رییس سندیكاهای صنایع دارویی با ابراز نارضایتی از آنچه كه «وضعیت نامطلوب اقتصادی در صنعت داروسازی» خواند، خواستار حمایت مسئولان ذیربط دولتی و جامعه داروسازی كشور برای رفع مشكلات این حرفه شد.

دكتر شیبانی گفت: صنعت داروسازی كشور به عنوان اولین حلقه از زنجیره تولید، توزیع و مصرف دارو وظایف مهمی را در امور درمانی برعهده دارد. اكنون پس از گذشت 6 دهه از تاسیس اولین لابراتوار داروسازی ایران در سال 1325 توسط دكتر عبیدی، اگرچه صنایع داروسازی كشور گام‌های بزرگی برداشته اما قطعا راه ناپیموده بسیاری در این زمینه پیش روست.

وی افزود: سه دهه پیش، صنایع داروسازی كشور در ورطه وابستگی مطلق قرار داشت و سهم ایرانی از تولید داروی كشور تنها 25 درصد بود. این در حالی است كه اكنون با تلاش‌های مستمر دست اندركاران صنعت داروسازی این سهم به 95 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر حلقه‌های شبكه داروسازی كشور از تصمیم‌گیری و سیاست گذاری تا اجرا همه به مصرف داروهای ساخت داخل تاكید دارند. در این زمینه باید گفت نه تنها تولیدات داخلی، نیازهای جامعه را پاسخ داده‌اند بلكه صادرات به بسیاری از كشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی صورت می‌گیرد.

وی همراهی و همدلی داروسازان با شبكه دانشگاهی در حرفه داروسازی، فنی، شیمی، مهندسی شیمی، بیولوژی و غیره را از دیگر دستاوردهای حرفه داروسازی كشور عنوان كرد و افزود: اكنون تولید داروهای جدید با روش‌های نوین در دستور كار قرار گرفته و در این زمینه محصولاتی به شبكه درمانی كشور وارد شده است. همچنین صنعت داروسازی كشور در بسیاری از موارد به حد خود كفایی رسیده است.

وی گفت: در سال نوآوری و شكوفایی موظفیم با تحقیق، پژوهش و كوشش مضاعف سهم تولید داروی داخل را به حداكثر ممكن برسانیم؛ چرا كه تلاش ده‌ها كارخانه داروسازی ایران كه مسئولیت بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز كشور را بر عهده دارند از نظر ارزش مالی با واردات 5 درصد دارو برابری می‌كند. این موضوع حمایت همه جانبه از صنعت داروسازی به منظور ساخت هرچه بیشتر داروهای موثر درمانی و جایگزین آنها با واردات داروهایی كه بیشترین هزینه را به نظام بهداشت درمانی كشور تحمیل می‌كند، می‌طلبد.

به گفته وی، واقعی نبودن قیمت دارو، صنعت دارو را در چرخه تولید، توزیع و عرضه در وضعیت نامطلوب اقتصادی قرار داده است و گذر از این وضعیت حمایت مسئولان ذیربط دولتی و جامعه داروسازی كشور را می‌طلبد.

در ادامه دكتر آذرنوش، رییس انجمن داروسازان ایران گفت: با ابتكار وزارت بهداشت همراه جمعی از داروسازان كشور جلسه‌ای با رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه بخشی از مشكلات مربوط به داروسازان، مسائل اقتصادی داروخانه‌ها و مسائل صنعت داروسازی مطرح شد و رییس جمهور دستوراتی را در این زمینه صادر كرد.

وی با بیان این كه انجمن داروسازان ایران به عنوان یك انجمن مستقل علمی و فراگیر فعالیت می‌كند درعین حال خواستار حمایت‌های همه جانبه سازمان نظام پزشكی برای پیگیری و رفع مشكلات جمعه داروسازی كشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha