سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 115390

طراحان طرح افزایش باروری كه بند اول این طرح و تعیین مجازات برای وازكتومی و توبكتومی، هنر تفكر آنهاست، روز یكشنبه و در نخستین جلسه كاری كمیسیون بهداشت مجلس پذیرفتند كه اعمال مجازات برای تصمیمات شخصی خانواده‌ها نسبت به تعداد فرزندان و مقوله فرزندآوری، به جریمه مالی كاهش پیدا كند.

جریمه نقدی به جای حبس برای عقیم‌سازی

سلامت نیوز :طراحان طرح افزایش باروری كه بند اول این طرح و تعیین مجازات برای وازكتومی و توبكتومی، هنر تفكر آنهاست، روز یكشنبه و در نخستین جلسه كاری كمیسیون بهداشت مجلس پذیرفتند كه اعمال مجازات برای تصمیمات شخصی خانواده‌ها نسبت به تعداد فرزندان و مقوله فرزندآوری، به جریمه مالی كاهش پیدا كند. البته این طرح هنوز نه مورد پذیرش ریاست قوه مقننه قرار گرفته و نه موفق به كسب آرا در مسیر تبدیل شدن به قانون كشوری شده است و فعلا، تمام تغییرات در حد حرف است تا زمانی كه نتیجه نهایی رای‌گیری كمیسیون بهداشت بر طرح، مهر شده و در صحن علنی مجلس قرائت شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد در حالی كه به گفته عبدالرحمان رستمیان، عضو كمیسیون بهداشت مجلس، به پیشنهاد اعضای كمیسیون قرار شد كه «جرم‌زدایی برای اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازكتومی، توبكتومی و هرگونه تبلیغات در این زمینه نادیده گرفته شده و در صورت بروز تخلف، متخلفان جریمه‌هایی اعم از جریمه‌های مالی را متحمل شوند»، به نظر می‌رسد اغلب اعضای كمیسیون بهداشت مجلس كه پزشك و جراح هستند هم نظری در سوی مخالف رییس كمیسیون بهداشت كه از طراحان طرح و یكی از بانیان بند اول طرح مبنی بر تعیین مجازات حبس 2 تا 5 سال برای جراحی‌های عقیم سازی بوده، دارند.
چنانكه طی روزهای گذشته هم تنی چند از اعضای كمیسیون بهداشت همچون عابد فتاحی، شهلا میرگلوبیات، محمد حسن قربانی و عبدالرحمان رستمیان  مخالفت خود را با جرم انگاری اقداماتی كه در حوزه تصمیمات شخصی خانواده‌ها قرار می‌گیرد اعلام كردند اما موافق بودند كه طرح‌های جایگزین و در دسترس‌تری در مقایسه با طرح 52 ماده‌یی تعالی جمعیت و خانواده كه سال گذشته به تصویب مجلس رسید برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری به اجرا دربیاید.
رسول خضری، یكی دیگر از اعضای كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره چگونگی تغییر بند نخست طرح افزایش فرزندآوری از حبس به جریمه مالی، ضمن اعلام مخالفت خود با دخالت‌های قانونی در حریم خصوصی خانواده‌ها گفت: «ما از آقای قاضی‌زاده هاشمی، عضو كمیسیون اجتماعی و ابوترابی‌فرد، عضو كمیسیون قضایی مجلس دعوت كردیم تا در جلسه كمیسیون بهداشت حضور داشته باشند و قرار شد كه مفاد طرح افزایش فرزندآوری در كارگروه متشكل از نمایندگان كمیسیون‌های قضایی، بهداشت و اجتماعی بررسی شود و طرح از منظر حقوقی، اجتماعی و پزشكی مورد بررسی قرار بگیرد. باید توجه داشته باشیم كه وازكتومی یا توبكتومی گناه نیست. من واقعا تعجب می‌كنم كه ما چطور حقوق قانونی و شرعی افراد در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری را نادیده می‌گیریم. به نظر می‌رسد در این طرح، افراط و تفریط‌هایی صورت گرفته آن هم در حالی كه طبق آمار كمتر از 3 درصد افراد اقدام به عقیم‌سازی می‌كنند. و دلایل امتناع از فرزند آوری چیست ؟ كاهش امید به زندگی، مشكلات معیشتی، نبود شغل و مسكن. جوان ما برای وام ازدواج باید 2 سال پشت نوبت باشد. ما هنوز این مشكلات را حل نكرده‌ایم و به فكر اجبار به فرزندآوری هستیم.»
خضری می‌افزاید: «من در جلسه كمیسیون هم گفتم كه سیاست‌های ما باید تشویقی باشد نه آنكه مردم را تهدید كنیم. در هیچ كشوری مردم را برای بچه‌دار شدن تهدید نكرده‌اند. البته من با مقدمه طرح درباره ازدیاد نسل موافقم اما مباحث جرم‌انگارانه در بین اغلب اعضای كمیسیون بهداشت هم مورد مناقشه است و به احتمال بسیار زیاد اصلاح خواهد شد. تشكیل كارگروه مشترك هم برای اصلاح همین مناقشات بوده است. توجه داشته باشیم كه طبق قانون اساسی، افراد باید در تصمیمات خصوصی و شخصی خود آزاد باشند. دولت موظف است زیرساخت‌ها را فراهم كند و ما باید دست جوانان را بگیریم. اگر مشكلات معیشت و مسكن و اشتغال و امید به زندگی را حل كردیم جوانان، خودشان راه‌شان را پیدا می‌كنند، چون آنها هم از غرایز ذاتی خود پیروی می‌كنند. علم امروز ثابت كرده كه پدر 45 ساله و مادر 35 ساله نمی‌توانند فرزند سالمی به دنیا بیاورند. پس باید جوان، در سنین جوانی از امكانات لازم برای فرزندآوری بهره‌مند شود. البته قابل كتمان نیست كه امروز فرزندآوری در اقشار تحصیلكرده ما رو به كاهش گذاشته كه این مساله هم باید توسط كارشناسان بررسی شود.»
به گفته این عضو كمیسیون بهداشت، در حالی كه هنوز ضرب‌الاجلی برای اعلام تصمیم كارگروه مشترك نمایندگان قضایی، اجتماعی و بهداشت تعیین نشده، قرار است پس از كسب نظر مشترك، پیشنهاد این كارگروه در جمع اعضای كمیسیون بهداشت مجلس مطرح شده و پس از رای‌گیری بر همین پیشنهاد، نتیجه نهایی به صحن علنی اعلام شود.a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha