آن چه كه در پی می‌آید، چهارمین بخش از ویرایش نخست مقاله‌ی «آشنایی با اختلالات اضطرابی» از مجموعه‌ی متون آموزشی آشنایی با «مفاهیم روانشناسی»، ویژه‌ی خبرنگاران سیاستی و سیاست‌پژوهان بخش سلامت روان است كه در سرویس مسائل راهبردی دفتر مطالعات خبرگزاری دانشجویان ایران، تدوین شده است.

در بخش پیشین پیشگیری از اضطراب و ضرورت واهمیت آن، و عوامل خطرپذیری و حفاظتی در برابر اضطراب توضیح داده شد. در این بخش به بررسی اضطراب ناشی ازبیماری‌های جسمانی ، سوء مصرف مواد و داروها؛ شناخت ماهیت اضطراب؛ و همبودی بالای افسردگی و اضطراب و اهمیت آن در درمان و پیشگیری پرداخته می‌شود.

اختلالات و بیماری‌های روانی رنج و لطمات بسیار زیادی را بر افراد جامعه بار می‌كنند. سیاست‌گذاری در جهت پیشگیری و درمان هر یك از آن‌ها در رویكردی اخلاق‌گرایانه و معطوف به جایگاه شخصیت انسان‌ها در فرهنگ اسلامی، از مسوولیت‌های انكارناپذیر دولت و اعضای یك جامعه‌ی اسلامی محسوب می‌شود، از سوی دیگر در یك رویكرد حاكمیتی و معطوف به مصالح جامعه‌ی اسلامی‌ از آن‌جایی كه سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی وابستگی زیادی به سیاست‌ها و نظریه‌های حوزه بهداشت روان و همچنین سیاست‌های درمانی در این زمینه دارد، می‌توان گفت رابطه‌ای بسیار نزدیك میان هدایت و راهبری فرهنگی جامعه و سیاست‌های بهداشتی، پیشگیرانه و یا درمانی در حوزه‌ی سلامت روان وجود دارد. در واقع بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی و اسلامی جامعه‌ی ما به دنبال اختلالات و بیماری‌های روانی، آسیب دیده و غفلت از این آسیب‌ها نیز خود به مانعی بزرگ در مسیر حفظ میراث ارزشی جامعه تبدیل شده است. از سوی دیگر آسیب‌های روانی علاوه بر هزینه‌های اجتماعی، هزینه‌ها و خسارت‌های بزرگ اقتصادی‌ای برای نظام به دنبال خواهد داشت و پرداختن به آن‌ها در یك رویكرد معطوف به منافع ملی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سرویس مسائل راهبردی ایران به مثابه مسوولیتی اخلاقی، معطوف به منافع ملی و همچنین موضوعی در پیوند با مسئله مهندسی فرهنگی، پرداختن به سیاست‌های سلامت و بهداشت روان را در دستور كار خود قرار داده است.

مقالات «مفاهیم روانشناسی» با ادبیاتی ساده مفاهیمی تخصصی را برای خواننده توضیح می‌دهند كه با استفاده از آن‌ها تا حدودی می‌توان به ارزیابی سیاست‌گذاری سلامت روان پرداخت. سرویس مسائل راهبردی ایران، آشنایی با مفاهیم تخصصی و فنی در هر حوزه را مقدمه‌ی ایجاد یك عرصه‌ عمومی برای گفت وگوی دانشگاهیان و حرفه‌مندان با مدیران و سیاست‌گذاران درباره‌ی سیاست‌ها و استراتژی‌ها و برنامه‌ها در آن حوزه می‌داند و اظهار امیدواری می‌كند تحقق این هدف، ضمن مستند سازی تاریخ فرآیند سیاست‌گذاری عمومی و افزایش نظارت عمومی بر این فرآیند، موجب طرح دید‌گاه‌های جدید و ارتقای كیفیت آن در حوزه‌های مختلف شود. سرویس مسائل راهبردی ایران ضمن اعلام آمادگی برای بررسی دقیق‌تر نیاز‌های خبرنگاران و سیاست‌پژوهان محترم، علاقه‌مندی خود را برای دریافت (ahbord.isna@gmail.com) مقالات دانشجویان، پژوهشگران، حرفه‌مندان، مدیران و سیاست‌گذاران محترم در ارائه‌ی عناوین جدید مقالات و یا تكمیل یا ویرایش آن‌ها اعلام می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha