چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11669

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تصویب تشكیل پنج كمیته تخصصی در این كمیسیون خبر داد و گفت: لایحه‌ای تحت عنوان «اختصاص ده درصد از اعتبارات نوسازی شهرداری‌ها برای دفن زباله‌های شهری و پسماندهای صنعتی» در مجلس مطرح شده است.

سید شهاب‌الدین صدر امروز در جمع خبرنگاران گفت: به منظور پیشبرد مباحث و اولویت‌های كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز گذشته تشكیل پنج كمیته تخصصی (كمیته سلامت، كمیته آموزش و پژوهش، كمیته رفاه و بیمه‌های اجتماعی، كمیته‌ای برای تطبیق سیاست‌های بهداشت و درمان با سیاست‌ها و قوانین كلی و كمیته اصلاح ساختار و مدیریت) در این كمیسیون تصویب شد.

وی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس را 21 نفر عنوان كرد و گفت: اعضای كمیسیون بهداشت مجلس میان این كمیته‌های تخصصی تقسیم شده و در زمینه زمان‌بندی و گردش كاری نیز توافق‌های لازم انجام شده است.

ضرورت افزایش اعتبارات حوزه سلامت كشور

دكتر صدر اعتبارات حوزه سلامت كشور را یكی از مشكلات موجود عنوان كرد و دراین باره تصریح كرد: اعتبارات حوزه سلامت تكاپوی نیازهای بهداشت و درمان و سلامت كشور نیست؛ به این ترتیب به منظور پاسخگو بودن خدمات بهداشتی – درمانی گسترده‌ای كه در حال حاضر با كیفیت بالا ارایه می‌شود، باید این اعتبارات افزایش مناسبی داشته باشد. در این زمینه جمع‌بندی‌های كمیته‌های تخصصی به كمیسیون بهداشت و درمان ارایه می‌شود.

تشكیل كمیته اصلاح ساختار و مدیریت نظام سلامت در كمیسیون بهداشت مجلس

وی نگاه كلان به ساختار بهداشت و درمان و مدیریت حوزه سلامت در كشور را یكی از مباحث مورد نظر اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان كرد و گفت: انتقال شورای عالی بیمه به وزارت رفاه و تداخل در مسوولیت‌ها، از جمله نگرانی‌های اعضای كمیسیون بهداشت و درمان است. بنابراین با توجه به مشكلاتی كه میان وزارت بهداشت، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و سازمان‌های مختلف در عرصه سیاستگذاری و اجرا وجود دارد، به منظور بررسی دقیق این مشكلات كمیته اصلاح ساختار و مدیریت نظام سلامت تشكیل شد.

لزوم كاهش سهم مردم در هزینه‌های درمانی به پایین‌تر از 30 درصد

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این كه تا پایان برنامه فعلی باید بارهزینه‌های درمانی كه به مردم تحمیل می‌شود به پایین‌تر از30 درصد كاهش یابد، افزود: در حال حاضر بیش از 60 درصد بار هزینه‌های درمانی به مردم تحمیل می‌شود. همچنین سازمان بهداشت جهانی 150 شاخص برای سلامتی در نظر گرفته كه نحوه تغییر روند این شاخص‌ها طی چند سال اخیر از دغدغه‌های اعضای كمیسیون بهداشت و درمان است. در این شاخص‌ها جنبه‌های مختلفی مانند نرخ رشد جمعیت، امید به زندگی، مرگ و میر مادران و نوزادان و غیره در نظر گرفته شده است. در این زمینه ارایه شاخص‌های مورد نظر از وزارت بهداشت درخواست شده است.

توجه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به افزایش قیمت داروها

وی با اشاره به مسایل و مشكلات مطرح در زمینه دارو گفت: گروهی از داروهای ضروری تحت پوشش بیمه‌ نیستند. با توجه به این كه هر ساله قیمت داروها افزایش می‌یابد هزینه زیادی در این زمینه به مردم تحمیل می‌شود. كمیسیون بهداشت و درمان به این موضوع نیز توجه دارد.

نباید دغدغه‌ای برای درمان جامعه كارگری وجود داشته باشد

دكتر صدر در ادامه در رابطه با مدیریت بیمارستان‌ها نیز تصریح كرد: اجرای طرح خودگرانی بیمارستان‌ها از سال 70 در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، به دلیل كمبود اعتبارات نارسایی‌هایی را در ارایه خدمت به مردم به دنبال داشته، در این زمینه وزارت و رفاه و سازمان تامین اجتماعی طرح خودگردانی بیمارستان‌ها را به پایلوت در شهرستان قائم‌شهر اجرا كرده، با توجه به آن كه بیمارستان‌های تامین اجتماعی در حال حاضر فرانشیزی دریافت نمی‌كنند و جامعه كارگری كشور هم حدود 26 میلیون نفر را تحت پوشش دارد نباید دغدغه‌ای برای درمان خانواده جامعه كارگری وجود داشته باشد.

سرانه درمان در بودجه حدود 50 درصد حداقل سرانه كارشناسی است

وی در ادامه گفت: در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش می‌شود تا تعریف صحیحی از سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی ارایه شود. وزارت بهداشت نیز باید در جهت تعیین حد متعارف طبق برنامه تلاش كند. در حال حاضر سرانه كل درمان حدود 50 درصد حداقل سرانه كارشناسی است؛ به این معنی كه كارشناسی سرانه درمان حدود 9 هزار و 600 تومان بوده اما سرانه درمان در بودجه سال 87 حدود 5 هزار و پانصد تومان در نظر گرفته شده است.

سرانه درمان در حد واقعی و پاسخگو در نظر گرفته شود

به گزارش ایسنا، دكتر صدر دراین باره ادامه داد: به این ترتیب صندوق درمان بیمارستان‌های عمومی و دولتی پاسخگو نخواهند بود. این در حالی است كه 80 درصد خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی ارایه می‌شود؛ بنابراین در صورتی كه بیمارستان‌های دولتی گردش مالی صحیح و اعتبارات لازم را نداشته باشند، نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب ابتدا باید سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی مشخص و سپس سرانه درمان در حدی واقعی و پاسخگو در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به مدیریت منابع موجود گفت: مدیریت‌ها در بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌ها باید توانمند و پاسخگو به كلیه مشكلات باشد. در این زمینه كمیته‌های تخصصی كمیسیون بهداشت و درمان برای رسیدگی به این مسایل طراحی شده است.

امكان بازدید سرزده از مراكز درمانی

به گفته دكتر صدر، یكی از مباحثی كه در مجلس هشتم به صورت پررنگ به آن پرداخته شد بحث نظارت است. در این زمینه امكان بازدید سرزده از مراكز درمانی مختلف وجود دارد. این موضوع به صورت جدی در كمیسیون بهداشت و درمان مطرح شده و برای نظارت به پروژه‌ها، سركشی به مراكز بهداشتی – درمانی و حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان برنامه‌ریزی می‌شود.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مطرح شدن لایحه‌ای با عنوان «اختصاص ده درصد از اعتبارات نوسازی شهرداری‌ها برای دفن زباله‌های شهری و پسماندهای صنعتی» در مجلس خبر داد و گفت: كلیات این لایحه مورد تصویب كمیسیون قرار گرفت اما در متن آن مشكلاتی وجود داشت كه مقرر شد با هماهنگی وزارت بهداشت و شهرداری‌ها ضمن تامین هزینه‌های این كار، این طرح به نحوی دنبال شود كه همه هزینه‌ها به بیمارستان یا بخش خصوصی مسوول انجام آن تحمیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha