سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 122065

بعضی از ما فکر می کنیم که مصرف آنتی بیوتیک یعنی تنها راه درمان درحالی که بارها و بارها شنیدیم که آنتی بیوتیک تنها برای رفع عفونت های باکتریایی مفیده بنابراین اگر گلودرد شما ویروسی باشه مصرف آنتی بیوتیک فایده ای نداره.

آنتی‌بیوتیک را کی مصرف کنیم؟

سلامت نیوز: بعضی از ما فکر می کنیم که مصرف آنتی بیوتیک یعنی تنها راه درمان درحالی که بارها و بارها شنیدیم که آنتی بیوتیک تنها برای رفع عفونت های باکتریایی مفیده بنابراین اگر گلودرد شما ویروسی باشه مصرف آنتی بیوتیک فایده ای نداره.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نتایج تحقیقات نشون میده که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث مقاومت آنتی بیوتیکی میشه. سوالی که پیش میاد اینه که باید چه زمان آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

گلودرد:

در موارد زیادی، علت گلودرد ویروسیه نه باکتریایی. آنتی بیوتیک ها باعث ناتوانی یا از بین رفتن باکتری ها میشه. اما تاثیر روی ویروس نداره بهتره استراحت کنین تا سیستم ایمنی بتونه با ویروس مقابله کنه.

کی باید آنتی بیوتیک مصرف کرد؟

بالا بودن دمای بدن همراه با لکه های سفید روی لوزه میتونه نشانه عفونت باکتریایی باشه، اگرچه ویروس نیز به بروز این علایم منجر میشه اما تفاوت بین این دو اینه که، ویروس علایم دیگری مانند آب ریزش بینی، عطسه و سرفه ایجاد می کنه.

در موارد حاد که غدد لنفاوی گردن بزرگ شده و همراه با علایمی مانند افزایش دمای 38.5 سانتی گراده و این علایم به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشه، پزشک یک دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز کنه.

عفونت ریه

علایم عفونت ریه با سرماخوردگی متفاوته. علایم این بیماری اغلب در کودکان، افراد مسن، افراد سیگاری و کسانی که از قبل مشکل تنفسی مانند آسم دارن، دیده میشه.برونشیت میتونه با آنتی بیوتیک درمان بشه. اگر سرفه می کنین و برای مدت زمان کوتاهی (۲ هفته) بیمارید نیاز به آنتی بیوتیک ندارین. اما اگر علایم بیش از ۳ هفته طول بکشه خطر عفونت باکتریایی وجود داره، بنابراین مراقب علایم دیگر مانند تب و خس خس سینه باشین.

کی نیاز به آنتی بیوتیک دارید؟

علایمی مانند تب بالای 38.5 درجه سانتی گراد، کم آوردن نفس، سردرد،سرفه کردن همراه با خلط قهوه ای و بدبو می تونه از علایم ذات الریه باشه که گاهی در افراد بزرگسال منجر به عفونت سینه میشه. بر خلاف برونشیت، ذات الریه ممکنه بر اثر باکتری به وجود بیاد که نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

سینوزیت:

این ناراحتی در صورت درد ایجاد می کنه. این حالت بر اثر عفونت در جداره سینوس های هوای بینی بروز می کنه.

کی نیاز به آنتی بیوتیک نیست

اغلب سینوزیت ها بر اثر ویروس ایجاد میشه، در نتیجه آنتی بیوتیک اثری نداره. بخور، میتونه فشار پشت چشم ها رو کاهش بده. مسکن های «OTC»، میتونه کمک کنه و داروهای رفع احتقان به طور موقت احساس گرفتگی رو از بین می بره.

کی به آنتی بیوتیک نیاز دارید:

در صورت بهبود پیدا نکردن علایم پس از گذشت یک هفته بهتره آنتی بیوتیک مصرف کنین چون یک سوم افرادی که دچار سینوزیت هستن، دچار عفونت  باکتریایی در دیواره های سینوزیت میشن.

عفونت چشم:

ناراحتی، درد و ترشح چشم میتونه باکتری، ویروسی یا قارچی باشه و تشخیص آن به درمان کمک می کنه.

عفونت های معمول همراه با قرمزی و ناراحتی  کم رو میشه با قطره ضد باکتریایی درمان کرد. این ماده به جای از بین بردن باکتری، باعث کندشدن رشد اون میشه در نتیجه بدن فرصت مقابله با عفونت رو پیدا میکنه.

کی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است:

هنگامی که چشم پر از ترشح است و به هم چسبیده، میتونه علامت ورم ملتحمه باکتریایی باشه و شاید نیاز به قطره آنتی بیوتیک چشم داره.

عفونت گوش:

کودکان به عفونت گوش مستعدترن چون مجرای باریک در قسمت داخل گوش به آسانی از طریق ترشحات مسدود میشه و اغلب عفونت گوش میانی رو هدف قرار میده. بیشتر وقت ها، عفونت گوش میانی بر اثر ویروسه و به طور خودکار در عرض ۳روز درمان میشه.

در بزرگسالان یا کودکان، اگر علایم حاد از جمله تب بالا و استفراغ وجود داشته باشه که ۲ تا ۳ روز ادامه پیدا کنه یا این که گوش چرک کنه، لازمه که آنتی بیوتیک مصرف بشه.

عفونت مجرای ادراری:

این حالت موقعی رخ میده که باکتری به مجرایی که ادرار رو از کلیه به مثانه میبره، راه پیدا کنه و فرد دچار تکرر ادرار همراه با درد میشه. این ناراحتی در زنان ۵۰برابر شایع تره چون مجرای ادراری کوتاه تری دارن و در نتیجه باکتری راحت تر وارد مجرا میشه.

علایم خفیف از جمله احساس سوزش ملایم هنگام ادرارکردن و تکرر ادرار رو میشه با بالابردن مصرف آب و آب زغال اخته رفع کرد. این آب میوه از چسبندگی دیواره های مثانه جلوگیری می کنه. گاهی نیز عفونت مجرای ادراری به علت استفاده صابون زیاد برای شست وشو ایجاد میشه. دردکمر یا درد پهلو و تب میتونه از علایم پخش شدن عفونت به کلیه ها باشه و فرد نیاز به آنتی بیوتیک پیدا میکنه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha