وزن‌گیری مادران در دوران بارداری، تضمین‌کننده سلامت مادر و جنین در این دوران و سال‌های آتی زندگی است.

سلامت نیوز: وزن‌گیری مادران در دوران بارداری، تضمین‌کننده سلامت مادر و جنین در این دوران و سال‌های آتی زندگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس از آبیک، نشست آموزشی با هدف آشنایی بهورزان با اصول تغذیه در دوران بارداری ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان آبیک و کلاس آموزشی در مرکز بهداشتی درمانی خاکعلی برگزار شد.

کارشناس واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان آبیک در این نشست اظهار کرد: افزایش وزن دوران بارداری نتیجه یک فرآیند فیزیولوژیک و از اجزای رشد و تکامل طبیعی مادر و جنین است که این افزایش وزن مربوط به رشد جنین، جفت، مایع آمنیوتیک، بافت رحم، افزایش حجم و ترکیبات خون، ذخایر چربی و اندازه سینه‌ها است.

سارا صحرایی با هشدار در مورد اینکه بر اساس آخرین نتایج مطالعات انجام شده، دامنه افزایش وزن در دوران بارداری تقریباً دو برابر شده است، تصریح کرد: الگوی افزایش وزن به اندازه افزایش وزن اهمیت دارد و میزان آن در طول ماه‌های مختلف دوره بارداری یکسان نیست.

وی افزود: به طور متوسط در سه ماهه نخست کمترین مقدار یک تا دو کیلوگرم، در سه ماهه دوم سه تا چهار کیلوگرم و در سه ماهه سوم بیشترین مقدار چهار تا پنج کیلوگرم افزایش وزن وجود دارد.

این کارشناس یادآور شد: وزن‌گیری مناسب مادر در سه ماهه نخست، دوم و سوم بارداری تضمین‌کننده سلامت مادر و جنین در این دوران و سال‌های آتی زندگی است.

وی با بیان اینکه وزن‌گیری ناکافی با کاهش رشد و تولد زودرس جنین ارتباط مستقیم دارد، ابراز کرد: نقص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق بیشتر دیده می‌شود و وزن‌گیری زیاد دوران بارداری در چاقی دوران کودکی، بیماری‌های متابولیک سال‌های بعد زندگی و نیز اضافه وزن و چاقی پس از زایمان مادر نیز تأثیر دارد.

صحرایی توصیه‌های مربوط به افزایش وزن مطلوب دوران بارداری را یکی از اقدامات اساسی در مراقبت‌های این دوران دانست و افزود: این توصیه‌ها باید در نخستین مراجعه و پس از تأیید حاملگی مادر ارائه شود.

وی ادامه داد: مادران باردار در هر شرایط  تغذیه‌ای اعم از کم‌وزن، طبیعی، دارای اضافه وزن یا چاق که باشند، باید افزایش وزن آن‌ها مناسب باشد و لازم است میزان افزایش وزن مادر باردار زیر نظر کارکنان بهداشتی، کارشناس تغذیه، ماما یا پزشک، پایش شود.

وی در پایان تأکید کرد: هر مادر باردار فردی با تاریخچه و نیازهای مخصوص به خود است که باید در کنترل وزن دوران بارداری برای هر فرد به این نکته توجه ویژه شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha