یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 116608

کارشناس کودک و نوجوان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه معتقد است، کودکان خجالتی اگر درمان نشوند تا آخر عمر خجالتی خواهند ماند.

سلامت نیوز: کارشناس کودک و نوجوان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه معتقد است، کودکان خجالتی اگر درمان نشوند تا آخر عمر خجالتی خواهند ماند.

شهین ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، خجالتی و کم رو بودن کودکان را صفتی دانست که باعث می‌شود کودکان به دلیل آن با احتیاط و عدم اطمینان با دیگران ارتباط برقرار کنند و در برخی از موارد از نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

وی با بیان اینکه کودکان خجالتی به طور محسوسی ترسو هستند، در گفتار و رفتار ملاحظه کارند و از ابراز وجود بیزار هستند، به دلایل خجالتی شدن کودکان نیز اشاره کرد.

این کارشناس معتقد است، کم رویی پدر و مادر و الگو شدن آنها برای کودک می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل خجالتی شدن کودکان باشد.

تحقیر در خانه و مدرسه، برچسب زدن به کودکان، تلقین به آنها که خجالتی هستند، مقایسه کودک با دیگران و توقع بیش از حد از کودک از جمله عواملی است که می‌تواند کودکان را خجالتی کند و وی از آنها نام برد.

ابراهیمی تاکید کرد: تجارب منفی گذشته کودک که کار بدی کرده و مورد سرزنش و تحقیر قرار گرفته نیز می‌تواند موجب خجالتی شدن کودکان شود.

کارشناس کودک و نوجوان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه یادآوری کرد: نقل و مکان‌های متعدد خانواده نیز می‌تواند از عوامل خجالتی شدن کودکان شود.

به گفته این کارشناس راهکارهای متعددی برای کمک به کودکان خجالتی وجود دارد، اما اگر این کودکان درمان نشوند تا آخر عمر خجالتی خواهند ماند.

وی شناخت دلایل خجالتی شدن کودک را مهمترین اصل برای کمک به این کودکان عنوان و خاطرنشان کرد: والدینی که کودکان خجالتی دارند، باید به فرزند خود اعتماد به نفس بدهند.

ابراهیمی کاهش وابستگی به خانواده، فراهم کردن امکان حضور کودک در محیط های اجتماعی، سپردن کودک به مهدکودک و ... را از جمله راهکارهای کاهش خجالت در کودکان برشمرد و تصریح کرد: بازی کردن با سایر همسالان نیز می تواند به کودکان خجالتی کمک کند.

وی بر لزوم خودباوری در کودکان خجالتی تاکید کرد و گفت: خجالتی بودن کودک هیچ ربطی به جنسیت و یا ژنتیک ندارد و بیشتر به عوامل محیطی وابسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha