دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 116433

بادرنجبویـــــه تســـكین‌دهنده و آرام‌بخش است. به همین دلیل هم برای مقابله با اضطراب و تشویش و گرفتگی‌های عضلانی مفید است. متاسفانه زمانی كه اضطراب و نگرانی بر فرد غلبه می‌كند اسپاسم‌های عضلانی نیز آزاردهنده می‌شوند.

از خواص بادرنجوبه چه میدانید؟


 

 
مقابله با تپش قلب
بادرنجبویـــــه تســـكین‌دهنده و آرام‌بخش است. به همین دلیل هم برای مقابله با اضطراب و تشویش و گرفتگی‌های عضلانی مفید است. متاسفانه زمانی كه اضطراب و نگرانی بر فرد غلبه می‌كند اسپاسم‌های عضلانی نیز آزاردهنده می‌شوند. در این شرایط می‌توانید به این گیاه اعتماد كنید. برگ‌های بادرنجبویه روی‌گیرنده‌های گابا (GABA) تاثیر می‌گذارند. این‌گیرنده‌ها در عملكرد انتقال‌دهنده‌های عصبی كنترل‌كننده سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌كنند به‌طوری كه فعالیت آنها را افزایش داده و به این ترتیب مانع از فعالیت درست سیستم عصبی مركزی می‌شوند كه وظیفه آرامش عضلات را بر عهده دارد. زمانی كه تپش قلب نیز به واسطه استرس و فشارهای روحی افزایش می‌یابد این گیاه می‌تواند كارساز باشد. برای این كار باید روزانه یك تا دو فنجان دمنوش بادرنجبویه میل كنید. برای تهیه آن برای هر لیتر آب 4 قاشق غذاخوری از این گیاه كافی است.
 
 
برای رفع تبخال
منشأ تبخال ویروس است و استرس نیز یكی از عوامل بروز آن. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه بادرنجبویه برای مقابله با این مشكل موثر است. این گیاه حاوی تركیباتی مانند اسید رزمارینیك و همچنین سیترال است كه هر دو خواص ضدویروسی دارند. برای این كار باید دست به كار شوید و یك روغن مخصوص درست كنید. یك قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یك قاشق غذاخوری موم عسل مخلوط كنید و كاملا هم بزنید تا یكدست شود. یك قاشق چای‌خوری تنتور بادرنجبویه و سپس 5 قطره روغن گیاهی بادرنجبویه، 10 قطره روغن گیاهی درخت چای و 10 قطره روغن گیاهی اسطوخودوس به آن اضافه كنید. همه مواد را تركیب كنید و با دیدن اولین علائم بروز تبخال روی محل بگذارید. هر نیم ساعت یك بار به مدت 3 ساعت و بعد از آن یك مرتبه هر دو ساعت از این روغن را روی تبخال بزنید.
 
 
مقابله با بی‌خوابی
بادرنجبویه با ایجاد آرامش عضلانی و رفع گرفتگی آنها به داشتن خواب راحت نیز كمك می‌كند. در سال 1992، نتایج یك پژوهش نشان داد كه بادرنجبویه به همراه گیاه سنبل‌الطیب (والریان) به اندازه داروهای خواب‌آور موثرند. برای رفع بی خوابی‌های ناشی از استرس و فشارهای عصبی نیز می‌توانید روزانه یک تا 2 فنجان دمنوش بادرنجبویه میل كنید. برای هر لیتر آب 4قاشق غذاخوری از این گیاه كافی است. افراد بزرگسال همچنین می‌توانند پشت گردن خود را با روغن گیاهی بادرنجبویه ماساژ دهند. برای این كار یك تا دو قطره از روغن را با كمی روغن جوجوبا مخلوط كرده و پشت گردن خود را ماساژ دهید.
 
موارد منع مصرف
مصرف این گیاه برای افرادی كه از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. افرادی كه دچار گلوكم یا همان آب سیاه هستند نیز نباید از این گیاه استفاده كنند چون امكان دارد فشار چشمشان بالا رفته و مشكلشان بدتر شود. آقایانی كه دچار ورم در پروستات هستند نیز باید از مصرف این گیاه بپرهیزند. روغن گیاهی بادرنجبویه برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین كودكان مورد منع مصرف دارد.
 
 
برای تسكین اعصاب
بادرنجبویه آرام‌بخش است و در كنار مصرف مسكن‌هایی مانند ایبوبروفن و غیره برای تسكین برخی از دردها نیز موثر است. حتی اگر این گیاه باعث رفع كامل درد نشود بدون شك شدت آن را كاهش خواهد داد. از این گیاه برای تسكین دردهای میگرنی، تسكین مشكلات عصبی و همچنین برای كاهش كرامپ‌ها یا گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مشكل سندرم پیش از قاعدگی نیز استفاده می‌شود.
 
 
رفع اسپاسم‌های معده و روده
زمانی كه بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده نیز در امان نمی‌مانند و دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه علاوه بر رفع این اسپاسم‌ها باعث كاهش سنگینی معده شده و به كبد كمك می‌كند تا صفرای بیشتری تولید كند. برگ‌های این گیاه برای كودكانی كه قولنج می‌كنند مفید است. البته قبل از مصرف بهتر است نظر پزشك یا عطاری را جویا شوید. در حالت كلی از دمنوش این گیاه برای بچه‌هایی كه دچار قولنج می‌شوند استفاده می‌شود. به این ترتیب كه برای هر كیلوگرم وزن كودك یك قاشق چای‌خوری از این دمنوش كافی است. برای رفع اسپاسم معده و روده خودتان نیز روزی یك تا دو فنجان از این دمنوش را میل كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha