شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11944

آمارهای سازمان نظام بهداشت سراسری بریتانیا حاکی از آن است که یک قرص جنجال آفرین میزان موفقیت افراد در انگلستان برای ترک سیگار را افزایش داده است.

نخستین آمارهای منتشره از زمان به بازار آمدن این قرص به نام "چمپیکس" نشان می دهد که از هر هفت نفری که برای ترک سیگار تلاش می کنند یک نفر از این قرص استفاده کرده است.

داده های مرکز اطلاعات سازمان بهداشت سراسری بریتانیا نشان می دهد که 63 درصد کسانی که سال گذشته از این قرص استفاده می کردند در پایان چهارمین هفته مصرف هنوز سراغ سیگار نرفته بودند درحالی که نرخ موفقیت مشابه برای کسانی که از درمان جایگزینی نیکوتین استفاه می کردند 50 درصد بود.

با این حال "چمپیکس" در ارتباط با گزارش هایی که می گوید این قرص تمایل به خودکشی را تقویت می کند زیر ذره بین قرار گرفته است.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی می گوید پس از دریافت تقریبا 3 هزار مورد گزارش دایر بر اثر نامطلوب این قرص، آن را "از نزدیک" زیر نظر دارد.

تاکنون بیش از 200 گزارش از دست دادن افکار خودکشی گرایانه در بیمارانی که چمپیکس مصرف می کنند دریافت شده است.

این دارو از این جهت غیرعادی است که دریافت کننده های نیکوتین در مغز را هم تحریک می کند و هم مسدود.

تصور می شود این دارو با تحریک این دریافت کننده ها، تاثیری مشابهی اثر نیکوتین برای کاهش میل به سیگار ایجاد می کند.

همزمان، چمپیکس تا حدودی دریافت کننده ها را مسدود می کند که مانع چسبیدن نیکوتین به آنها می شود و این میل به سیگار را کم می کند.

مطالعات نشان داده که حدود 44 درصد سیگاری ها پس از مصرف روزانه دو قرص برای 12 هفته آن را ترک می کنند. این رقم برای کسانی که قرصی بی خاصیت دریافت کرده بودند 18 درصد و برای کسانی که یک داروی ضد سیگار دیگر به نام "بوپروپیون" می خوردند 30 درصد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha