اعتیاد بلای خانمان سوزی است که جان و مال و ناموس سرش نمی‌شود. همچنان پیش می‌رود و خانواده‌ها را به آتش می‌كشد. جان می‌گیرد و همه را یك‌جا به باد می‌دهد. تلفات موادمخدر به مصرف‌كنندگان محدود نمی‌شود. جوانان بسیاری در مبارزه با ورود آن به كشور جان خود را از دست داده‌اند.

سلامت نیوز: اعتیاد بلای خانمان سوزی است که جان و مال و ناموس سرش نمی‌شود. همچنان پیش می‌رود و خانواده‌ها را به آتش می‌كشد. جان می‌گیرد و همه را یك‌جا به باد می‌دهد. تلفات موادمخدر به مصرف‌كنندگان محدود نمی‌شود. جوانان بسیاری در مبارزه با ورود آن به كشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفاف، دیگر همه جامعه را درگیر خود كرده و تك تك افراد با آن دست و پنجه نرم می‌كنند. حوزه موادمخدر شاید تنها حوزه‌ای از آسیب‌های اجتماعی باشد كه چون همه مردم از میزان تخریبش آگاه هستند می‌توانند به دستگاه‌های دولتی به صورت خودجوش جهت ریشه كنی‌اش كمك كنند.

امری که تا کنون اتفاق نیافتاده تا امار معتادین در کشور نیز همچنان مانند سایر امارهای اجتماعی مانند خط فقر و فحشا درهاله ای از ابهام باقی بماند.

در سال‌های گذشته هروئین، حشیش و علف شاید خطرناکترین ماده‌های مخدری بودند که معتادان در کشور مصرف می‌کردند، اما به دنبال حضور آمریکایی‌ها و غربی‌ها در افغانستان و اشغال این کشور کم کم سر و کله قرص‌های اکستازی با نام‌های مختلف و اغوا کننده در میهمانی شبانه جوانان ایرانی پیدا شد.

حالا هم بر اساس آخرین اخبار، اعتیاد 27 هزار جوان ایرانی و افزایش 140 درصدی کشف شیشه زنگ‌های خطر را برای مقابله جدی با این ماده مخدر به صدا در آورده است. ماده‌ای که 90 درصد مصرف‌کنندگان آن جوانان زیر 28 سال هستند.

با این وجود به تازگی مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان اعلام کرده: بر اساس آخرین نظر سنجی که سال 89 انجام شده، 50 درصد جوانان دسترسی به مواد مخدر را خیلی آسان و راحت دانستند.

«جعفر سطوتی» افزوده: بر اساس نتایج این نظرسنجی، 90 درصد آنها میزان شیوع اعتیاد را بالا اعلام کردند و برای اطلاع از وضعیت موجود، امسال نیز در حال سنجش اطلاعات هستیم.

وی با بیان اینکه امروز دیگر نمی توان با دستگیری و بگیر و ببند با موضوع اعتیاد مبارزه کرد، گفته: همچنین نباید به آمارهایی که نیروی انتظامی ارائه می کند، تکیه کرد زیرا ملاک آنها درباره تعداد معتادان، آمار دستگیرشدگان است و این درحالیست که همه معتادان دستگیر نمی شوند.

مدیر کل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داده: جامعه ما در شرایطی قرار دارد که تقریبا همه جوانان، تحصیلات دانشگاهی دارند و این مساله کمک کرده تا این قشر جامعه، که در معرض آسیب های زیادی قرار دارند، قدرت تحلیل بالایی پیدا کنند و خیلی بهتر از جوانان یکی دو دهه پیش آسیب ها را تشخیص بدهند.

وی تصریح کرده: واقعیت این است که وقتی جوان درک کند، تمام جامعه به او اهمیت می دهند و نگران آینده او هستند، تشویق می شود تا خود نیز وارد عرصه مبارزه شود و فعالیت کند که خود این مساله روند گسترش بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را نیز کند می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha