محققان بیمارستان دانشگاهی کلیولند با همکاری یک دانشمند ایرانی بر این باورند، شکل جدیدی از تصویربرداری موسوم به PET/MRI نویددهنده مطالعه انواع مختلف سرطان است.

سلامت نیوز:محققان بیمارستان دانشگاهی کلیولند با همکاری یک دانشمند ایرانی بر این باورند، شکل جدیدی از تصویربرداری موسوم به PET/MRI نویددهنده مطالعه انواع مختلف سرطان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تیم تحقیقاتی با همکاری دکتر «بهار منصوری» و دانشمندانی از مرکز «مراقبت‌های بهداشتی فیلیپس» دریافت که PET/MRI ارزش افزوده‌ای را به تشخیص، مرحله‌بندی و برنامه‌ریزی درمانی سرطان‌های روده بزرگ، گردن رحم، رحم، تخمدان و لوزالمعده و همچنین مدیریت تشخیص بیماران کودک و بزرگسال جوان ارائه می‌دهد.

محققان حاضر در این مطالعه 145 بیمار سرطانی را با یک پروتکل اسکن‌کننده دوگانه PET/CT و سپس با یک PET/MRI که بر روی سیستم Ingenuity TF PET/MRI عمل می‌کرد، مطالعه کردند.

تجربه اولیه دانشمندان نشان داده که این فناوری تصویربرداری‌کننده تشخیصی می‌تواند برای کاربردهای تومورشناسی نویدبخش باشد.

«کارین هرمان» رادیولوژیست و رهبر ارشد این مطالعه و همکارانش دریافتند که PET/MRI توانایی آن‌ها برای شناسایی نواحی بدخیم و تشخیص مطمئن‌تر و دقیق‌تر چندین نوع سرطان را افزایش داده و توانایی بالقوه‌ ارتقاء برنامه‌ریزی درمانی و نظارت بهتر بر این بیماری‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

سامانه PET/MRI ابزار تصویربرداری هیبریدی جدیدی است که توانایی‌های ترکیبی اسکن‌ MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) و PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) را برای تجسم‌بخشی بهتر اطلاعات آناتومی و کاربردی و همچنین برای قرار دادن این اطلاعات در یک تصویر دیجیتالی ترکیبی می‌دهد.

مرکز سرطان بیمارستان دانشگاهی کلیولند نخستین بیمارستان سرطان جهان است که این فناوری را در محیطی کاملا بالینی در اختیار دارد.

در گروه جدید از تصویربرداری تشخیصی، فناوری PET/MRI به ترکیب بالاترین دقت آناتومیک و اطلاعات کاربردی و بیوشیمیایی ارائه‌شده توسط MRI با اطلاعات متابولیکی، مولکولی و فیزیولوژیکی PET می‌پردازد.

این فناوری تصاویر را برای شناسایی دقیق‌ نواحی سرطانی و ارتقای دقت مرحله‌بندی این بیماری ترکیب می‌کند.

در این مطالعه دانشمندان خلاصه کوتاه و دقیقی از بسیاری از جوانب استفاده بالینی از PET/MRI را در شناسایی دقیق‌تر سرطان و متاستازهای سرطانی، استفاده در تصمیم‌گیری، مقایسه‌های دقت شناسایی سرطان‌ها و تشخیص ضایعات بدخیم یا خوش‌خیم در محیط‌های بالینی ارائه کردند.

محققان همچنین ملاحظات کاهش قرارگیری تصویربرداری تابشی کلی در معرض PET/MRI و دیگر فناوری‌های تصویربرداری را اعلام کردند.

این اسکنر هیبریدی دارای پتانسیل ارتقاء مراقبت از بیماران با افزایش درک عوامل، اثرات و توسعه فرآیندهای بیماری و تشخیص بهتر سرطان و دیگر بیماری‌ها است.

این نخستین باری است که دستورات راهنما برای بهترین استفاده از این فناوری با هدف راهنمایی پزشکان در خصوص ارزش PET/MRI در تشخیص و مرحله‌بندی اشکال متعدد سرطان صورت گرفته است.

نتایج نشان می‌دهد این ابزار می‌تواند در مبارزه با سرطان بسیار کارآمد باشد.

جزئیات این مطالعه در Current Radiology Reports منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha