نمک و مضرات مصرف زیاد آن همواره پای ثابت توصیه های بهداشتی – پزشکی است. برخی معتقدند که باید نمک را از مصرف روزانه مواد غذایی حذف کرد تا دچار پیامدهای مصرف آن نشد وعده ای دیگر مصرف مشخصی از نمک را لازمه سلامتی می دانند. این در حالی است که به گفته کارشناسان علوم تغذیه حذف کامل نمک نیز مضرات زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

آیا باید نمک را از سفره ها حذف کرد؟

 

سلامت نیوز: نمک و مضرات مصرف زیاد آن همواره پای ثابت توصیه های بهداشتی – پزشکی است. برخی معتقدند که باید نمک را از مصرف روزانه مواد غذایی حذف کرد تا دچار پیامدهای مصرف آن نشد وعده ای دیگر مصرف مشخصی از نمک را لازمه سلامتی می دانند. این در حالی است که به گفته کارشناسان علوم تغذیه حذف کامل نمک نیز مضرات زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری،متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ماهنامه کدبانو نوشت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی حد استاندارد میزان مصرف نمک ، روزانه 5 گرم است. این در حالی است که طبق بر آوردهای صورت گرفته مردم کشور ما 2 یا 3 برابر بیشتر از حد استاندارد نمک مصرف می کنند . مصرف نمک نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا بیش از میزان استاندارد جهانی است؛ به گونه ای که نتایج یک مطالعه نشان می دهد؛ 2/99 در صد مردم دنیا بیش از حد مجاز نمک مصرف می کنند .


عوارض ناشی از مصرف زیاد نمک
مصرف زیاد نمک و غذا های شور سبب بروز اختلال در کار کرد کلیه ها و در صورت استمرار باعث از دست دادن کلیه ها ، ابتلا به فشار خون بالا، بروز بیماری های قلبی و عروقی و در مواردی سبب بروز تورم در تمام یا قسمت هایی از بدن به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری ها در خانواده می شود. درمورد نوزادان نیز به ویژه تا 4 ماهگی ، به دلیل اینکه بدن آنها توانایی دفع نمک را ندارد، مصرف نمک سبب تجمع آب در بدن و در نهایت بروز بیماری های کلیوی، کبدی و آسیب به مغزی می شود و درشرایط حادی حتی به مرگ نوزاد می انجامد .
افراد برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی، باید میزان نمکی را که هنگام پخت به غذا اضافه می کنند ، کاهش دهند و برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک، از قرار دادن نمکدان بر سر سفره خودداری کنید.غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده، دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل باید مصرف این مواد غذایی را محدود کرده و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، لیمو ترش آب نارنج ، آویشن و شوید استفاده کنیم.[quote-left]نمک دریا تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطانزایی این فلزات به اثبات رسیده است . [/quote-left]
میزان ید مورد نیاز بدن
ید باید به صورت روزانه مصرف شود بنابراین بهترین راه برای تامین ید مورد نیاز بدن ، استفاده از نمک های یددار است. نیاز روزانه بدن به ید بین ،100 تا 150 میکروگرم است و مقدار مورد نیاز هر فرد به این ماده به طور متوسط در تمام طول عمر ، یک قاشق چایخوری است.
ید یک ماده شیمیایی مغذی است که تمام افراد از دوران جنینی تا زمان پیری به دریافت روزانه و مداوم آن نیاز دارند.

مضرات حذف نمک از سبد غذایی
نمک یکی از املاح مورد نیاز برای سوخت وساز مواد در بدن،انتقال پیام های عصبی و کار کرد صحیح عضلات است. حذف کامل نمک یا مصرف کمتر از میزان نیاز روزانه بدن به این ماده غذایی ، سبب بروز اختلال در انتقال پیام های عصبی از اندام های مختلف بدن به مغز ،کاهش سوخت وساز مواد غذایی ودر نتیجه کاهش انرژی و تجمع چربی ها در بخش هایی از بدن می شود.
 طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است. اگر به تعادل در مصرف نمک توجه شود، علاوه بر اینکه سوخت و ساز مواد انتقال پیام های عصبی به درستی انجام خواهد شد ، کلیه ها نیز سالم می مانند و عملکرد خوبی خواهند داشت. به طور کلی ثابت کردن ضربان غیرعادی قلب و کمک به تنظیم فشار خون، خارج کردن اسیدیته زیاد بدن،حفظ تعادل مقدار قند خون ،فراهم کردن انرژی لازم برای بدن ، کمک به عملکرد صحیح سلول های عصبی ،جذب مواد مغذی ، صاف و نرم کردن حنجره و جلوگیری از چسبناک شدن مخاط ، جلوگیری از گرفتگی عضلانی، جلوگیری از ریزش بزاق در هنگام خواب ، ساخت استخوان ها و تنظیم خواب از مهم ترین فواید مصرف نمک برای بدن است.

نمک دریا مضر برای سلامت
نمک دریا از تبخیر آب دریا به دست می آید . این نمک، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطانزایی این فلزات به اثبات رسیده است.در حال حاضر مصرف نمک دریا از طرف برخی افراد غیرکارشناس به مردم توصیه می شود که باید بدانید، ناخالصی میزان ید نمک دریا بسیار کم است و نمی تواند نیاز روزانه ید بدن را تامین کند. زمان مناسب برای اضافه کردن نمک به غذا به دلیل این که ید در اثر نور و حرارث از بین می رود ، نمک ید دار باید در ظروف دربسته چوبی ، پلاستیکی سفالی یا شیشه ای رنگی و دوراز نور و رطوبت نگهداری شود.
حرارت و طبخ غذا باعث از بین رفتن ید موجود در نمک می شود بنابراین باید نمک یددار تصفیه شده را در انتهای طبخ و هنگامی که غذا از روی منبع حرارت برداشته شده است ،به آن اضافه کرد. همچنین می توان غذا را کم نمک تهیه کرد و کمی نمک یددار بر سرسفره گذاشت تا افراد در صورت نیاز از آن استفاده وکمبود ید بدن خود را تامین کنند.
به تاریخ تولید نمک های یددار باید توجه کرد. از زمان تولید این نمک ها نباید بیشتر از 6 ماه گذشته باشد و باید توجه داشت که تحت نظارت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تهیه شده و دارای شماره بهره برداری باشد.


آیا باید نمک را از سفره ها حذف کرد؟
نمک و مضرات مصرف زیاد آن همواره پای ثابت توصیه های بهداشتی – پزشکی است. برخی معتقدند که باید نمک را از مصرف روزانه مواد غذایی حذف کرد تا دچار پیامدهای مصرف آن نشد وعده ای دیگر مصرف مشخصی از نمک را لازمه سلامتی می دانند. این در حالی است که به گفته کارشناسان علوم تغذیه حذف کامل نمک نیز مضرات زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    3 0
    سلام و خسته نباشید خدمت شما من حدود 2 سالی میشه که با سایت شما آشنا شدم و به طور مرتب و هرروز مطالب سایت شما رو مطالعه میکنم... فقط یه پیشنهاد داشتم که اگه امکانش هست متن خبرها از نظر ویراستاری و اشکالات نگارشی بیشتر بررسی بشه... (قبلا اشکالات نگارشی فراوانی در متن خبرها بود که جدیدا خیلی کمتر شده) یه دنیا ممنووون...