چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 117687

امروزه گزینه‌های بسیاری برای مراقبت و زیبایی دندان‌ها وجود دارد اما مواد موجود در برخی خمیردندان‌ها، شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها بیش از اینکه مفید باشند، مضرند.

ضررهای شوینده ها و سفیدکننده های دندان برای بدن

سلامت نیوز: امروزه گزینه‌های بسیاری برای مراقبت و زیبایی دندان‌ها وجود دارد اما مواد موجود در برخی خمیردندان‌ها، شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها بیش از اینکه مفید باشند، مضرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ برای مثال در تولید برخی از شوینده‌های دهان و دندان از ترکیباتی استفاده می‌شود که برای مصرف آنها باید بیشتر احتیاط کرد. به گفته متخصصان، کف دهان که به قسمت زیر زبان اطلاق می‌شود عروق ریز بسیاری دارد و به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک مسیر مناسب برای جذب سریع مواد و وارد کردن آنها به جریان خون عمل کند.

به طور مثال «تری‌کلوسان» ترکیبی است که در تولید برخی خمیردندان‌ها استفاده می‌شود و باور بر آن است تا 12 ساعت می‌تواند از تشکیل پلاک‌های باکتریایی جلوگیری کند. این ترکیب در عین حال موجب نگرانی‌هایی شده زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد تری‌کلوسان می‌تواند در عملکرد غدد درون‌ریز اختلال ایجاد کند و در نتیجه موجب به هم خوردن تعادل هورمونی و در نتیجه بروز مشکلات باروری یا بیماری تیروئید می‌شود. علاوه بر این ترکیب فوق با بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز مرتبط است.

یکی از ترکیب‌های موجود در شوینده‌های دهان نیز که نسبت به فوائد آن ضرر بیشتری دارد، الکل است. به طور مثال وجود الکل در برخی شوینده‌ها موجب خشکی دهان می‌شود و با خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان بالا می‌رود. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده بین الکل و خطر بروز سرطان دهان ارتباط وجود دارد.

به گزارش فاکس نیوز، یکی دیگر از ترکیبات موجود در مواد سفیدکننده دندان «کاربامایدپروکساید» است. محصول جانبی این عنصر اوره است که به آمونیاک تبدیل می‌شود. برخلاف باور عمومی، ترکیب‌های موجود در سفیدکننده‌های دندان تنها لکه‌های سطحی دندان را پاک می‌کنند و تاثیر پاک‌کنندگی آنها سطحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha