مدت هاست رسانه ها از هزینه های سنگین دندانپزشکی می گویند و پزشکان هم یکبار بالا رفتن قیمت ارز را بهانه می کنند و بار دیگر بالا رفتن قیمت طلا. هنوز با اینکه طبق آمارها حدود 24 هزار دندانپزشک در کشور مشغول هستند و تعداد دانشکده های دندانپزشکی 3 برابر شده است به گفته خود پزشکان، سلامت دهان و دندان مردم بالا نرفته است. علت این مسئله چیست؟

بیمه ها فقط 8 درصد هزینه های دندانپزشکی را می پردازند

سلامت نیوز :«در سال‌های اخیر حمایت خوبی از حوزه دندانپزشکی به خصوص در بخش دولتی نداشتیم چرا که طبق بررسی‌ها پرداخت از جیب مردم در این حوزه با بیشترین رقم پرداختی بیش از 92 درصد بوده است.» این اظهارات علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار مدت هاست رسانه ها از هزینه های سنگین دندانپزشکی می گویند و پزشکان هم یکبار بالا رفتن قیمت ارز را بهانه می کنند و بار دیگر بالا رفتن قیمت طلا. هنوز با اینکه طبق آمارها حدود 24 هزار دندانپزشک در کشور مشغول هستند و تعداد دانشکده های دندانپزشکی 3 برابر شده است به گفته خود پزشکان، سلامت دهان و دندان مردم بالا نرفته است. علت این مسئله چیست؟

آیا بالا بودن هزینه های خدمات دندانپزشکی عامل اصلی است؟ نقش بیمه در این موضوع چیست؟ و در نهایت چرا هزینه های خدمات دندانپزشکی در نقاط مختلف شهر اینقدر متفاوت است؟هزینه های دندانپزشکی چقدر است؟یکی از مشکلات اساسی مردم، یکسان نبودن هزینه خدمات دندانپزشکی در نقاط مختلف پایتخت است. ممکن است در شمال شهر به شما یک قیمت بدهند و در جنوب شهر برای همان خدمات مشابه قیمتی پائین تر.

این دامنه گسترده تغییرات قیمت ها باعث سردرگمی مردم شده است. گذشته از آن نسبت به سال پیش قیمت ها هم بالاتر رفته است. یک دندانپزشک می گوید: «بین 20 تا 30 درصد هزینه های درمانی این بخش بالا رفته است. به طور مثال سال 91 این موقع قیمت ایمپلنت(کاشت دندان) یک میلیون و پانصد هزار تومان بود که سال 92 به یک میلیون و 800 هزار تومان رسید،یا قیمت پر کردن دندان 80 هزار تومان بود که بیمار باید امسال 100 هزار تومان پرداخت کند.»ارتباط طلا با قیمت دندان پزشکییکی از مسائل جالب در حوزه دندانپزشکی ارتباط مستقیم قیمت طلا با خدمات دندانپزشکی است.

دندانپزشکان می گویند طلا در حدود مینای دندان جای دارد و به طور مناسب دندان را می پوشاند. اما چند عیب مهم هم دارد که نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد. مثلا گران بودن آن، که هزینه بیشتری به بیماران بیچاره تحمیل می کند.

از آن گذشته برخی معتقدند طلا به خوبی به ساختار دندان نمی چسبد و ممکن است به راحتی جدا شود. اما در کل مزایای این فلز به معایب آن می چربد. دکتر صدوقی می گوید: «در دندانپزشکی از طلا به اضافه چند فلز مثل پلاتین و نقره استفاده می شود که قیمتشان ارتباط مستقیمی با قیمت طلا دارد در نتیجه با افزایش قیمت این فلز ها خدمات دندانپزشکی هم به ناچار بالا می رود. لابراتوارهای دندانسازی باید طلا را با قیمت جهانی بخرند وقتی قیمت طلا بالا می رود نرخ ارائه خدمات هم بالا می رود.

مثلا زمان سیل پاکستان، قیمت گاز و پنبه ای هم که ما استفاده می کردیم بالا رفته بود. دلیلش هم این بود که پاکستان یکی از صادرکننده های مهم پنبه در جهان است. پس کلا مسائل جهانی روی کار ما تاثیر دارد.» بیمه ها کمک نمی کنندچرا مردم مجبورند هزینه های بالایی برای خدمات دندانپزشکی بپردازند؟ چندی پیش غلامرضا عزنوی رئیس انجمن داندنپزشکی در این مورد گفته بود: «با توجه به جمعیت بالای کشور که نیازمند درمان‌های دندانپزشکی هستند، سازمان‌های بیمه‌گر آنطور که باید، شایسته فعالیت نمی‌کنند، در نتیجه درمان‌ها بسیار گران تمام می‌شود و این مسئله‌ای است که در تمام دنیا وجود دارد اما در برخی کشورها بیمه‌های تکمیلی، پوشش مناسبی دارند.»

در شهرهای بزرگ به دلیل شیوه مناسب زندگی و افزایش آگاهی مردم درصد مراجعه بیماران به دندانپزشکی بیش از 50 درصد است اما در مناطق محروم به دلیل کمبود دندانپزشک و درمانگاه‌‌ها این آمار بسیار کم است. کمبودها و گرانی‌های اخیر هم بر روی مراجعه بیماران اثر گذاشته و گروه‌های دندانپزشکان هم نمی‌توانند تمام هزینه‌ها را برعهده بگیرند.بیمه ای برای دندان پزشکیطرح «بیمه شدن خدمات دندانپزشکی» در جلسه 23 بهمن 92 هیات دولت تصویب شد. »

شاید بگویید این خدمات پیش از این هم تحت پوشش بیمه تکمیلی بود و خبرتازه ای نیست. اما این بار خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و نه بیمه تکمیلی.

از این به بعد می توانید برای معاینه و طرح درمان، جرم گیری و بروساژ، رادیوگرافی و کشیدن دندان دائمی و عقل از دفترچه بیمه پایه خود استفاده و خدمات ارزان تری دریافت کنید. در این مصوبه البته تنها خدمات پیشگرانه جزو بیمه های دندانپزشکی قرار گرفته اند؛ یعنی برای اموری مانند پر کردن دندان و... همچنان باید سرکیسه را شل کنید و از جیب مبارک، هزینه ها را پرداخت کنید.

در طرف دیگر ماجرا اما دندانپزشکان با دید تردید به این مصوبه نگاه می کنند و معتقد هستند که این خدمات برای سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌بر است و به همین دلیل از اجرای آن شانه خالی خواهند کرد و همچنین از آنجا که این مصوبه تنها خدمات پیشگیرانه را هدف گرفته بنابراین اتفاق خاصی برای حوزه درمان رخ نخواهد داد. این طرح فعلا در مرحله تصویب شدن قرار دارد و به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.

با اجرای این طرح چه مقدار از هزینه ها کاهش پیدا می کند و چند درصد هزینه موارد مشمول بیمه را سازمان های بیمه گر پرداخت می کنند؟ سازمان های بیمه گر این خدمات را اجرایی خواهند کرد؟متن مصوبه ابتدا متن مصوبه را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت بخوانید تا سپس به بررسی جزییات آن بپردازیم.

با موافقت دولت و در راستای بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان در بین گروه های مختلف سنی و ایجاد تسهیلات بیشتر برای اقشار کم درآمد جامعه، خدمات دندانپزشکی مشمول تعهدات بیمه پایه سازمان های بیمه گر قرار می گیرد. هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و شوراهای بیمه سلامت کشور و به استناد مواد(9) و (10) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور-مصوب 1373- را تصویب کرد؛

و از این به بعد خدمات دندانپزشکی مشمول تعهدات بیمه پایه سازمانهای بیمه گر قرار می گیرد. بر این اساس، معاینه و طرح درمان، جرم گیری و بروساژ، رادیوگرافی و کشیدن دندان دائمی و عقل ویژه جمعیت بالای 14 سال مشمول بیمه قرار خواهند گرفت.جزییات مصوبه علاوه بر موارد گفته شده که شامل افراد بالای 14 سال بود، موارد دیگری نیز برای افراد زیر 14 سال تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. مواردی مثل آموزش بهداشت، وارنیش فلوراید، فیشور سیلانت، ترمیم دندان شماره 6، کشیدن دندان شیری و... همگی جزو این موارد هستند. شاید برای شما این سوال به وجود آمده که چرا هزینه درمان برخی بیماری های دندان و ترمیم جزو خدمات بیمه ای قرار نگرفته اند؟

هدف از این بیمه آن بوده خدماتی مشمول پرداخت هزینه ها شوند که جنبه پیشگیری دارند. در واقع استدلال به این صورت بوده که در صورت تمرکز بر جنبه پیشگیری بیماری های دهان و دندان، بسیاری از مشکلات ثانویه دندان حل خواهد شد و نیازی به درمان نخواهد بود. البته نباید از هزینه های بالای درمان نیز چشم پوشید که در حال حاضر دولت و سازمان های بیمه گر توانایی پرداخت آن را ندارند.

بنابراین نقطه تمرکز این مصوبه بر پیشگیری بیماری های دندان، خصوصا برای کودکان گذاشته شده است. همچنین نباید از نظر دور داشت که شواری عالی بیمه یک بار در سال 86 و یک بار دیگر در مهرماه 92 خدمات دندانپزشکی را با رویکردی پیشگیرانه تحت پوشش قرار داده است.

با این وجود تا کنون سازمان های بیمه گر از خرید این قبیل خدمات خودداری کرده اند. بنابراین سازمان های بیمه گر نیز یک سر دیگر این ماجرا هستند و باید دید که مصوبه جدید چه قدر توانایی اجرا شدن دارد.کاهش 70 درصدی هزینه ها؟در زمان تصویب این طرح در شورای عالی بیمه، ریئس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفته بود: «پس از این مصوبه، قدم بعدی تنظیم آیین‌نامه اجرایی آن است که بیمه‌های پایه را ملزم می‌کند که به هر کسی و با هر دفترچه‌ای، خدمات مربوطه را ارایه دهند.

همچنین افراد برای دریافت این خدمات پیشگیرانه فرانشیز 30 درصدی را خواهند پرداخت و مابقی هزینه‌ها را بیمه‌ها متقبل خواهند شد.» با این حساب اگر همه چیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش رود، اولا همه شرکت های بیمه ملزم به اجرای تعهد خود می شوند و دوما، بیماران تنها باید 30 درصد هزینه ها را خودشان پرداخت کنند و 70 درصد باقی به عهده سازمان های بیمه گر خواهد بود.نظر دندانپزشکان چیست؟با خبر تصویب مصوبه جدید، برخی دنداپزشکان از این موضوع ابراز رضایت کرده اند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که از این دست خبرها تا به حال بارها مطرح شده و تا زمان اجرایی شدن آن نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

در همین زمینه دکتر سیامک شایان امین می گوید: «به نظر نمی‌رسد اخبار مربوط به این موضوع توجه دندان‌پزشکان را چندان به خود جلب کرده باشد. از یک سو دندان‌پزشکان به شنیدن خبرهای تکراری و وعده و وعید مسئولان درباره پوشش خدمات دندان‌پزشکی توسط سازمان‌های بیمه‌گر عادت کرده اند. از طرفی، آنها در مورد اجرایی شدن این مصوبات چندان خوش‌بین نیستند؛

زیرا معتقدند پوشش این خدمات برای سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌بر است و به همین دلیل زیر عهده این کار نخواهند رفت. از طرف دیگر از آنجا که این مصوبه تنها خدمات پیشگیرانه را هدف گرفته همه می‌دانند اتفاق خاصی برای حوزه درمان نخواهد افتاد.» دندانپزشک ع. الف می گوید: «برای کسانی که تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری هستند، بیمه شدن خدمات دندانپزشکی اتفاق خوبی است. به این دلیل که با هزینه کم می توانند ازخدمات بهره مند شوند. در کل این نوع بیمه برای اقشار محروم اتفاق خوبی است. اما خیلی از خانواده ها از طبقه متوسط ترجیح می دهند هزینه بیشتری صرف کنند اما تحت نظر پزشک خصوصی معالجه شوند.»

او در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه حد امیدوار کننده است می گوید: «دندانپزشکان را قطعا نمی توان وادار به طرف قرارداد شدن با بیمه ها کرد. به نظر می رسد این طرح در نهایت دوباره محدود به مراکز درمانی دولتی می شود و دندانپزشکانی که طرح می گذرانند مریض ها را مداوا می کنند. از طرف دیگر به دلیل تعداد زیاد مراجعان خدمات مطلوبی ارائه نخواهد شد.» این دندانپزشک در ادامه می گوید: «درشهرهای بزرگ خانواده ها معمولا به دندانپزشک خصوصی مراجعه می کنند حال باید دید چند درصد از پزشکان خصوصی طرف قرارداد بیمه هستند؟ درحال حاضر پزشکان خصوصی خودشان طرفدار قرارداد با بیمه های تکمیلی نمی شوند. دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها بدقولی بیمه هاست. دلیل دیگرش این است که بیمه ها وقتی قرارداد می بندند تعرفه ها و قیمت های خودشان را به پزشک تحمیل می کنند.

مثلا اگرقیمت یک نوع خدمات 100هزار تومان باشد، بیمه به پزشک می گوید باید 50هزار تومان بگیرد. برای همین اغلب، بیمار مداوایش که تمام شد، از پزشک برگه ای می گیرد که در آن ریز هزینه ها نوشته شده و آن را به شرکت بیمه مربوطه می برد و مبلغ را پس می گیرد.»

نمایندگان مجلس چه می گویند؟در همین زمینه حلیمه عالی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: «پزشکان بدشان نمی آید که با قیمت روز بتوانند مبلغ خدماتشان را از بیمه دریافت کنند. اما مسئله اینجاست که بیمه شش ماه بعد هزینه ها را به پزشک پرداخت می کند. این را هم در نظر داشته باشید که یک دندانپزشک باید برای مواد مصرفی هزینه های زیادی پرداخت کند.

در حالی که دندانپزشک می تواند این هزینه را به صورت نقدی از بیمارش دریافت کند و بدقولی بیمه ها باعث می شود که از بیمار دفترچه قبول نکند. بنابراین با توجه به سابقه بیمه ها در پرداخت ها گمان نمی کنم این طرح حداقل تا یک سال آینده عملی شود.»

این نماینده مجلس همچنین به این موضوع اشاره می کند که طرح بیمه برای بچه های زیر 12 سال، شاید جواب بدهد، چون بچه های زیر 12 سال دندانشان عصب کشی نمی خواهد و بنابراین ارائه خدمات برای این قشر، هزنیه کمتری را می طلبد.

 

شرح خدمات

 

کودکان زیر 6 سال

 

کودکان 14-6 سال

 

جمعیت بالای 14 سال

معاینه و طرح درمان

*

*

*

آموزش بهداشت

*

*

 

جرم گیری و بروساژ

 

*

*

پروفیلاکسی و فلورایدتراپی

*

*

 

رادیوگرافی

 

*

*

فیشور سیلانت دندان

*

*

 

کشیدن دندان شیری

 

*

 

کشیدن دندان دائمی و عقل

 

 

*

ترمیم دندان شماره 6

 

*

 

وارنیش فلوراید

*

*

 

 

میانگین هزینه برخی خدمات دندانپزشکی در پایتخت

 

 

قیمت

 

شرح خدمات

120 هزار تومان

پرکردن با کامپوزیت

130 هزار تومان

جرم گیری

300 هزار تومان

عصب كشی دندان دو کاناله با پر كردن تاج

400 هزار تومان

جراحی ریشه (اپیكو) دندان تک ریشه

70 هزار تومان

کشیدن تک ریشه (غیرازکانین)

400 هزار تومان

جراحی دندان نهفته نسج سخت

200 هزار تومان

جا انداختن در رفتگی فک

2 میلیون تومان

پروتز کامل دست دندان

70 هزار تومان

روکش موقت

یک میلیون و 500 هزار تومان

ارتودنسی متحرک هر فک

4 میلیون تومان

ارتودنسی ثابت

600 هزار تومان

لمینیت هر دندان

100 هزار تومان

كاشت نگین تزئینی

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هموطن عزیر ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    8 0
    کاشکی،۱بیمه بنام بیمه ایرانیان بیشتروجودنداشت،،مردم ازهرصنف یاکارمندان هرنهاد،جهت بیمه مالیات یه هرطورکه صحیح باشد پول پرداخت میکردند،تادرزمان بیماری فقط ازدرد رنج ببریم،اقایان میگن بهترین درمان زوداقدام کردن میباشد،الان باکدام بیمه وپول.بیمه پول میگیره اماهیچ خدمات ارزشمندی نمیده.متاسفام