مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: در حالی که هر بیمار اوتیسم هزینه‌ای بالای 3.5 میلیون تومان را در هر ماه به خانواده تحمیل می‌کند، این بیماران تحت پوشش بیمه نیستند.

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: در حالی که هر بیمار اوتیسم هزینه‌ای بالای 3.5 میلیون تومان را در هر ماه به خانواده تحمیل می‌کند، این بیماران تحت پوشش بیمه نیستند.

سعیده صالح غفاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آمار مبتلایان به اوتیسم در جهان رو به افزایش بوده که طبق این آمار از هر 50 تولد، یک نوزاد مبتلا به اوتیسم است و در ایران هم از هر 80-75 تولد، یک تولد مبتلا به اوتیسم اعلام می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه انجمن اوتیسم هگمتانه ایران از سال گذشته با حمایت خانواده‌ها و همت خیرین تشکیل شد تا این انجمن دانش‌بنیان با اهداف آموزشی، پژوهشی و حمایتی در حوزه اوتیسم فعالیت کند.

غفاری با بیان اینکه روز چهارشنبه، اولین گردهمایی خانواده‌ها برگزار خواهد شد، افزود: تلاش کرده‌ایم با ارگان‌های ذی‌ربط ارتباط داشته باشیم و آگاهی جامعه را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اوتیسم هنوز مشمول تعریف بیماری‌های مزمن روانی می‌شود درحالی‌که این بیماری،‌ بیشتر اختلال عملکرد مغز است و افراد مبتلا،‌ در حوزه‌های اجتماعی و ارتباطی دچار مشکل هستند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم هم‌چنین با بیان اینکه بعد از اطلاع‌رسانی و شناخت جامعه، مهم‌ترین هدف انجمن، توانمندسازی والدین است، گفت: اگر در کودکان مبتلا،‌ در فاصله 1.5 تا 3 سالگی تشخیص اوتیسم داده شود و خانواده‌ها بپذیرند که فرزندشان اوتیسم دارد، آگاهی بچه‌ها بسیار بیشتر می‌شود. در نتیجه انجمن تلاش می‌کند که با انتقال تجربیات خانواده‌ها به یک‌دیگر و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها، خانواده‌ها را آگاه کند.

غفاری هم‌چنین با اشاره به اینکه بار اقتصادی که کودک مبتلا به خانواده وارد می‌کند 3.5 تا چهار میلیون تومان در هر ماه است، گفت:‌ هر کودک مبتلا، نیاز به 48 ساعت آموزش در هفته دارد که آموزش‌های مختلف روان‌شناسی، توان‌بخشی و هنر درمانی را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های فعلی کلینیک‌ها،‌ خانواده‌هایی که حتی سطح درآمد متوسطی هم دارند نمی‌توانند از پس هزینه‌ها بر بیایند. یکی از بزرگترین درخواست‌های انجمن این است که بتوانیم خدمات توان‌بخشی را به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه کنیم.

غفاری با اشاره به اینکه اوتیسم جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا این بیماری نیز به عنوان بیماری خاصی پذیرفته شود تا از کمک‌های امور بیماری‌های خاص استفاده کنیم.

وی هم‌چنین با بیان اینکه بیماران اوتیسم به فضاهای ویژه‌ آموزشی و تفریحی نیاز دارند،‌ گفت: شهرداری، فضاهای بسیاری در اختیار دارد که با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و اداره‌های سلامت، می‌توانیم برخی خدمات اجتماعی- فرهنگی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha