دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 115356

بر اساس آمارهای گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند، كه حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل می شود .طبق آمارهای گرفته شده سالانه در ایران 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود.از سوی دیگر 28درصد از زنان ایران قلیان می كشند.

سلامت نیوز: بر اساس آمارهای گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند، كه حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل می شود .طبق آمارهای گرفته شده سالانه در ایران 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود.از سوی دیگر 28درصد از زنان ایران قلیان می كشند.

مالزی
    وزیر بهداشت مالزی اعلام كرد شهر مالاكا كه جزیی از میراث جهانی شمرده می شود، به اولین شهر عاری از دود سیگار در این كشور بدل می شود.افرادی كه این قانون را زیرپا بگذارند 300 رینگیت (100دلار) جریمه خواهند شد، البته ممكن است جریمه تا حداكثر 5000 رینگیت افزایش یابد.
   
    اروگوئه
    این كشور بزرگ ترین تصاویر هشداردهنده روی پاكت های سیگار را دارد كه 80 درصد سطح پاكت را می پوشاند و در رده های بعدی مكزیك (65 درصد) و موریتانی (نیز با 65 درصد) قرار دارند.
   
    تركمنستان
    تنها كشور سابق اتحاد شوروی كه ممنوعیت شدیدتری از قزاقستان در زمینه سیگاركشیدن اعمال كرده است، كشور همسایه آن تركمنستان است كه رهبر سابق آن صفر مراد نیازوف، سیگار كشیدن حتی در خیابان ها را ممنوع كرد.
   
    برزیل
    بر اساس قانون جدید استعمال سیگار در تمام اماكن سرپوشیده این كشور ممنوع می شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. همچنین به موجب این قانون هر نوع تبلیغات دخانیات مثل پوستر و بنر در مراكز فروش و تجاری ممنوع می شود. در گذشته این ممنوعیت فقط محدود به آگهی های تلویزیون، رادیو و بیلبوردها بود. علاوه بر این اقدامات علایم هشدار دهنده بهداشتی در دو طرف بسته بندی های سیگار نیز چاپ می شوند تا به مصرف كنندگان خطرات استعمال دخانیات و پیامدهای خطرناك آن را یادآوری كنند.
   
    امریكا
    ایالت كالیفرنیای امریكا یكی از سخت ترین و سنگین ترین قوانین را نسبت به مصرف سیگار در اماكن عمومی در جهان دارد.از سال 1993 سیگار كشیدن در داخل و در فاصله 5/1 متری از اماكن عمومی ممنوع شده است. در حال حاضر این فاصله تا 6 متر اضافه شده و تقریبا تمام اماكن عمومی را در بر می گیرد.سیگاری های نیویورك در مواجهه با اقدامات جدید برای بالابردن قیمت سیگار و محدود كردن محل های سیگار كشیدن با دردسر بیشتری روبه رو شده اند
    به گزارش خبرگزاری فرانسه افزایش مالیات بر سیگار در نیویورك قیمت سیگار در این شهر را به بالاترین نرخ در آمریكا، یعنی به حدود 11 تا 15 دلار در هر پاكت سیگار، یا 75 سنت به ازای هر نخ سیگار رساند. شهردار نیویورك، مایكل بلومبرگ، یك سیگاری سابق كه اكنون یه یك ضدسیگار پرحرارت بدل شده است، برای اولین بار از این ایده مقامات بهداشتی برای غیرقانونی كردن سیگار كشیدن در پارك ها و كنار ساحل حمایت كرد.از سال 2009 در تمامی 50 ایالت امریكا تلفن های رایگان جهت مشاوره با افراد آموزش دیده در زمینة ترك سیگار راه اندازی شده است.
   
    نروژ
    در نروژ كه سیگار كشیدن در مكان های دربسته عمومی در آن ممنوع است،در پیروی از چند كشور غربی دیگر مانندایرلندو ایسلند از ابتدای سال 2010 نمایش سیگار را در فروشگاه ها ممنوع كرد تا میل به خرید سیگار را كاهش دهد. و باز هم شركت سیگارسازی فیلیپ موریس تولیدكننده سیگارهای مارلبورو اعلام كرد برای مقابله با قانون جدیدی در نروژ كه نمایش سیگار در فروشگاه ها را ممنوع می كند، به دادگاه شكایت می كند. رئیس اداره بهداشت نروژ در این باره گفت: «این اقدام شركت فیلیپ موریس نشان می دهد كه ما در مسیر درست قرار داریم.»
   
    آفریقای جنوبی
    مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی در حال بررسی اعمال قوانین سخت تر ضدسیگار در این كشور هستند و پیشنهاد كرده اند سیگار كشیدن در مكان های دربسته كاملاممنوع شود. آنها پیشنهاد كرده اند حتی دود كردن سیگار در مكان های سر بازی مانند كنار ساحل هم غیرقانونی شود.به گزارش خبرگزاری فرانسه استادیوم ها، باغ وحش ها، غذاخوری ها از جمله مكان هایی هستند كه ممكن است مشمول قانون جدید شوند. در سواحل سیگار كشیدن فقط هنگامی مجاز خواهد بود كه فرد سیگاری دست كم 50 متر از نزدیك ترین فرد دیگر فاصله داشته باشد.
   
    كرواسی
    كرواسی از ماه مه 2009 ممنوعیت سیگار كشیدن در مكان های عمومی را اعمال كرد كه بر اساس استانداردهایاتحادیه اروپااست كه این كشور امیدوار است تا سال 2012 به آن بپیوندد.
   
    صربستان
    روشن كردن سیگار در اغلب مكان های عمومی ممنوع است.جریمه زیرپا گذاشتن این ممنوعیت 50 یورو (64 دلار) برای افراد و تا 10000 یورو برای شركت ها است.بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت كشورهای بالكان محل سكونت قهارترین سیگاری های اروپا است، به طوری كه 30 تا 40 درصد افراد بزرگسالان این كشورها دچار این اعتیاد هستند.
   
    لبنان
    بهشت سیگاری ها جهنم می شود: ممنوعیت سیگار در مكان های عمومی لبنان ممنوعیت سیگار كشیدن در مكان های عمومی شامل كافه ها و رستوران های لبنان بر اساس قانونی جدیدی كه جریمه های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به اجرا در می آید.به گزارش خبرگزاری فرانسه در لبنان، كشوری كه «بهشت سیگاری ها» شمرده می شد، قانونی كه در سال گذشته اجرای آن شروع شد، سیگار كشیدن در فرودگاه ها، بیمارستان ها و مدارس را ممنوع كرده بود اما اكنون این ممنوعیت به سایر مكان های عمومی نیز گسترش پیدا می كند: بر اساس این قانون تبلیغات دخانیات نیز كه مسوول گرایش جوانان به سیگار كشیدن دانسته می شود، ممنوع می شود.سیگاری هایی كه در فضاهای عمومی دربسته سیگار روشن كنند، با جریمه 90 دلاری مواجه می شوند، و صاحبان رستوران ها و كافه ها كه نسبت به تخلف از این قانون در محیط كارشان چشم پوشی كنند از 900 تا 2700 دلار جریمه خواهند شد.
   
    عربستان
    استعمال دخانیات در مكان های عمومی این كشور از جمله رستوران ها ممنوع است.استعمال مواد دخانی در ادارات دولتی، رستوران ها،فروشگاه ها و مراكز خرید این كشور غیر قانونی تلقی می شود. همچنین از فروش تنباكو به افراد زیر 18 سال ممانعت به عمل می آید.
   
    اسپانیا
    برای كاهش استفاده از سیگار در اماكن عمومی لایحه ای را به تصویب رساند كه براساس آن مصرف سیگار در محل كار و اماكن عمومی تا 600 یورو جریمه خواهد داشت. جریمه ای كه برای اولین بار 30 یورو و تكرار آن تا 600 یورو جریمه خواهد داشت.
   
    یونان
    45 درصد كل جمعیت یونان سیگار می كشند. در این كشور 31 مركز ترك سیگار وجود دارد كه 12 مركز آن در آتن فعال هستند. هرچند افزایش استعمال دخانیات در میان زنان یونان افزایش قابل توجهی داشته اما هنوز مردان این كشور بیشترین بخش از جمعیت سیگاری ها را تشكیل می دهند. میانگین سن آغاز استعمال دخانیات در یونان برای پسران 12 سال و دختران 15 سال اعلام شده است.
   
    قزاقستان
    قزاقستان پیش از این سیگار كشیدن در مكان های عمومی مانند استادیوم ها و ایستگاه های حمل و نقل عمومی را ممنوع كرده است، اما مقررات جدید این ممنوعیت را علاوه بر این تمام كافه های و رستوران های پردود این كشور آسیای مركزی گسترش می دهد.
   
    روسیه
    خرید و فروش سیگار به افراد 18 سال در برخی فروشگاه ها و منع استعمال دخانیات در مراكز عمومی از قبیل ایستگاه های مترو، سینماها و مراكز دولتی را ممنوع اعلام كرده است اما سیگار كشیدن در كافه ها و رستوران ها یك امر معمول است. روسیه از 26 ژوئیه 2010 هشدارهای بهداشتی بارزی را برای اولین بار روی پاكت های سیگار قرار داد تا سیگاری ها را در این كشور معتاد به نیكوتین با پیام های در مورد چین و چروك و ناتوانی جنسی شوكه كند.این قوانین جدید شامل هشدارهایی معطوف به زنان جوان، مانند پیام هایی درباره پیری زودرس پوست و آسیب ناشی از سیگاركشیدن در حین بارداری است.
   
    تركیه
    جریمه كشیدن سیگار در اماكنی كه لوح ممنوع بودن سیگار در آن نصب شده است 500 لیر (حدود ؟دلار ) است.
   
    ونزوئلا
    رییس جمهوری ونزوئلااعلام كرد كه مصرف الكل و سیگار در محافل عمومی و خیابان ها ممنوع است و افراد خاطی جریمه می شوند.«هوگو چاوز» طی بیانیه یی اعلام كرد كه نیروهای پلیس و ارتش پس از اجرای این قانون تمامی افرادی را كه خارج از ساعات مقرر در خیابان ها و یا زاغه ها به فروش مشروبات الكلی می پردازند، دستگیر كرده و روانه زندان می كنند.
   
    فرانسه
    از تاریخ 1 فوریه سال 2007 قدم مهمی را برای پیشگیری و كاهش مصرف سیگار در این كشور آغاز كرد. قانون شكنی در این مورد در كشور فرانسه جریمه یی 450 یورویی دارد.
   
    انگلستان
    تقریبا در تمام اماكن عمومی سیگار كشیدن ممنوع است. افرادی كه در ادارات، رستوران ها، وسایل نقلیه عمومی و مانند آن سیگار بكشند تا 80 دلار جریمه خواهند شد. این در حالی است كه این جریمه شامل افرادی كه به سیگاری ها اجازه سیگار كشیدن در این اماكن را بدهند نیز خواهد شد.در شهر منچستر انگلیس نیز افرادی كه ته سیگار خود را در خیابان ها بیندازند ؟پوند جریمه خواهند شد و برای متخلفان برگه های جریمه ثابت صادر می شود.دولت بریتانیا در حال بررسی این موضوع است كه شركت های دخانیات را وادار كند برای كاهش جاذبه سیگار كشیدن محصولات خود را در بسته بندی های ساده عرضه كنند.اندرو لنزلی از مقامات وزارت بهداشت انگلیس هشدار داده كه برخی از كودكان به علت رنگ و طراحی های جذاب پاكت های سیگار به استعمال آن جذب می شوند.
    سه تا از بزرگ ترین شركت های سازنده سیگار در برتانیا، ایمپریال توباكو، جاپان توباكو ایتنترنشنال و بریتیش امریكن توباكو به دنبال لغو این ممنوعیت از طریق دادگاه ها بودند.
   
    هندوستان
    از اكتبر سال 2008 مصرف سیگار در اماكن عمومی این كشور ممنوع اعلام شد و هر كسی كه از این لحاظ قانون شكنی كند تا 4.5 دلار جریمه خواهد شد. هر گونه تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم محصولات دخانی و فروش آنها به كودكان نیز بر طبق قانون این كشور ممنوع است.
   
    ایرلند جنوبی
    یكی از سنگین ترین قوانین را بر ضد سیگاری ها از سال 2004 وضع كرده است. استعمال سیگار در مكان هایی همچون رستوران ها، ادارات و كلوپ های این كشور ممنوع و برای متخلفین جریمه یی تا سه هزار یورو در نظر گرفته شده است. مقامات عالی رتبه این كشور مدعی هستند این طرح موجب شده حداقل هفت هزار نفر ایرلندی كشیدن سیگار را ترك كنند.
   
    ویتنام
    سیگار كشیدن در مدارس، مهدكودك ها، سینماها، ساختمان های دولتی و وسایل نقلیه عمومی ممنوع است.این كشور مالیات دخانیات را بالاخواهد برد تا تقاضا برای سیگار كاهش دهد.مردان در نواحی روستایی ویتنام نیز مانند با پیپ های سنتی بزرگ ساخته شده از بامبو كه با تنباكوی قوی پر شده است، دخانیات را استعمال می كنند.
   
    چین
    چین بزرگ ترین تولید كننده و مصرف كننده محصولات دخانی در جهان است.از ماه مه سال 2008 و قبل از شروع بازی های المپیك، مقامات این كشور سیگار كشیدن را در بسیاری از اماكن عمومی پكن، پایتخت این كشور ممنوع اعلام كردند. این اقدام دولت با هدف كاهش مصرف سیگار در میان 350 میلیون سیگاری در این كشور صورت گرفت.تقریبا یك سوم تمام سیگارهای جهان در چین دود می شوند و یك چهارم مردم این كشور معتاد به مصرف سیگار هستند.
   
    سوئد
    در ماه اخیر ممنوعیت استفاده از سیگار در رستوران ها و اماكن عمومی این كشور جهت جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای افراد غیرسیگاری اجرا می كند. اجرای این قانون با حمایت اكثریت شهروندان سوئدی روبه رو بود. هم اكنون 85 درصد سوئدی ها از ممنوع شدن استعمال دخانیات در رستوران ها و 77 درصد از ممنوعیت سیگار در كلوپ های شبانه حمایت كرده و 70درصد از سیگاری ها نیز موافق اجرای این قانون در اماكن عمومی هستند.
   
    ژاپن
    در توكیو سیگار كشیدن در كافه ها و رستوران ها آزاد است، اما سیگار كشیدن در پیاده روها ممنوع است.
   
    كانادا
    این كشور یكی از كمترین نرخ های مصرف سیگار را در جهان دارد. بعد از اعلام ممنوعیت مصرف سیگار در اماكن عمومی و ادارات و همچنین تصویب قانون ثبت تصاویر هولناك روی پاكت های سیگار، این آمار باز هم كاهش داشته است.در كانادا حتی ساخت اتاق های مخصوص مصرف دخانیات مجاز نیست.اكنون در شش ایالت و منطقه كانادا و استرالیا مصرف دخانیات در خودروهایی كه سرنشین كودك دارند ممنوع شده است.كانادا اولین كشوری كه در سال 2001 تصاویر هشداردهنده بزرگ روی پاكت سیگار قرار داد، از هر 10 سیگاری سابق، سه نفر گفته بودند كه این تصاویر آنها را به ترك سیگار واداشته است، و یك چهارم سیگاری ها هم گفتند این تصاویر به ترك آنها كمك كرده است.


    در امارات هم اكنون 60 مركز ترك سیگار فعال هستند.وزیر بهداشت امارات اعلام كرد كه دولت در نظر دارد هر سال در كشور دو مركز ترك سیگار را احداث كند. اخیرا وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود تا قیمت دخانیات هر دو سال دو برابر شود تا سیگاری ها به خصوص جوانان تشویق به ترك آن شوند.همچنین اعلام شد خودرو هایی كه كودكان سرنشین آن هستند و پارك ها نیز به زودی جزو اماكن عمومی مشمول ممنوعیت استعمال سیگار قرار می گیرند. فروش سیگار نیز به افراد زیر 20 سال ممنوع شد.از دیگر برنامه های دولت امارات ممنوعیت تبلیغات دخانیات است.
   
    آمار مصرف كنندگان سیگار در ایران
    بر اساس آمارهای گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند، كه حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل می شود .طبق آمارهای گرفته شده سالانه در ایران 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود.از سوی دیگر 28درصد از زنان ایران قلیان می كشند. سرانه مصرف سیگار در ایران براساس آمارهایی كه مراكز و مسوولین داخلی اعلام می كنند چیزی نزدیك به 1050 تا 1176 نخ در سال برای هر بزرگسال است. 121 كشور جهان جزو پرمصرف ترین كشورها در دخانیات هستند كه كشور ایران در رتبه 67 قرار دارد.خدیجه محصلی،كارشناس دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت گفته:«3 درصد از گروه سنی 13 تا 15 سال سیگاری هستند و از این میزان، 5 و یك دهم درصد را پسران و 9 دهم درصد را دختران تشكیل می دهند.» مردان سیگاری حدود 12 نخ و زنان سیگاری روزانه 5 نخ سیگار می كشند. براساس اخرین امار وزارت بهداشت 09/11 درصد جمعیت 15 تا 64 سال شامل 21/13 زنان و 0/81 درصد مردان به طور روزانه مصرف كننده مواد دخانی در كشور هستند.
   
    آمار مصرف كنندگان سیگار در جهان
    آمارها از 187 كشور جهان حاكی از آن است كه در سال 2012 میلادی، 967 میلیون نفر روزانه سیگار كشیده اند در حالی كه این آمار در سال 1980 میلادی 721 میلیون نفر بوده است. در بررسی های آماری همچنین مشاهده می شود چندین كشور بزرگ جهان همچون بنگلادش، چین و روسیه طی سال های اخیر بیشتر با افزایش تعداد مصرف كنندگان سیگار روبه رو بوده اند.همچنین در سال 2010، حدود 200 میلیون زن در سراسر جهان سیگار مصرف می كردند.
   
    تجارت سیگار
    گردش مالی محصول سیگار در كشور سالانه 4هزار و 500 میلیارد تومان است كه 55درصد این رقم یعنی 2هزار و 500 میلیارد تومان سهم قاچاق سیگار است و هزار و 500میلیارد تومان نیز سهم واردات و تولید داخل می شود. براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و 600 میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می شود كه تجارتی معادل 330میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می دهد.
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha