دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 114282

یک متخصص غدد با بیان اینکه بهترین راه درمان بیماری دیابت پیشگیری است، گفت: برای پیشگیری باید به کاهش وزن، ورزش و تغذیه مناسب توجه داشت.

سلامت نیوز: یک متخصص غدد با بیان اینکه بهترین راه درمان بیماری دیابت پیشگیری است، گفت: برای پیشگیری باید به کاهش وزن، ورزش و تغذیه مناسب توجه داشت.

دکتر مهدی ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری دیابت یک اختلال متابولیک است، گفت: راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه تشخیص بیماری دیابت اندازه‌گیری قند خون در حالت ناشتا است.

ابراهیمی با بیان اینکه بیماری دیابت به 4 نوع متفاوت تقسیم بندی می‌شود، گفت: دیابت نوع یک با فعال شدن بیش از حد در سیستم ایمنی باعث از بین رفتن سلول‌های پانکراس (لوزالمعده) شده و در از بین رفتن سلول‌های انسولین نقش دارد.

وی افزود: در دیابت ثانویه، مصرف داروهایی مانند کورتون یا بیماری‌هایی مانند بیماری‌های غدد و اندوکرین باعث افزایش قند خون می‌شود و به دلیل اینکه این بیماری به دنبال عوامل دیگری به وجود می‌آید آن را دیابت ثانویه می‌نامند.

این متخصص غدد خاطرنشان کرد: دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز بیماری دیابت نقش دارند. غذاهای پرچرب، فست فودها و کم تحرکی از جمله عوامل محیطی هستند.

ابراهیمی تصریح کرد: تداخل دارویی بین داروهای دیابتی و بیشتر در داروهایی که باعث افزایش ترشح انسولین می شود وجود دارد و مصرف همزمان این داروها با انسولین، منجر به کاهش قند خون و مصرف بعضی از گروه‌های دارویی با الکل باعث مسمومیت دارویی و عوارض می‌شود.

وی با بیان اینکه مکمل‌ها از نظر علمی برای پیشگیری و بهبود بیماری دیابت مورد پذیرش نیست، گفت: اغلب مکمل ها در درمان به جز در مواقع کمبود مکمل و استفاده مکرر از متفورمین که باعث اختلال در جذب ویتامین B می‌شود جایگاهی ندارد.

وی افزود: مصرف داروهای آنتی دیابتیک در بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی پیشرفته و کلیوی پیشرفته باید محدود و با تجویز پزشک باشد زیرا امکان تداخل دارویی و تشدید بیماری کلیوی و کبدی وجود دارد.

ابراهیمی ویتامین گروه B1 و B12 را در بهبود نوروپاتی (بی حسی پا) موثر دانست و گفت: مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها در تشدید نوروپاتی نقشی ندارند بلکه بیماری دیابت و عدم کنترل قند خون در ایجاد این عارضه تاثیرگذار است و استفاده از ویتامین در افراد مسن به جز در مواردی مانند کمبود ویتامین خاص و کمبود ویتامین D و کلسیم برای پیشگیری از شکستگی لگن جایگاه خاصی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب بیماران مبتلا به دیابت علامت خاصی ندارند و با آزمایش قند خون بیماری دیابت مشخص می‌شود، گفت: در بعضی موارد پرادراری، پرنوشی، کاهش وزن، عفونت‌های مکرر، عدم بهبود زخم‌ها، عوارض چشمی و نارسایی می‌تواند از علائم بیماری باشد.

این متخصص غدد اظهار کرد: راه درمان بیماری دیابت در حال حاضر کنترل بیماری است و در خصوص درمان نوع یک و نوع دو بیماری دیابت درمان قطعی وجود ندارد اما دیابت بارداری قابل درمان است و دیابت ثانویه با کنترل کاملا برطرف می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کودکان و بزرگسالان نوع دیابت متفاوت است. کودکانی که افزایش وزن دارند به نوع دو بیماری دیابت نزدیک می‌شوند اما راه درمان نوع یک و نوع دو متفاوت است و با گذشت زمان شدت بیماری دیابت بیشتر و کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha