دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

در حالی كه دست اندركاران صنعت دخانیات و ذی نفعان سود غیر قابل شمارش تولید و واردات سیگار، طی سال های گذشته نوید می دادند كه با خصوصی شدن صنعت دخانیات، قاچاق سیگار، تعداد سیگاری ها و مصرف سیگار در كشور كاهش خواهد یافت اما با گذشت حدود یك سال از خصوصی شدن این صنعت، نتایج كاملاعكس پیش بینی هاست و نه تنها كاهش های مد نظر اتفاق نیفتاده بلكه به علت ارزان شدن و بازگشت قیمت سیگار به پیش از سال 92، تعداد سیگاری های كشور و واردات قاچاق سیگار هم رو به افزایش گذاشته است.

صنعت مرگبار سیگار همچنان می تازد

سلامت نیوز: در حالی كه دست اندركاران صنعت دخانیات و ذی نفعان سود غیر قابل شمارش تولید و واردات سیگار، طی سال های گذشته نوید می دادند كه با خصوصی شدن صنعت دخانیات، قاچاق سیگار، تعداد سیگاری ها و مصرف سیگار در كشور كاهش خواهد یافت اما با گذشت حدود یك سال از خصوصی شدن این صنعت، نتایج كاملاعكس پیش بینی هاست و نه تنها كاهش های مد نظر اتفاق نیفتاده بلكه به علت ارزان شدن و بازگشت قیمت سیگار به پیش از سال 92، تعداد سیگاری های كشور و واردات قاچاق سیگار هم رو به افزایش گذاشته است.


15 میلیون سیگاری در ایران مثل یك بمب ساعتی برای نظام سلامت هستند. اقسام بیماری هایی كه آنها به علت استعمال دخانیات در معرض ابتلابه آن قرار دارند نه فقط باعث هزینه كرد از جیب خود و خانواده شان می شود بلكه نظام سلامت را هم به خرج می اندازد و بار بیماری های ناشی از استعمال دخانیات كه به رقم هایی معادل بودجه سالانه وزارت بهداشت تنه می زند حوصله متولیان سلامت را تا آن حد سر برده كه تقریبا نمی دانند چگونه و به چه نحوی باید سیگاری ها را نسبت به تهدید جدی و گسترده یی كه از باب استعمال دخانیات پیرامون زندگی خود و اطرافیان شان در حال پرواز است هی بزنند.

در حالی كه دست اندركاران صنعت دخانیات و ذی نفعان سود غیر قابل شمارش تولید و واردات سیگار، طی سال های گذشته نوید می دادند كه با خصوصی شدن صنعت دخانیات، قاچاق سیگار، تعداد سیگاری ها و مصرف سیگار در كشور كاهش خواهد یافت اما با گذشت حدود یك سال از خصوصی شدن این صنعت، نتایج كاملاعكس پیش بینی هاست و نه تنها كاهش های مد نظر اتفاق نیفتاده بلكه به علت ارزان شدن و بازگشت قیمت سیگار به پیش از سال 92، تعداد سیگاری های كشور و واردات قاچاق سیگار هم رو به افزایش گذاشته است. صنعت دخانیات حاضر نیست از سود سرشار خود چشم بپوشد. وارد كنندگان قانونی و غیرقانونی هم همچنین. می ماند اینكه خود آدم ها دل شان برای ثانیه های عمری كه از باب كشیدن سیگار هدر می دهند، بسوزد.
    عوارض سیگار بر سلامتی طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر 8 ثانیه یك نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. تنها سرطان ریه و یا بیماری های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلكه مجموعه یی از مسائل و مشكلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد كه می تواند به لحاظ شرایط جسمی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز كند كه برخی از آنها عبارتند از:
   
   
    60درصد
    قربانیان سرطان ریه ظرف 1 سال و 80 درصد آنها ظرف 3 سال پس از تشخیص جان می سپارند.
   
   
    35 تا 64
    خطر سكته در مردان 35 تا 64 ساله یی كه سیگار می كشند 4 برابر بیشتر از مردان غیر سیگاری است.
   
    خطر سكته در زنان 35 تا 64 ساله یی كه سیگار می كشند 5 برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری است.
   
    87 درصد
    سرطان های ریه به علت استعمال سیگار است.
   
   
    1/3
    تمام سرطان هایی كه به مرگ منتهی می شوند مرتبط با كشیدن سیگار است.
   
   
    22 | 12
    مردان سیگاری 22 بار و زنان سیگاری 12 بار بیشتر از غیر سیگاری ها احتمال دارد بر اثر سرطان ریه فوت كنند.
   
    با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلابه انواع بیماری ها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می شود كه این بیماری می تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم در دهان، جوش های پوست روی صورت، سر و دست ها شود.
   
    افراد سیگاری 40 درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلابه آب مروارید، كدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
   
    استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می شود: همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود كردن جریان خون در عروق پوست می گردد. پوست افراد سیگاری خشك و دارای خطوط و چین خوردگی های ریزی در اطراف لب ها و چشمهاست.
   
    افراد سیگاری 3 برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می شوند.
   
    افراد سیگاری 2 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلابه نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند .
   
    افراد سیگاری 5/1 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندان ها هستند.
   
    منواكسید كربن یكی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل تركیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اكسیژن است. این گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسیژن در خون افراد سیگاری حرفه یی تا 15 درصد می شود. استخوان های افراد سیگاری تراكم خود را از دست داده و به راحتی شكسته می شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگی تا 80 درصد افزایش پیدا می كند.
    بیماری های قلبی عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از 600 هزار نفر را در سال در كشورهای توسعه یافته از بین می رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلابه فشار خون بالاو گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سكته می شود.
    استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باكتری ها پایین می آورد: همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می شود و احتمال بهبودی آن تا زمانی كه فرد سیگاری است اكثرا اندك می باشد.
    قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه یی مایل به زرد می شود.
    استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن كم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری 2 تا 3 برابر بیشتر است.
    استعمال دخانیات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول تر از افراد غیر سیگاری است.
    بیش از 40 عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد و احتمال سرطان ریه 22 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است. طبق تحقیقات بی شماری كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلاشدن آنها به انواع سرطان های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق ( 6 تا 27 برابر)، سرطان بینی ( 2 مرتبه بیشتر)، گلو ( 12 مرتبه)، مری ( 8 تا 10 برابر)، حنجره ( 10 تا 18 برابر)، معده (2 تا 3 برابر)، كلیه ( 5 برابر)، آلت تناسلی مرد ( 2 تا 3 برابر)، لوزالمعده(2 تا 5 برابر) ومقعد ( 5 تا 6 برابر) وجود دارد.
منبع:روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha