و همچنین تغییر نگرش و فرهنگ محیط زیستی به منظور برخورداری از زندگی بهتر و سالم تر، اظهار داشت: سال 93، سال تولید، اشتغال و زندگی بهتر و سالم تر برای مردم خواهد بود که البته محیط زیست سالم یکی از ارکان مهم زندگی سالم است.

توسعه و گسترش اقتصاد سبز از جمله منویات رهبری است

زهرا جواهریان مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری گفت: امضای این تفاهم نامه برای دستیابی به دو هدف بزرگ زیست محیطی؛ فرهنگ سازی، آموزش و افزایش مهارت و همچنین ایجاد مشاغل سبز در کشور صورت می پذیرد.

جواهریان افزود: در این تفاهم نامه بر توسعه مشاغل سبز موجود و بسترسازی برای ایجاد دیگر مشاغل سبز تاکید شده است و در این راستا استفاده از ابزارها و حمایت های بین المللی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تسهیلاتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند در این زمینه در اختیار متقاضیان قرار دهد، نقش بسزایی در توسعه و ایجاد مشاغل سبز خواهد داشت.

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گام های ایران برای دستیابی به اقتصاد سبز، تصریح کرد: این اقدامات برای اجرایی سازی تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه و گسترش اقتصاد سبز است.

جواهریان یکی از پایه های رسیدن به اقتصاد سبز را ایجاد مشاغل سبز دانست و افزود: از همین رو در این تفاهم نامه بر توسعه اقتصاد سبز تأکید شده است.

لازم به ذکر است؛ شغل سبز، ملاحظات محیط زیستی، اقتصاد سبز، توسعه پایدار، واحد سبز، کارآفرین سبز، سبزسازی مشاغل و کار شایسته برخی از موضوعاتی است که در این تفاهم نامه به آن تاکید شده است.

مشارکت در طراحی و استاندارد سازی دوره های آموزشی با بهره گیری از تجارب بین المللی، شناسایی و معرفی مدرسان متخصص و باتجربه داخل یا خارج کشور به وزارت کار، بررسی و حمایت از طرح های پژوهشی مرتبط با مشاغل سبز و مشارکت در تدوین ملاحظات محیط زیستی در استانداردها و شایستگی شغلی و آموزشی برخی از تعهدات سازمان محیط زیست در این تفاهم نامه است.

برنامه ریزی برای اجرای دوره های آموزشی در راستای سبزسازی مشاغل و حرف مبتنی بر فرصت های شغلی معرفی شده توسط سازمان محیط زیست در بخش های اقتصادی به ویژه در بخش تعاون، اخذ آزمون و ارزیابی دوره های آموزشی برگزار شده و اعطای گواهی پایان دوره، شناسایی ظرفیت ها و جلب حمایت های سازمان بین المللی کار در راستای توسعه مشاغل سبز و سبز سازی مشاغل موجود و شناسایی و افزودن برچسب سبز به عناوین مشاغل واجد شرایط در فهرست جامع مشاغل کشور برخی از تعهدات وزارت کار و امور اجتماعی است.

بازنگری، اصلاح و یا تغییرات اساسی بر مفاد این تفاهم نامه در صورت لزوم با توافق طرفین هر سه سال یک بار انجام می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha