همین که اصل موضوع مصرف بالای مشروبات الکلی در ایران پذیرفته شده و مرکزی از سوی دولت برای ترک اعتیاد افراد به الکل در نظر گرفته شده است، راضی کننده باشد اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که تجربه نشان داده که مراکز دولتی و تصدی دولتی در موارد مشابه موفقیت چندانی نداشته اند به ویژه وقتی پای ترک یک فعل مجرمانه وسط باشد مردم کمتر حاضر هستند به آن اعتماد کنند.

ساز دولتی وزارت بهداشت برخلاف شعار خصوصی سازی وزیر!

سلامت نیوز: همین که اصل موضوع مصرف بالای مشروبات الکلی در ایران پذیرفته شده و مرکزی از سوی دولت برای ترک اعتیاد افراد به الکل در نظر گرفته شده است، راضی کننده باشد اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که تجربه نشان داده که مراکز دولتی و تصدی دولتی در موارد مشابه موفقیت چندانی نداشته اند به ویژه وقتی پای ترک یک فعل مجرمانه وسط باشد مردم کمتر حاضر هستند به آن اعتماد کنند.

با رونمایی از اولین مرکز دولتی تاسیس ترک الکل در ایران این پرسش ها مطرح می شود که آیا یک مرکز دولتی می تواند در امر ترک اعتیاد موثر باشد؟ آیا ایفای این نقش توسط جامعه و گروه های مردمی موثرتر نیست؟ آیا دخالت دولت در تمامی شئون فردی و اجتماعی نباید محدود شود؟ دکتر زاهدی رییس انجمن علمی رفاه ایران معتقد به عدم دخالت دولت دراین حوزه است و می گوید به دلیل بی اعتمادی تاریخی مردم به دولت این نهاد نباید در کارهایی نظیر ترک اعتیاد الکل دخالت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پیام نو،  کلینیک ترک اعتیاد به الکل با مجوز وزارت بهداشت در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد. قرار است در این کلینیک تمام خدمات مشاوره ای شامل مشاوره فردی، مددکاری، گروه درمانی و خانواده درمانی که برای مراجعین وابسته به سایر مواد ارائه می شود، در اختیار مراجعان الکل نیز قرار بگیرد.

سال های زیادی صرف شد تا اعتیاد از جرم به نوعی بیماری تبدیل شود. موسسات خصوصی با سابقه ی کار طولانی نظیر موسسه ی na  که حدود ۸۰ سال است که تاسیس شده و بیش از ده میلیون عضو در دنیا دارد، در این راستا فعالیت های بسیاری کرده اند.

بنیادها و سازمان های مردم نهاد به این دلیل که از دل مردم بیرون آمده و در زندگی واقعی زیست می کنند سوای این که نتایجی مطلوب و نزدیک به رای آن ها را در پی داشته اند توانسته اند در جلب اعتماد و مشارکت اجتماعی افراد جامعه نیز موثر باشند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی همواره بحث هایی پیرامون واگذاری مسئولیت دولت به بخش های خصوصی  مطرح شده است؛ سرآمد مطرح کنندگان سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی است که می گوید دولت چندین هزار میلیارد تومان بدهکاری  در حوزه درمان و سلامت دارد و برای رهایی از این وضع باید بخش خصوصی  و مردمی را وارد عرصه کرد. نکته ای که البته خود وزارت بهداشت حداقل درباره راه اندازی مرکز ترک اعتیاد الکل به آن چندان پایبند نیست و علی رغم رویکرد وزیر بهداشت در امر خصوصی سازی اما یک مرکز دولتی دیگر هم سبز شده است.

دکتر محمد زاهدی اصل رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی به پیام نو می گوید مردم به هم بیشتر اعتماد دارند تا به دولت و این عدم اعتماد آن ها به دولت ریشه هایی تاریخی دارد و بحث پیش یا پس از انقلاب اسلامی مطرح نیست. بنابراین دولت هم نباید در کارهایی دخالت کند که اثرگذاری مردمی در آن کارها بیشتر است.

دکتر زاهدی با اشاره به این نکته که اعتیاد ریشه در فرهنگ و اجتماع دارد پیشگیری را همواره مقدم بر درمان دانست ضمن این که نباید از درمان غافل شد. به اعتقاد وی تصدی دولت درحوزه ترک اعتیاد الکل اشتباه است و دولت باید تصدی گری خود را در این امور به حداقل برساند و اداره  آنها را به بخش های خصوصی و مراکز دارای صلاحیت و کارشناسان حقیقی و حقوقی واگذار کند. در کنار آن از طریق نهادهای ذی ربط بر کار این مراکز خصوصی نظارت داشته باشد تا از این طریق فعالیت مراکز درمانی و اجرایی در حوزه ی اعتیاد، اصولی و دقیق پیش بروند.

دکتر زاهدی اصل، معتقد است کارهای درمانی باید به بخش های خصوصی واگذار شوند ضمن این که در بخش پیشگیری سرمایه گذاری هایی از سوی دولت و نهاد های مرتبط با او انجام گیرد تا نشاط و شادابی که از ابزارهای درست زندگی کردن است به جوانان بازگردد.

البته  با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد همین که اصل موضوع مصرف بالای مشروبات الکلی در ایران پذیرفته شده و مرکزی از سوی دولت برای ترک اعتیاد افراد به الکل در نظر گرفته شده است، راضی کننده باشد اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که  تجربه نشان داده که مراکز دولتی و تصدی دولتی در موارد مشابه موفقیت چندانی نداشته اند به ویژه وقتی پای ترک یک فعل مجرمانه وسط باشد  مردم کمتر حاضر هستند به آن اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha