رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پاسخ به انتقاد جامعه پرستاری به کتاب «ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت» گفت: این کتاب نقطه عطفی در نظام سلامت است و تنها پزشکان از آن سود نمی‌برند، بلکه سود آن شامل حال مردم، جامعه پزشکی و پرستاری می‌شود.

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پاسخ به انتقاد جامعه پرستاری به کتاب «ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت» گفت: این کتاب نقطه عطفی در نظام سلامت است و تنها پزشکان از آن سود نمی‌برند، بلکه سود آن شامل حال مردم، جامعه پزشکی و پرستاری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی‌اصغر پیوندی در همایش دانشجویان ورودی جدید دانشگاه در جمع خبرنگاران ادامه داد: زیرا هنگامی که درآمد بیمارستان افزایش یابد، میزان کارانه‌ای که بیمارستان به پرسنل خود پرداخت می‌کند نیز افزایش می‌یابد. با این وجود کمیته‌ای برای گروه پیراپزشکی و غیرپزشکی مشخص شده تا حق هیچ گروهی ضایع نشود.

وی در مورد کارانه کارکنان بیمارستان‌ها گفت: کارانه همه کارکنان تا مردادماه پرداخت شده و 80 درصد پرسنل نیز کارانه شهریورماه خود را نیز دریافت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: فاز اول این طرح در پانزدهم اردیبهشت کلید خورد، فاز دوم که فاز بهداشتی بود در اواخر شهریور اجرا شد و فاز سوم آن که ابلاغ ارزش‌گذاری نسبی خدمات برای تعرفه‌های گروه‌های مختلف پزشکی است، در مهرماه انجام شد.

وی در مورد علت اجرای این فاز گفت: علت اجرای فاز سوم این بود که ارزش تعرفه‌ها کافی نبود و عدالت بین رشته و داخل رشته‌ای رعایت نشده بود. همین امر زمینه‌ساز اتفاق خوشایندی تحت عنوان دریافت‌های غیرمتعارف یا همان زیرمیزی از سوی تعداد قلیلی از پزشکان بود.بر همین اساس با اینکه اجرای این طرح بار مالی سنگینی داشت اما وزارتخانه سعی کرد تعرفه‌ها را به سمت واقعی شدن سوق دهد تا عدالت بین‌رشته‌ای فراهم شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: این امر با حمایت دولت و وزیر بهداشت پیگیری و با هماهنگی بیمه‌ها مصوب شد. از آنجایی که ممکن بود قدرمطلق پرداختی بیماران افزایش یابد، پول اضافی به دانشگاه‌ها تزریق شد. به این ترتیب 10 درصد فرانشیز پرداختی بیماران بستری شهرها به 6 درصد و پنج درصد فرانشیز بستری ساکنین روستا به سه درصد کاهش خواهد یافت تا به مردم پرداخت اضافه تحمیل نشود.

پیوندی با بیان اینکه کتاب «ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت» از اول مهر ابلاغ شده است، افزود: اما برای عملیاتی شدن نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد زیرا کتاب جدید دارای تفاوت‌هایی با کتاب قبلی است؛ از جمله این تفاوت‌ها این است که کتاب قبلی 10 هزار کد داشت در حالی که کتاب جدید 4500 کد دارد. همچنین در کتاب جدید 300 خدمت پوشش بیمه شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه عملیاتی شدن کتاب جدید تعرفه‌ها خوب پیش رود، بحث نظارتی با حضور اعضای نظام پزشکی، دانشگاه‌ها و بیمه انجام می‌شود تا گله‌ها برطرف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه با بیان اینکه امسال بالغ بر 1200 نفر در رشته‌های مختلف پذیرش شده‌اند، گفت: اتفاق خوبی که امسال نسبت به سال قبل صورت گرفته، تغییر ماهیت جذبی واحد بین‌الملل است. امسال افرادی که به واحد بین‌الملل معرفی شده‌اند، مستقیما از سهم کنکور معرفی و وارد دانشگاه شدند. ورود رتبه‌های خوب از واحد بین‌الملل به دانشگاه باعث رشد تعالی دانشگاه می‌شود.

پیوندی در مورد جذب رتبه‌های برتر کنکور سراسری اظهار کرد: امسال رتبه تک‌رقمی جذب نکرده‌ایم اما جذب رتبه‌های زیر 100 در رشته‌های دندانپزشکی، پیراپزشکی و پزشکی در مناطق 1، 2 و 3 رشد خوبی داشت.

وی ادامه داد: البته در پذیرش دانشگاه‌ها به علت محدودیت مناطق و قوانینی که حاکم است، افرادی که می‌خواستند با رتبه‌های بهتر دانشگاه شهیدبهشتی را انتخاب کنند، نتوانستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه در مورد پردیس‌های خودگردان اظهار کرد: پردیس‌های خودگردان تحت عنوان سهمیه آزاد قرار گرفتند. سال قبل چند برابر ظرفیت دانشجو به دانشگاه معرفی شد که اکثرا رتبه‌های بسیار بالا بودند البته ما سعی می‌کردیم در مصاحبه رتبه‌های بهتر را انتخاب کنیم اما روند انتخاب منطقی نبود. امسال انتخاب با تعیین سهمیه مشخص یک نفر یا همان صددرصد که از سنجش معرفی می‌شود، انجام شده که روند بهتری دارد. لازم به ذکر است فرآیند مصاحبه امسال حذف شده است.

پیوندی در مورد اعتراض دانشجویان به هزینه بالای پردیس‌های خودگردان توضیح داد: با وجود اینکه هزینه پردیس‌ها بالا است، اما هنوز هم پاسخگوی اداره دانشگاه‌ها نیست وما از اعتبارات دانشگاه برای تامین امور جاری استفاده می‌کنیم. دانشگاه از پردیس هیچ سودی نبرده است. هرچند که هدف تاسیس این پردیس‌ها کمک به دانشگاه و اساتید بود، اما جز هزینه چیز دیگری نداشته است.

وی در ادامه در مورد عفونت بیماران بستری در بیمارستان مدرس توضیح داد: بین 4 تا 8 درصد بیماران بستری شانس عفونت دارند، زیرا جراحی قلب، جراحی بزرگی است و بیماران مبتلا به این بیماری دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگری هم هستند که این امر شانس عفونت را بیشتر می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: در بیمارستان مدرس پنج بیمار مبتلا به عفونت قفسه صدری و فضای اطراف قلب شدند که آسیب جدی به آنها وارد نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha