دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با انتقاد از آنچه كه « اقدام اخیر شركت دخانیات برای راه اندازی خط جدید تولید سیگار در استان گیلان » خواند، این امر را مخالف قانون جامع مبارزه با كنترل دخانیات دانست و گفت: تاسیس كارخانه و تولید بیش از اندازه چشم‌ها را بر مسائل مختلف سیگار در كشور می‌بندد.

در واكنش به اقدام اخیر شركت دخانیات مبنی بر تاسیس خط جدید تولید سیگار، گفت: در شرایطی كه تصویب و ابلاغ قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات در كشور یكی از كامل‌ترین قوانین كنترل دخانیات در سراسر جهان است، جای تاسف است كه مدیرعامل شركت دخانیات از راه‌اندازی خط جدید تولید سیگار با مشاركت یك شركت كره‌ای در استان گیلان خبر می‌دهد.

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر شركت دخانیات اعلام كرده كه با توجه به خشكسالی اخیر در كشور، درصدد افزایش سطح كشت توتون هستند، متاسفانه روند شركت دخانیات در راستای گسترش محصولات خود به عناوین گوناگون از قبیل «دخانیات برای نسل بعد» زنگ خطری برای مسوولان ذیربط است.

تولیدات مواد دخانی در هر كشور باید با روند قانونی انجام ‌شود

دكتر معدنی با بیان اینكه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، مخالفت خود را نسبت به این امر اعلام كرده است، ادامه داد: بر اساس قانون جامع كنترل دخانیات كشور و معاهده كنترل دخانیات در سراسر دنیا، تولیدات مواد دخانی در هر كشوری باید با روندی قانونی انجام ‌شود.

وی گفت: بر این اساس شركت‌های دخانیات ابتدا باید كنترل قاچاق سیگار، كنترل مافیای سیگار و كنترل محصولات غیربهداشتی را در دستور كار داشته و فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام دهند؛ سپس در مورد تاسیس یك كارخانه تصمیم گیری كنند.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینكه بیش از 95 درصد معتادان ابتدا از سیگار شروع كرده و سپس به طرف سایر اعتیادها كشیده می‌شوند، گفت: دروازه تمام اعتیادات سیگار است. دولت دو برابر مصرف دخانیات در كشور، برای درمان عوارض ناشی از آن هزینه می‌كند. به این ترتیب اگر روزانه پنج میلیارد تومان خرج مصرف سیگار می‌شود، دولت 10 میلیارد تومان برای درمان عوارض آن هزینه می‌كند. در حقیقت روزانه 15 میلیارد تومان صرف سیگار می‌شود.

تولیدات بیش از اندازه، چشم‌ها را بر روی مسایل مختلف سیگار می‌بندد

وی در این باره ادامه داد: در صورتی كه این هزینه‌ها صرف كارهای فرهنگی برای جوانان و نوجوانان شود، نشاط و شادابی را به آنها هدیه كرده‌ایم. این در حالیست كه با تولیدات بیش از اندازه و تاسیس كارخانه چشم‌ها بر روی قاچاق و مسایل مختلف سیگار بسته می‌شود.

مصرف قلیان معادل مصرف 70 تا 100 نخ سیگار است

دكتر معدنی با اشاره به مصرف قلیان و مضرات ناشی از آن به ایسنا گفت: مصرف قلیان معادل مصرف 70 تا 100 نخ سیگار بوده و عوارض آن بسیار بیشتر از سیگار است. در این راستا با همكاری نیروی انتظامی و وزارت بهداشت، در دوره‌ای، قلیان‌ها جمع آوری شد. زمانی كه قانون جامع مبارزه با دخانیات یكی از افتخارات كشور است، چرا باید با تعلل و حساس نبودن نسبت به آن، شاهد بروز ناهنجاری‌ و بیماری در جوانان كشور باشیم.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با تاكید بر ضرورت عزم ملی برای اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات در كشور از تمام مسوولان به ویژه وزارت صنایع خواست كه نسبت به راه‌اندازی خطوط جدید تولید سیگار در كشور تامل كنند و گفت: جمعیت مبارزه با دخانیات در این رابطه ساكت نمی‌نشیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha