یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 120450

یک متخصص ایمونولوژی با تقسیم نقص سیستم ایمنی به اولیه و ثانویه گفت: شناسایی شدن اجزای بدن به عنوان عوامل بیگانه توسط سیستم ایمنی بدن عامل بیماری‌های خود ایمنی است.

سلامت نیوز: یک متخصص ایمونولوژی با تقسیم نقص سیستم ایمنی به اولیه و ثانویه گفت: شناسایی شدن اجزای بدن به عنوان عوامل بیگانه توسط سیستم ایمنی بدن عامل بیماری‌های خود ایمنی است.

نیما رضایی، در گفت‌وگو با فارس درباره سیستم ایمنی بدن و نقش آن تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن همان سیستم دفاعی بدن است و در واقع مشتمل بر یکسری سلول و مواد محلول در خون است که این‌ها مسئولیت دفاع بدن علیه عوامل بیماری‌زا را بر عهده دارند.

وی افزود: واکنشی به نام تلورانس یا تحمل پذیری در بدن وجود دارد که از دوران جنینی آغاز می‌شود و در سال‌های اول زندگی تکامل پیدا می‌کند که در این واکنش سیستم دفاعی بدن در واقع تک تک اجزای بدن و ارگان‌های مختلف را شناسایی می‌کند چرا که گردش خون در تمام نقاط بدن وجود دارد. با تمام بخش‌ها در حال تماس است و سلول‌های ایمنی کل سیستم ایمنی بدن را شناسایی می‌کنند و این ارگان‌ها را به عنوان ارگان‌های خودی می‌شناسند.

رضایی خاطرنشان کرد: پس از این مدت اگر عامل دیگری وارد بدن شود به عنوان بیگانه شناخته و واکنش نسبت به آن انجام می‌شود اما در بیماری خود ایمنی سیستم ایمنی بدن اشتباه می‌کند به علل ژنتیکی یا محیطی ضد یکی از ارگان‌های بدن مثل مفاصل یا سیستم عصبی واکنش نشان دهد چرا که ارگان مورد نظر را بیگانه دانسته و واکنش نامناسب ضد آن انجام می‌دهند.

این متخصص ایمونولوژی افزود: حال این سیستم دفاعی بدن می‌تواند دچار مشکلات مختلفی شود، یکی از مشکلات می تواند ضعف سیستم دفاعی بدن به صورت اولیه یا ثانویه باشد که نتواند دفاع مناسبی علیه عوامل بیماری زا نشان دهد که به آن بیماری‌های نقص ایمنی می گویند.

وی گفت: یک نوع بیماری داریم که سیستم دفاعی بدن عوامل خودی را به صورت بیگانه می‌شناسد و علیه آنها واکنش نشان می‌دهد که به آن بیماری‌های خودایمنی گفته می‌شود یعنی در واقع شناخت خودی و ناخودی اشتباه صورت می‌گیرد.

رضایی تأکید کرد: یکسری بیماری‌های دیگر داریم که به صورت افزایش حساسیت خود را نشان می‌دهند که در واقع سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان می‌دهد مانند آلرژی‌ها که ایجاد حساسیت می کند.

این متخصص ایمونولوژی خاطرنشان کرد: نقص سیستم دفاعی ثانویه زمانی است که بیماری‌هایی مانند ایدز یا سرطان‌ها یا افرادی که دچار سوءتغذیه شدید می‌شوند که در این حالت که سیستم دفاعی عملکرد خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به‌صورت صحیح مبارزه کند.

وی گفت: نقص سیستم دفاعی اولیه بیش از 220 نوع بیماری ژنتیکی هستند که به ارث می‌رسند و افراد در واقع یکی از اعضای سیستم ایمنی بدن به صورت کمی یا کیفی خوب کار نمی‌کند که در این صورت بدن مستعد یکسری امراض می‌شود که مهمترین‌شان عفونت‌های مکرر و شدید است.

رضایی تأکید کرد:‌ بیماران نقص ایمنی علاوه بر ابتلا به عفونت‌ها به بیماری خود ایمنی یا سرطان نیز می‌شوند.

این متخصص ایمونولوژی خاطرنشان کرد: بیماریهای نقص ایمنی اولیه همه شان ژنتیکی هستند و بیماری‌های نقص ایمنی ثانویه به عوامل محیطی مرتبط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha