مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: تحقیقات نشان می دهد میزان آلودگی ویروس ایدز در خون زنان نسبت به مردان بسیار پایین تر است با این وجود،فقط 5 درصد از اهدای خون جامعه را بر عهده گرفته‌اند.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: تحقیقات نشان می دهد میزان آلودگی ویروس ایدز در خون زنان نسبت به مردان بسیار پایین تر است با این وجود،فقط 5 درصد از اهدای خون جامعه را بر عهده گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر پورفتح‌الله در دیدار با نمایندگان سمن های زنان؛ این سازمانهای مردم نهاد را دارای فرهنگ مشابهی با اهدا کنندگان خون دانست و گفت: اهدای خون کارکردهای آشکاری مانند نجات جان انسانها، توسعه اعمال جراحی، افزایش امید به زندگی و طول عمر،  سلامت مادران و کاهش مرگ و میر آنان در حین زایمان دارد.

وی ادامه داد: اهدای خون کارکردهای پنهانی نیز دارد که شامل ترویج فرهنگ وفاداری و تعهد به جامعه، خود مراقبتی و وفاداری به خانواده، رعایت بهداشت جنسی، ممانعت از مداخلات تهاجمی به بدن و کارکردهای ایثارگرانه و مسئولانه در لایه های مختلف اجتماعی است.

وی ترویج فرهنگ اهدای خون را بیش از سازمان انتقال خون، کار تخصصی سازمانهای مردم نهاد دانست و افزود: این کار نیاز به نگاه مردم شناسی و جامعه شناسی دارد چنانکه کشورهای پیشرفته نیز از سازمانهای مردم نهاد برای جذب اهدا کننده و ترویج فرهنگ اهدای خون کمک می‌گیرند.

پورفتح الله الگوی ایثارگری و داوطلبانه بودن را در سازمانهای مردم نهاد و اهدا کنندگان خون مشابه دانست و گفت: تعهد خود خوانده و بدون چشمداشت و وفاداری و مسئولیت نسبت به اجتماع از ویژگی مشترک هر دو این جمعیت ها است و کارکردهای پنهانی این نهادها را با میلیاردها بودجه نمی توان به دست آورد زیرا پاداش معنوی و ساخت جامعه‌ای بهتر، موتور محرکه این سمن‌ها است.

وی همچنین دلیل گرایش انتقال خون به اهدای خون بانوان را سلامت بیشتر خون این بخش از جامعه دانست و افزود: زنان رفتارهای پر خطر کمتری دارند، نسبت به سلامت دریافت کنندگان خون وسواس و تعهد بیشتری دارند و در مورد سوالات پزشک اهدای خون صادقانه تر جواب می دهند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان آلودگی ویروس ایدز در خون زنان نسبت به مردان بسیار پایین تر است.

وی گفت: همچنین خون اهدایی، جان مادران زیادی را در حین زایمان نجات می دهد و به این لحاظ یکی از مهمترین مصرف کنندگان خون زنان هستند در حالی که فقط 5 درصد از اهدای خون جامعه را بر عهده گرفته‌اند و شایسته است که زنان نیز برای نجات جان مادران همدلی بیشتری نشان دهند و به جمع اهدا کنندگان بپیوندند.

وی افزود: اگر زنان وارد چرخه اهدای خون شوند سلامتی خون و جامعه بیشتر تضمین می شود.

در ادامه این کارگاه سیما ذوالفقاری معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون، سید اردشیر تراب جهرمی و  بابک یکتاپرست در مورد شرایط اهدای خون و مباحث مرتبط با آن آموزشهای لازم را ارائه دادند و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد پیشنهادها و سوالات خود را مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha