حل معضل كودكان كار و خیابان اگرچه برای برخی‌ها به ساماندهی این كودكان و كمك به تحصیل آنها ختم می‌شود اما، واقعیت این است كه این كودكان با مسائلی مواجه هستند كه به سلامت روح و جسم آنها آسیب می‌رساند.

بسیاری از كودكان كار خرید و فروش می‌شوند

سلامت نیوز: حل معضل كودكان كار و خیابان اگرچه برای برخی‌ها به ساماندهی این كودكان و كمك به تحصیل آنها ختم می‌شود اما، واقعیت این است كه این كودكان با مسائلی مواجه هستند كه به سلامت روح و جسم آنها آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، یكی از این معضلات خرید و فروش كودكان كار است كه می‌توان آن را نوعی كودك آزاری برای كسب درآمد محسوب كرد. كودكان كار، كودكانی هستند كه مجبور می‌شوند به جای تحصیل وارد فضای اقتصاد شوند و در محیط‌ها و كارگاه‌های خانوادگی و كارگاه‌های غیرخانوادگی و دور از خانه مشغول به كار باشند. خرید و فروش كودكان كار در محله‌های آسیب‌خیز شهرها مانند دروازه غار تهران پدیده‌ای است كه همه ما نمود آن را در خیابان‌های شهر در میان افرادی كه كودكان و حتی نوزادانی را برای كسب درآمد همراه خود دارند می‌بینیم.

هر روز صبح عده‌ای این كودكان را اجاره می‌كنند و دوباره آخر شب آنها را برمی‌‌گردانند. آنها از صبح كار می‌كنند تا شب تا پدر و مادرهای جعلی یا پدر و مادرهای خودشان با خیال راحت كسب درآمد كرده و آن را صرف خود كنند. كشیده شدن كودكان كار و خیابان به سمت سوء‌استفاده‌های این چنینی مساله تازه‌ای نیست اما، تاكنون راه‌حل مناسبی برای برخورد و كنترل این پدیده اتخاذ نشده است. اگرچه اطلاعات مركز آمار ایران نشان می‌دهد كه یك میلیون و 700 هزار كودك در ایران به صورت مستقیم درگیر كار هستند اما، آمارهای غیر رسمی از این هم فراتر می‌رود و عده‌ای صحبت از دو میلیون كودك كار می‌كنند و هستند كسانی كه اعداد بیشتری هم به زبان می‌آورند.

یك عضو شورای شهر كرمانشاه معتقد است: بسیاری از كودكان كار استثمار و خرید و فروش می‌شوند.

سید حجت الله موسوی اجاق اظهار كرد: متاسفانه در كرمانشاه كودكان كار به میزان قابل توجهی دیده می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی فراوانی در كمین آنهاست. او حاشیه نشینی، فقر خانواده، بدسرپرستی و تامین معیشت خانواده را از مهم‌ترین دلایل كار كردن كودكان دانست و افزود: برخی از والدین معتاد برای تامین خرج مواد مخدرشان فرزند خود را یكسال می‌فروشند.

این عضو شورای شهر كرمانشاه با بیان اینكه كودكان كار در دسته‌های مختلف قرار دارند، یادآوری كرد: تنها بخشی از این كودكان برای نیازهای مالی و امرار معاش كار می‌كنند. موسوی اجاق از آسیب‌ها و پیامدهای افزایش كودكان كار یاد كرد و افزود: آسیب‌های ناشی از كودكان كار 10 سال دیگر مشخص می‌شود.

او زشت شدن چهره شهر را از جمله پیامدهای كودكان كار خواند و تصریح كرد: این كودكان در آینده به افرادی ناهنجار تبدیل می‌شوند و آسیب‌های فراوانی برای جامعه در پی دارند.

به گفته این عضو شورای شهر كرمانشاه، اگر جلوی كودكان كار گرفته نشود، این معضل نیز مانند متكدیان گسترش خواهد یافت. موسوی اجاق كودكان كار را یك موضوع بین بخشی دانست كه ساماندهی آن نیازمند همكاری بخش‌های مختلفی است. به گزارش ایسنا، او تاكید كرد: باید فرمانداری كرمانشاه به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی كودكان كار تعیین شود و سایر دستگاه‌ها را هماهنگ كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha