نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به مخالفان طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران، گفته است: مصوبه شهرداری در ارتقای شغلی بانوان سبب آسایش و آرامش بانوان کارمند و سبب تحکیم خانواده می‌شود از این‌رو اقدام شهرداری تهران قابل تقدیر است. انتشار خبر جداسازی زنان و مردان در ادارات مربوط به شهرداری تهران طی هفته‌های اخیر، حواشی‌ای داشته است.

آیا منتقدان تفکیک جنسیتی پلشت و ولنگار هستند؟

سلامت نیوز :نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به مخالفان طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران، گفته است: مصوبه شهرداری در ارتقای شغلی بانوان سبب آسایش و آرامش بانوان کارمند و سبب تحکیم خانواده می‌شود از این‌رو اقدام شهرداری تهران قابل تقدیر است. انتشار خبر جداسازی زنان و مردان در ادارات مربوط به شهرداری تهران طی هفته‌های اخیر، حواشی‌ای داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ماجرا از آنجا شروع شد که اواخر تیر، فرزاد خلفی، معاون رسانه مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران، با اعلام این مطلب که از این پس زنان نمی‌توانند مسئولیت یک سری از مشاغل را در شهرداری برعهده بگیرند، گفت: «به این دلیل که خانم‌ها از نظر خانوادگی و رفت و آمد آسیب نبینند قرار بر این شده است معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر خانم استخدام نکنند ».

پس از انتشار این خبر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دفاع از تصمیم جدید شهرداری با اعلام این مطلب که «ما غیرت دینی داریم»، عنوان کرد: حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

شهردار تهران با انتقاد از اظهار نظر رسانه‌ها در رابطه با تفکیک جنسیتی در شهرداری، گفت: حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند. با وجود آنکه به گفته فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، شهردار تهران تا به حال هیچ بخشنامه‌ای درباره تفکیک جنسیتی ابلاغ نکرده است، موافقان اجرای این طرح در روزهای اخیر ضمن دفاع از لزوم اجرای تفکیک جنسیتی، مخالفان طرح را دست نشانده دشمنان و سخنگوی آنان معرفی کرده‌اند!

در همین رابطه، به‌تازگی فرج‌ا... عارفی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفته است: کسانی با این تصمیم مخالفت کرده و تعبیرات ناشایست از آن انجام می‌دهند که ولنگار باشند و احتمالا این افراد موافق پلشتی هستند. او در ادامه افزوده است: واقعیت آن است که ۲۰۰ تن از امنای ملت در مجلس اقدام شهرداری تهران را تائید و مورد تقدیر قرار داده‌اند و دیدگاه‌های مخالف هم وجود دارد که البته خیلی با دیدگاه و فرهنگ جامعه همراه نیست. آنها با ابزار‌هایشان دیدگاه‌های نادرستشان را منتشر می‌کنند و البته ما نباید خیلی نگران این اظهار نظر‌ها باشیم.

عارفی با تاکید بر اینکه اقدام شهرداری تهران حرکتی پسندیده بوده است، بیان کرده است: همین که یک خانم کارمند می‌تواند در اتاقش با آرامش نشسته و نگران نباشد، به معنای امنیت‌بخشی به شغل بانوان است و قابل تقدیر است.

فاطمه آلیا، از دیگر نمایندگان مجلس هم جداسازی اتاق‌های زنان و مردان در ادارات شهرداری تهران را اقدامی قابل تقدیر دانسته و گفته است: اینکه در شهرداری تهران همکاران خانم در یک اتاق با یکدیگر کار کنند و آقایان در اتاق دیگر مجموعه کاری مشغول شوند، اقدام ارزنده‌ای است. فارس نوشت؛ او با اعلام امیدواری نسبت به تسری این طرح به سایر ارگان‌ها، عنوان کرد: ما انتظار داریم سایر دستگاه‌ها نیز تا جایی که امکان دارد در راستای تامین آرامش روانی بانوان و افزایش بهره وری شغلی آنان گام بردارند.


  پرداختن به تفکیک جنسیتی حاصلی جز غفلت از مشکلات ندارد
با وجود اظهارنظر‌های گوناگون درباره لزوم اجرای طرح تفکیک جنسیتی و حمایت از این طرح، مخالفان اجرای این طرح بر این عقیده‌اند که درحال حاضر که شهرداری تهران با مشکلاتی چون آلودگی هوا، آلودگی آب، فروش تراکم، مشکلات مربوط به بافت فرسوده و ... رو‌به‌رو است، پرداختن به موضوعاتی چون تفکیک جنسیتی حاصلی جز غفلت از مشکلات بی‌شمار مردم ندارد.

در همین رابطه، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس با تاکید بر اینکه «با رفتار سرهنگی نمی‌شود شهرداری را اداره کرد»، اظهار کرده است: شهرداری یک نهاد مشارکتی است و باید مشارکت زنان را هم در تمام امورات شهرداری لحاظ کرد. او در واکنش به حمایت شهردار تهران از تفکیک جنسیتی در این نهاد به‌دلیل آنچه «داشتن غیرت دینی» ذکر می‌شود، گفته است: انسان باید از پلیس درون بترسد و این اقدامات که به استنباط بنده به روز نیست و ایران اسلامی را از بعد عدالت و آزادی و حقوق بشر زیر سوال می‌برد نباید در اولویت کارهای ما قرار بگیرد.

پیرموذن با اشاره به اینکه کارمندان خانم به حجب و حیا و مسائل ارزشی پایبند هستند، افزوده است: غیرت و حجب و حیای بانوان ایرانی بسیار بالاتر از آن است که عوض کردن اتاق‌هایشان تاثیری در این اخلاق داشته باشد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این‌گونه اقدامات را از ضرورت‌های جامعه نمی‌داند، افزوده است: ضرورت‌های جامعه حل مشکلات اقتصادی، محیط زیستی و ترافیکی است و برای مثال شهردار تهران بهتر است به‌جای این کارها فاضلاب پردیس را پیگیری کند که اگر این آلودگی فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی رسوخ کند، آب سالم تهران متاسفانه آلوده خواهد شد و دیگر آثاری از شهر سالم نخواهد بود.

علاوه بر این، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اجرای طرح تفکیک جنسیتی، گفته است: در کل در بحث مسائل جنسیتی موضوع اصلی رعایت حدود شرعی و اسلامی است و این‌گونه تفکیک‌ها نمی‌تواند موفقیتی در این زمینه داشته باشد .

ایرج عبدی با بیان اینکه اجرای این‌گونه طرح‌ها در واقع کاری بیهوده است، اظهار کرده است: به‌طور یقین در راستای اجرای این طرح‌ها افرادی که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نیز برآورده نمی‌شود. او تصریح کرده است: با طرح تفکیک جنسیتی در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نمی‌شود. همیشه مشاهده شده که سختگیری در هر کاری نتیجه‌بخش نیست و در این زمینه نیز تفکیک نمی تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

 تفکیک جنسیتی ره‌آورد دولت احمدی‌نژاد
با وجود واکنش‌های بسیار به تصمیم جدید شهرداری تهران مبنی بر حذف بانوان از یکسری مشاغل و اجرای تفکیک جنسیتی در این نهاد، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با دفاع مجدد از اجرای طرح‌های مذکور، گفته است: موضوعی که وزارت کشور سه سال پیش آن را تصویب کرد، این است که هیچ مدیر آقایی نمی‌تواند منشی زن داشته باشد و بالعکس نیز هیچ مدیر خانمی نمی‌تواند منشی آقا داشته باشد.

 میثم امرودی با بیان اینکه فضای شهر تهران نسبت به دو سال گذشته متفاوت‌تر شده است، گفته است: درمورد مساله عفاف و حجاب در برخی موارد مجلس ظرفیت پرداختن به این موضوع را دارد و موضوعی که وزارت کشور سه سال پیش آن را تصویب کرد، این است که هیچ مدیر آقایی نمی‌تواند منشی زن داشته باشد و بالعکس نیز هیچ مدیر خانمی نمی‌تواند منشی آقا داشته باشد. شهرداری تهران این موضوع را خیلی قبل تر مصوب کرده بود و این بار دوباره بر این مساله تاکید کرده است. این موضوع اصلا به این معنا نیست که می‌خواهیم تفکیک جنسیتی داشته باشیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قاسمی ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    ین آقای پیرموذن قبل از انتخابات 92 شدیدا از آقای قالیباف دفاع می کرد و الان منتقد شده! این یعنی اینکه فکر کنیم مردم اصلاح طلب واقعی و نمادین را تشخیص نمی دهند!!!!!!!!!