بعد از گذشت یك سال از روی كار آمدن دولت یازدهم و اعلام آلوده بودن بنزین های مصرفی از سوی دولت، روز گذشته معاون رییس جمهور از اثبات شدن آلایندگی این بنزین ها كه موسوم به بنزین پتروشیمی هستند خبر داد. بنزینی كه در یك سال گذشته از سوی كارشناسان سوخت و محیط زیست محكوم به آلودگی شده بود و این بار هیاتی از مجلس شورای اسلامی پیگیر ثابت كردن آلودگی آن شده بودند.

مجلس و محیط زیست آلودگی بنزین پتروشیمی را تایید كردند

سلامت نیوز: بعد از گذشت یك سال از روی كار آمدن دولت یازدهم و اعلام آلوده بودن بنزین های مصرفی از سوی دولت، روز گذشته معاون رییس جمهور از اثبات شدن آلایندگی این بنزین ها كه موسوم به بنزین پتروشیمی هستند خبر داد. بنزینی كه در یك سال گذشته از سوی كارشناسان سوخت و محیط زیست محكوم به آلودگی شده بود و این بار هیاتی از مجلس شورای اسلامی پیگیر ثابت كردن آلودگی آن شده بودند.

 معصومه ابتكار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته به ایلنا گفته است: «گزارش محیط زیست دال بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها بوده و طبق اسناد اثبات شده است.» به گفته ابتكار، گزارش نهایی محیط زیست در یك جلد كتاب با تمام پیوست ها و مستندات به مجلس و دولت داده شده اما هنوز رای نهایی مجلس در این خصوص صادر نشده و با تاخیر همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، همان طور كه پیش تر ها ابتكار و معاونانش هم گفته بودند، بنزین پتروشیمی باید از چرخه سوخت حذف شود. این حذف تا حد زیادی هم با موفقیت همراه بوده و محیط زیستی ها همیشه از همراهی وزارت نفت در این خصوص تقدیر كرده اند اما رییس سازمان روز گذشته بار دیگر با تاكید بر آلایندگی این بنزین ها از لزوم حذف آنها در همه نقاط خبر داد.
    بعد از اینكه شركت ملی پالایش و پخش و سازمان حفاظت محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی ها را عامل افزایش سرطان در كشور اعلام كردند، اواخر خرداد ماه، كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دستور رییس مجلس، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین های توزیعی و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه كاری خود قرار داد.
    یكی از اعضای كمیسیون بهداشت مجلس، كمیسیونی كه مسوولیت پیگیری آلودگی بنزین را برعهده گرفته بود، از آماده بودن گزارش نهایی مجلس خبر داد: گزارشی كه همه منتظر تصمیم گیری نهایی درباره آن هستند.
    میزان بالای بنزن، تولوئن و زایلن در بنزین پتروشیمی و دخالت مستقیم مصرف این نوع بنزین در ایجاد سرطان مساله یی بود كه از ابتدای تشكیل این دولت به شكل جدی مطرح و مشكل اصلی در تاكید دولت قبل به مصرف بنزین داخلی و بحث خودكفایی در تولید بنزین عنوان شد اما مسوولان دولت قبل هم این ادعا را به دولت اصلاحات و پیش از آن مرتبط دانستند.
    یوسف رشیدی، سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص این بنزین بارها گفته بود كه محصولات پتروشیمی تنها شبیه به بنزین است و دارای آروماتیك بالایی است. بنزینی متشكل از مقادیر زیادی بنزن (یك ماده سرطان زا) و مواد شیمیایی دیگر. موضوعی كه مسوولان دولت نهم و دهم آن را تكذیب كردند.
    تدبیر در این خصوص می گوید: سید مسعود میركاظمی، وزیر نفت دولت دهم ضمن انكار این موضوع آن را سیاسی كاری خوانده بود.
    وی همچنین همه تقصیرها درباره بنزین آلوده پتروشیمی ها را به گردن دولت اصلاحات و اعتدال انداخته بود. اما این مقصر شناختن ها آلودگی را از شهر پاك نمی كرد و مجلس برای بررسی بنزین ها وارد عمل شد، لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی كمیسیون بهداشت را مسوول بررسی وضعیت بنزین كرد تا گزارشی در این خصوص ارایه كند. گزارشی كه به تازگی از طرف كمیسیون بهداشت به رییس مجلس داده شده و عابد فتاحی، عضو این كمیسیون درباره آن به «تدبیر» می گوید: «نشست هایی با حضور متخصصان برگزار شد. نتیجه نهایی كه در حال حاضر به رییس و هیات رییسه مجلس تقدیم شده حاكی از آن است كه بنزین های تولیدی پتروشیمی در دولت قبل آلوده و خطرناك برای انسان و محیط زیست بوده است. در جلسه هایی كه در كمیسیون بهداشت برگزار شد، كارشناسان متعددی شركت كردند. كارشناسان محیط زیست، شهرداری تهران، نیروهای انتظامی، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزین های آلوده و بی كیفیت نشست هایی داشتیم.»
    عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاكید به مضر بودن بنزین های تولیدی در دولت قبل مطرح می كند: «متخصصان به این موضوع اعتقاد داشتند كه ساخت بنزین از مواد شیمیایی آلودگی های شدیدی را در هوا ایجاد می كند. ضرر و زیان های آن منجر به بیماری های پوستی و ناراحتی های تنفسی، به خصوص در افرادی كه گرفتگی های قلب و عروق دارند، می شود.»او نسبت به تولید بنزین های با كیفیت پایین انتقاد می كند و توضیح می دهد: «از قدیم مطرح می شود كه دولت ها مسوول خوشبختی ملت های خود هستند. مسوول هستند تا مشكلات ملت های خود را رفع كنند و هیچ منتی هم در این خصوص سر مردم ندارند. آنهایی كه پا جلو می گذارند باید به حدی توان داشته باشند كه بتوانند به مردم كمك كنند. به این بهانه كه بنزین كم است نباید با عجله به پتروشیمی برویم از مواد شیمیایی بنزین تهیه كنیم. ما فایده یی از تولید این نوع بنزین ندیدیم. ما درباره این نوع بنزین از مسوولانی كه در این رابطه وجود داشتند و مسوولیت داشتند سوال كردیم. خودشان اعتراف كردند كه برای انسان، محیط زیست، حتی اتومبیل و... مضر است. گزارشی در این خصوص در كمیسیون بهداشت و درمان تهیه و به رییس مجلس تقدیم شد.»
    این نماینده مجلس درباره صحبت هایی كه در تكذیب سرطان زایی بنزین آلوده و سیاسی كاری از طرف مسوولان دولت قبل مطرح شده، می گوید: «طرح تولید بنزین آلوده و تولید آن در دولت قبل شكل گرفته است. كار را می توان انجام داد اما انجام كار باید از راه درست باشد. اینكه مطرح می شود موضوع بنزین های آلوده سیاسی است درست نیست، ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم آن چیزی كه در كمیسیون مطرح شده این است كه بنزین های آلوده هم بر انسان ها و هم بر محیط زیست تاثیر منفی داشته است. كمیسیون بهداشت نسبت به بهداشت و سلامت و درمان مردم در همه مواردی كه وجود دارد خیلی زیاد حساس است. بنزین باید به سمت تولید با شرایط استانداردهای جهانی برود.»
    بر اساس سخنان فتاحی، قرار برخورد با مسببان طرح بنزین پتروشیمی هم در دستور كار است، كمیسیون بهداشت و درمان تنها وظیفه تهیه گزارش را داشته، بقیه موارد به رییس و هیات رییسه مجلس و قوه قضاییه بازمی گردد.
   
    تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست كلید خورد
    درست در روزی كه رییس سازمان محیط زیست بر اثبات نهایی آلودگی بنزین پتروشیمی ها صحه گذاشت، نمایندگان مجلس بر اساس آنچه سوءمدیریت این سازمان در خصوص حفاظت از عناصر و منابع حیاتی كشور عنوان كرده اند، درخواست تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را با 22 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس كرده اند.
    حوزه های آبی، مراتع و جنگل ها، زمین های كشاورزی، آلودگی هوا، كشته شدن روزمره محیط بانان و رها شدن پسماندهای صنعتی و آتش سوزی وسیع جنگل ها از موضوعات مورد بحث در این تحقیق و تفحص است.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha