معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحول بهداشت گفت: هدف گذاری کرده‌ایم که تا 10 سال آینده 25 درصد از مرگ‌های نابهنگام ایرانیان به دلیل بیماریهای غیر واگیر کنترل شود.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحول بهداشت گفت: هدف گذاری کرده‌ایم که تا 10 سال آینده 25 درصد از مرگ‌های نابهنگام ایرانیان به دلیل بیماریهای غیر واگیر کنترل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعلی اکبر سیاری در مراسم روز بهورز با اشاره به دستاوردهای شبکه بهداشتی و اصلاح شاخص‌های سلامتی نظیر کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار و همچنین افزایش امید به زندگی در کشور افزود: طی یک دهه گذشته حتی یک مورد هم از فلج اطفال در کشور نداشته‌ایم. این در حالی است که ایران در محاصره این ویروس در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و همچنین مواردی در عراق قرار دارد.

وی در این باره افزود: اگر توانسته‌ایم سرخک، کزاز، دیفتری و هپاتیت b‌ را کامل کنیم و پوشش واکسیناسیون را به بیش از 95 درصد برسانیم، بی تردید بخشی از این اقدامات ناشی از تلاش‌های بهورزان است.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت سال گذشته 257 مورد وبا و هفت مورد مرگ ناشی از آن در کشور گزارش شد که اغلب شهرهای ایرانشهر، خاش، سراوان، قم، تهران و کرج درگیر این بیماری بودند. اما خوشبختانه امسال پس از گذشت 40 سال برای نخستین بار شاهد حذف اپیدمی وبا در کشور بودیم. در این راستا خردادماه امسال وزیر بهداشت جلسه‌ای را با معاون رئیس جمهور و همچنین وزرای کشاورزی و نیرو برگزار کرد و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

سیاری افزود: اگر توانسته‌ایم مالاریا در کرمان را به صفر برسانیم و در سیستان و بلوچستان به حداقل ممکن دست یابیم به دلیل تلاش بهورزان بوده است. در سال 70، 98 هزار مورد مالاریا در کشور داشتیم که امسال موارد این بیماری 176 مورد بومی و 700 مورد نیز وارداتی گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره بیماری سل در کشور نیز گفت: این بیماری نیز به همت نظام مراقبت تا حدودی در کشور کنترل شده است. هر مورد سل مقاوم به درمان 40 تا 50 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین اگر نظام مراقبت‌های بهداشتی در کشور نداشتیم بیشترین هزینه در کشور باید صرف این بیماری می‌شد. این در حالی است که هزینه سل معمولی 500 هزار تومان است و هر سل مقاوم به درمان نیازمند شش ماه بستری در بیمارستان است. اکنون توانسته‌ایم با دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته امکان تشخیص سل مقاوم به درمان را طی 24 ساعت فراهم کنیم.

سیاری ادامه داد: کرونا ویروس در 20 کشور دنیا گزارش شده و در ایران به مدد نظام مراقبت بهداشت شاهد پنج مورد از این بیماری بوده‌ایم. ابولا نیز در هفت کشور دنیا با هفت هزار ابتلا و 433 مورد مرگ همراه بوده است؛ اما در ایران با وجود نظام مراقبت و همچنین آموزش‌های لازم، اطمینان داریم که در بازگشت حجاج نیز از این بابت خطری سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه طرح تحول بهداشت، گفت: امسال با کمک دولت و مجلس از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده جهت بازسازی خانه‌های بهداشت، تامین پزشک و ماما، ارائه مکمل‌ها، تامین 440 قلم دارو و دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، ‌رادیولوژی و همچنین تامین خودرو برای نظارت فراهم شده است. همچنین بسته‌های جدید خدمات جهت کنترل بیماریهای غیر واگیر نیز در نظام شبکه ادغام خواهند شد.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث مرگ و میر کودکان می‌شود، بیماریهای ژنتیکی و اختلالات آناتومی و کوروموزمی است. با انجام اقدامات در این زمینه می‌توان سالانه از مرگ 10 هزار کودک و نوزاد جلوگیری کرد. همچنین می‌توانیم از تولد 2500 نوزاد مبتلا به سندرم داون جلوگیری کنیم. این برنامه‌ها از امسال اجرایی خواهند شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه تحول بهداشت شهری ماموریت داریم که ابتدا شبکه را توسعه دهیم و ساختارهای موجود را اصلاح کنیم. بر این اساس قرار است برای هر 3000 تا 4000 نفر جمعیت یک کارشناس و مراقب سلامت در نظر گرفته شود. در مراکز بهداشتی درمانی کار تیمی خواهد بود و به صورت فعال مراقبت از سلامت مردم انجام خواهد شد. این امر با کمک داوطلبان سلامت و همچنین سفیران سلامت که یک دانش آموز از هر خانواده خواهند بود انجام می‌شود و می‌توانیم بیماریهای غیرواگیر، آسیب‌های اجتماعی و بیماریهای واگیر را از طریق این سیستم پیشگیری کنیم.

به گفته سیاری این برنامه ابتدا برای 10 میلیون جمعیت حاشیه نشین شهرها اجرایی می‌شود و پس از آن به شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و دو استان فارس و مازندران که پزشک خانواده در آنها اجرایی شده، انجام می‌شود.

وی افزود: به طور کلی هفت عامل خطر داریم که چهار مورد از آنها مربوط به عوامل فردی است؛ پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگار می‌کشند. 47 میلیون نفر تغذیه ناسالم دارند، 18 میلیون نفر کم تحرکند، 10 میلیون نفر فشار خون دارند، 7.3 میلیون نفر دیابتی هستند، 15 میلیون نفر چربی خون دارند و 9 میلیون نفر از جمعیت 15 تا 65 سال کشور چاقند. مصرف الکل و اعتیاد نیز از دیگر معضلات است.

سیاری گفت: در مجموع 60 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماریهای غیرواگیر است. به طوری که 70 درصد بار بیماریها به بیماریهای غیرواگیر مربوط می‌شود و بر این اساس هدفگذاری کرده‌ایم که تا 10 سال آینده 25 درصد از مرگ‌های نابهنگام ایرانیان سنین 30 تا 70 سال را به دلیل بیماریهای غیرواگیر کنترل کنیم. به این منظور 17 هدف استراتژیک تنظیم شده که در ساختار جدید اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش اقدامات انجام شده برای بهورزان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارتقای آموزش بهورزان به کاردانی بهورزی و مربیان به کارشناسی ارشد از جمله این اقدامات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha