سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 120031

به پزشکان توصیه می شود که معاینه سر و گردن را به عنوان بخشی از معاینات روتین برای بیماران دیابتی در نظر بگیرند.

سلامت نیوز:به پزشکان توصیه می شود که معاینه سر و گردن را به عنوان بخشی از معاینات روتین برای بیماران دیابتی در نظر بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، دکتر فرهاد رجب پور، مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت گفت: طبق آخرین تحقیقات سرطان های سر و گردن (فرم نادری از سرطان که از حفرات بینی، سینوس ها، لب ها، دهان و غدد بزاقی، حلق و حنجره منشا می گیرد) در افراد دیابتی 50 درصد شیوع بیشتری دارد.

وی ادامه داد:بیشترین خطر سرطان در افراد دیابتی بین 40 تا 65 سال سن وجود دارد. بعلاوه احتمال بروز این نوع سرطان در مردان بیشتر از زنان می باشد. از بین سرطان های سر و گردن سرطان حفره دهان با شیوع 1/57 درصد شایع ترین سرطان سر و گردن در افراد دیابتی است و پس از آن سرطان نازونارنکس (قسمت فوقانی حلق پشت بینی) در رتبه دوم قرار دارد.

دکتر رجب پور تاکید کرد: علت شیوع بیشتر سرطان های سر و گردن در افراد دیابتی به درستی معلوم نیست ولی تئوری هایی نظیر استعداد ژنتیکی و در معرض بودن انسولین برای مدت طولانی از علل احتمالی آن می باشند. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که میزان بروز سرطان های  سر و گردن و همچنین میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان ها رو به افزایش است.

وی در پایان گفت: بنابراین توصیه می شود که افراد دیابتی، خصوصاً پس از سن 40 سالگی از نظر ابتلا به سرطان های سر و گردن مورد ارزیابی قرار گیرند و معاینه کامل از این نظر برای آن ها انجام شود. همچنین به پزشکان توصیه می شود که معاینه سر و گردن را به عنوان بخشی از معاینات روتین برای بیماران دیابتی در نظر بگیرند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha