وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت‌های كمیته ترویج تغذیه با شیر مادر و با بیان این كه طی مصوبه‌ای مرخصی شیردهی مادران از چهار ماه به شش ماه افزایش یافت، گفت: در این زمینه ماه‌هایی كه افراد برای مرخصی ساعتی شیردهی استفاده می‌كنند به 24 ماه افزایش یافت.

دكتر لنكرانی در حاشیه همایش روز جهانی جمعیت در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در اوایل دهه هشتاد فعالیت كمیته ترویج تغذیه با شیر مادر دچار كاهش جدی شده بود؛ حتی شاید یكی دو سال این كمیته تشكیل جلسه نداده بود. بر این اساس از سال 1384 یكی از برنامه‌هایی كه به جدیت پی‌گیری شد فعال كردن كمیته و برنامه‌های كشوری در این زمینه بود.

وی در این باره ادامه داد: طی مصوبه مهمی از سوی مجلس، مرخصی شیر از 4 ماه به 6 ماه افزایش یافت. به همین ترتیب ماه‌هایی كه افراد از مرخصی ساعتی شیر استفاده می‌كردند به 24 ماه افزایش یافت.

لنكرانی با اشاره به اقدامات حمایتی از شیر مادر افزود: در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود از سال 1384 به بعد شاهد بهبود گرایش به سوی شیرمادر هستیم و درصد مادرانی كه از شیر مادراستفاده می‌كنند رو به افزایش است. این در حالی است كه تا ایده‌آل فاصله داریم. در كل باید مجموعه اقدامات باید كنار یكدیگر قرار گیرند تا نتایج مثبت حاصل شود. به نظر می‌رسد مسیری كه در این زمینه آغاز شده مسیر خوبی بوده و برخی از این اقدامات تقریبا غیرقابل تصور بود.

وی در ادامه با اشاره به نظارت‌های موجود بر دكل‌های تلفن همراه در سطح شهرگفت: در این زمینه با وزارت ارتباطات تعامل نزدیك داریم. همچنین در زمان بهره برداری از این دكل‌ها نیز ماموران بهداشت محیط بر این دكل‌ها نظارت دارند.

لنكرانی با اشاره به عوارض استفاده از تلفن همراه بویژه گوشی‌های تلفن همراه (hands free) نیز گفت: عوارض استفاده طولانی از گوشی‌های تلفن همراه (hand free) یا دستگاه‌های پخش موسیقی نیز قابل توجه است. متاسفانه امروزه تعداد زیادی از جوانان برای مدت طولانی از این گوشی‌ها استفاده می‌كنند.

وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: استفاده طولانی مدت از این گوشی‌ها عوارضی از جمله پیرگوشی، افزایش عفونت گوش و آسیب پذیری عصب شنوایی را به دنبال دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha